Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 05 Ιουνίου 2006 12:07

ΙΑΤΑ: Εως 3 δισ. δολ. οι ζημίες των αεροπορικών εταιρειών από τα καύσιμα

ΣΤΟ ποσόν των 3 δισ. δολ., 36% περισσότερο από τις προβλέψεις του Μαρτίου, ενδέχεται να ανέλθουν οι ζημίες των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως το 2006, καθώς η αύξηση των τιμών του πετρελαίου θα υπερβούν τα πλεονεκτήματα της οικονομικής ανάπτυξης και των ακριβότερων εισιτηρίων, σύμφωνα με την International Air Transport Association (ΙΑΤΑ).

Η ΙΑΤΑ, της οποίας τα 261 μέλη εκπροσωπούν το 94% των προγραμματισμένων πτήσεων, προβλέπει ότι οι ζημίες των αεροπορικών εταιρειών, θα ανέλθουν σε 2,2 δισ. δολάρια.

«Το πετρέλαιο είναι σκληρό χαρτί», είπε ο ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, Giovanni Bisignani, σε ομιλία του σήμερα στο Παρίσι, συμπληρώνοντας: «Οι τιμές κάνουν ράλι πάνω από την αποδοτικότητα και μειώνουν την κερδοφορία».

Τα μέλη της ΙΑΤΑ, σαν σύνολο, είναι μη κερδοφόρα από το 2000, όταν είχαν συνολικά κέρδη ύψους 3,7 δισ. δολαρίων. Οι αεροπορικές εταιρείες έχασαν από το 2001 έως και το 2005 συνολικά 43,6 δισ. δολ. σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11 ης Σεπτεμβρίου του 2001 στις ΗΠΑ και του ιού του συνδρόμου της άτυπης πνευμονίας, της υπερβολικής δυναμικότητας και της αύξησης των τιμών του πετρελαίου.

Η ΙΑΤΑ, που έχει σήμερα και αύριο την ετήσια τακτική της συνέλευση στο Παρίσι, περιμένει ότι οι αεροπορικές εταιρείες της Βορείου Αμερικής θα χάσουν 5,2 δισ. δολ. το 2006. Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες πιθανώς να έχουν κέρδη 1,3 δισ. δολ., ενώ οι ασιατικές προβλέπεται τώρα ότι θα έχουν κέρδη 1,7 δισ. δολάρια.

Η πιο απαισιόδοξη πρόβλεψη βασίζεται στην τιμή του πετρελαίου μπρεντ, που κατά μέσον όρο κυμαίνεται στα 66 δολ. το βαρέλι από 57 δολ. το βαρέλι, τιμή, βάσει της οποίας έχει η πρόβλεψη. Το αργό πετρέλαιο για τα συμβόλαια του Ιουλίου βρισκόταν σήμερα στα 71,95 δολ. το βαρέλι.

Η ΙΑΤΑ, προέβλεπε τον Μάρτιο ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα εμφανίσουν κέρδη 7,2 δισ. δολ. το 2007 με βάση το ότι οι τιμές του πετρελαίου θα υποχωρήσουν. Σήμερα η ΙΑΤΑ είπε ότι δεν μπορεί να κάνει ακριβή πρόβλεψη για το επόμενο έτος, εξ αιτίας της αβεβαιότητας για τις καιρικές συνθήκες, αλλά και του υψηλότερου κόστους που θα ωθήσουν χαμηλότερα την οικονομική ανάπτυξη και θα περιορίσει τη ζήτηση, σύμφωνα με τον Bisignani.

Το κόστος των καυσίμων για τις αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, διπλασιάστηκε από το 2001 έως το 2005, στα 91 δισ. δολ. Τώρα η ΙΑΤΑ εκτιμά ότι ο λογαριασμός των αεροπορικών εταιρειών για καύσιμα, θα ανέλθει σε 112 δισ. δολ. το 2006, με το κόστος των καυσίμων να αυξάνεται 26% του λειτουργικού κόστους από 22% που ήταν πέρυσι.