Η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση των υποδομών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, αρχής γενομένης με την παράδοση στο τέλος του 2018 των αεροδρομίων σε Χανιά, Καβάλα και Ζάκυνθο και την ολοκλήρωση των υπολοίπων 14 έως το 2021, ξεκίνησε για τη διαχειρίστρια εταιρεία Fraport Greece.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση των υποδομών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, αρχής γενομένης με την παράδοση στο τέλος του 2018 των αεροδρομίων σε Χανιά, Καβάλα και Ζάκυνθο και την ολοκλήρωση των υπολοίπων 14 έως το 2021, ξεκίνησε για τη διαχειρίστρια εταιρεία Fraport Greece.
Το χρονοδιάγραμμα της αναβάθμισης των αεροδρομίων έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσίνελ, στο περιθώριο της εκδήλωσης θεμελίωσης των έργων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη. Μέσα στο 2019 θα ακολουθήσει η ολοκλήρωση των έργων σε Σκιάθο, Άκτιο, Σάμο, Ρόδο, Κεφαλονιά, Μυτιλήνη και αργότερα εντός του 2021 κλείνει το πρόγραμμα των επεμβάσεων σε Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κέρκυρα και Κω.
Ωστόσο, ο εκσυγχρονισμός των αεροδρομίων θα συνοδευτεί με προβλεπόμενη αύξηση τελών ανά επιβάτη από τα 13 στα 18,5 ευρώ. Πάντως, όπως διευκρίνισε ο κ. Τσίνελ, για να γίνει αυτό θα πρέπει η ολοκλήρωση των έργων να πιστοποιηθεί από ανεξάρτητη εταιρεία μηχανικών και να εκδοθεί σχετικό πιστοποιητικό. Σημειώνεται ότι το 40% από τα τέλη πηγαίνει στο Δημόσιο, με τον κ. Τσίνελ να διαβεβαιώνει ότι το ύψος των τελών παραμένει ανταγωνιστικό σε σύγκριση με τις αντίστοιχες χρεώσεις σε αεροδρόμια γειτονικών χωρών, στα οποία φτάνει περίπου τα 20 ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι εργασίες στα υπόλοιπα 11 αεροδρόμια θα πραγματοποιούνται με μειωμένους ρυθμούς το καλοκαίρι, για να μη διαταραχθεί η λειτουργία τους και θα συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση τον επόμενο χειμώνα. Μάλιστα, για το αεροδρόμιο της Μυκόνου έχει γίνει και νέος σχεδιασμός, που συνδυάζει το κυκλαδίτικο στοιχείο με την ιδιαιτερότητα του νησιού, το οποίο χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική του.
Σε κάθε περίπτωση ο επικεφαλής της Fraport ξεκαθάρισε ότι είναι απόφαση της εταιρείας οι χρεώσεις να αντιμετωπίζουν ισότιμα όλα τα αεροδρόμια και όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Ως εκ τούτου, θα είναι 18,5 ευρώ με την ολοκλήρωση των έργων και στους 14 αερολιμένες που διαχειρίζεται η εταιρεία.
To «Μακεδονία»
Εν τω μεταξύ, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης αλλάζει ριζικά. Από τη μια η κατασκευή του νέου αεροσταθμού (Terminal) και η ανακατασκευή του υπάρχοντος, με όλες τις συνοδευτικές εργασίες και από την άλλη η ολοκλήρωση του νέου διαδρόμου (από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω της ΕΥΔΕ), δημιουργούν νέα δεδομένα.
Ο νέος διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης, με κωδικό 10/28, θα έχει μήκος περίπου 3.500 μέτρα, εκ των οποίων τα 1.000 είναι καινούργια, με τα 600 να είναι σε επέκταση στη θάλασσα. Τα έργα προχωρούν και τον Φεβρουάριο του 2019 θα παραδοθεί ο νέος διάδρομος προς χρήση, με αποτέλεσμα να μπορούν να έρχονται μεγαλύτερα αεροσκάφη στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, ο νέος διάδρομος, που τέμνει τον υπάρχοντα (δημιουργεί ένα οπτικό Χ), ο οποίος λειτουργεί τώρα και θα εξακολουθεί να λειτουργεί παράλληλα με τον νέο, εφόσον θα αυξηθεί η αεροπορική κίνηση, θα έχει πλήρη φωτισμό και ILS που στέλνει σήματα στους πιλότους ώστε σε περίπτωση ομίχλης να μπορούν να απογειώνουν και να προσγειώνουν με ασφάλεια τα αεροσκάφη. Και βέβαια, λόγω της ομίχλης, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει αντιμετωπίσει πάρα πολλές ακυρώσεις πτήσεων.
Επίσης, για την κατασκευή του νέου διαδρόμου, χρειάστηκε να σκαφτεί σε βάθος 2,7 μέτρων και σε πλάτος 60 μ., προκειμένου η υποδομή να αντέχει τα φορτία των αεροσκαφών, με την αυξημένη συχνότητα.
Όσον αφορά τον υπάρχοντα διάδρομο, που έχει μήκος 2.450 μέτρα με κωδική ονομασία 16/34, μόλις παραδοθεί σε λειτουργία ο νέος, θα σταματήσει να χρησιμοποιείται για συντήρηση και περαιτέρω εργασίες, όπως και ο τροχόδρομος Α, ενώ θα παραμείνει σε λειτουργία ο τροχόδρομος FOX.
Επίσης, με την ολοκλήρωση των δύο αεροσταθμών, οι θέσεις αεροσκαφών από 21 θα γίνουν 29 και πλέον τα αεροσκάφη θα σταθμεύουν κάθετα (push back) στα κτήρια και σε απόσταση 10-15 μέτρων. Η μετακίνηση των επιβατών, έστω και για αυτά τα λίγα μέτρα, θα γίνεται με λεωφορεία, για λόγους ασφαλείας. Εξάλλου, επειδή το αεροδρόμιο έχει μικτή χρήση (είναι και στρατιωτικό), οι βάσεις της πολεμικής αεροπορίας παραμένουν.
Εταιρείες και δρομολόγια
Ήδη αεροπορικές εταιρείες εμπιστεύονται το αεροδρόμιο και τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό. Για τον χειμώνα θα συνεχίσουν να πετούν η Flydubai προερχόμενη από Ντουμπάι και η Qatar από το Κατάρ, η Lufthansa επανέρχεται στη Θεσσαλονίκη μετά από 5 χρόνια με το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Φραγκφούρτη, (από την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου), η Aegean ενέταξε στο πρόγραμμά της το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Τελ Αβίβ, ενώ η Ryanair θα διατηρήσει και τον χειμώνα 2018-2019 τα δρομολόγια προς Νυρεμβέργη και Μπολόνια.