Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 06 Ιουνίου 2006 17:14

Δημοπράτηση επέκτασης του Μετρό προς Δυτ. Αθήνα και Πειραιά

Τη δημοπράτηση της επέκτασης του Μετρό της Αθήνας από το Χαϊδάρι στην Ευαγγελίστρια του Πειραιά, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς. Η επέκταση αυτή, μήκους 8,2 χιλιομέτρων με 7 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί τόσο τα δυτικά προάστια του λεκανοπεδίου -Αγία Βαρβάρα, Νίκαια Κορυδαλλό- όσο και τον Πειραιά ο οποίος θα διαθέτει πλέον 4 νέους σύγχρονους σταθμούς -Ταμπούρια, Πειραιά, Δημοτικό θέατρο και Ευαγγελίστρια.

Οπως τόνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς κατά τη σημερινή επίσκεψή του στα γραφεία της Αττικό Μετρό, το έργο αυτό θα αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των περιοχών αυτών, που σήμερα έχουν σημαντική δυσκολία πρόσβασης στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 160 χιλιάδες επιβάτες, οι οποίοι επιπλέον θα έχουν άμεση και καλύτερη πρόσβαση στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Σημαντικά επίσης θα είναι και τα οφέλη και για την εξυπηρέτη του πανεπιστημίου Πειραιά.

Οπως είπε ο κ. Σουφλιάς, με την επέκταση της γραμμής 3, το Μετρό θα έχει συνολικό μήκος 49 χλμ (εκ των οποίων τα 28,5 υπόγεια), ξεκινώντας από τον Σταθμό Ευαγγελίστρια του Πειραιά και καταλήγοντας στο Αεροδρόμιο.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 570 εκατομμύρια ευρώ και η χρηματοδόση αναμένεται να εξασφαλισθεί σε πρώτη φάση από το Γ ΚΠΣ, από κονδύλια που δέν έχουν απορροφηθεί σε άλλα επιχειρησιακά προγράμματα.

Η ανάδειξη του αναδόχου και η έναρξη των εργασιών προσδιορίζονται για τις αρχές του 2007, εφόσον δεν υπάρξουν εμπλοκές από «τις γνωστές ενστάσεις των εργολάβων», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπουργός.

Για την κατασκευή των Σταθμών θα χρησιμοποιηθούν κατά περίπτωση η μέθοδος του ανοικτού ορύγματος (cut and cover), της υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μέσα (ΝΑΤΜ) και της επικάλυψης και εκσκαφής με διαφραγματικούς τοίχους.

Η κατασκευή της σήραγγας θα πραγματοποιηθεί με Μηχάνημα Διάνοιξης Σηράγγων (ΤΒΜ) προκειμένου να μειωθεί στο ελάχιστο η όχληση στην λειτουργία της πόλης. Επιπλέον, κατά την Οριστική Μελέτη του έργου που θα είναι έτοιμη εντός του καλοκαιριού, θα εξετασθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί και δεύτερο ΤΒΜ προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος κατασκευής του έργου, ο οποίος σήμερα εκτιμάται ότι θα φθάσει τους 62 μήνες.

Όπως τόνισε ο κ. Σουφλιάς, σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κατασκευάζονται έργα Μετρό συνολικού ύψους πάνω από 2 δισ. ευρώ, με 26 νέους σταθμούς και 22,5 χιλιόμετρα νέας υπόγειας γραμμής.

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης ο υπουργός ανακοίνωσε ότι εντός του Ιουνίου - αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες προεργασίες- αναμένεται να εγκατασταθούν τα πρώτα πέντε εργοτάξια: το κεντρικό στον Σιδηροδρομικό Σταθμό και τα υπόλοιπα στην πλ. Δημοκρατίας, στη Βενιζέλου, στην Αγία Σοφία και το Σιντριβάνι με μεγάλη πιθανότητα αρχαιολογικών ευρημάτων. Επίσης μέσα στον Ιούνιο θα εγκατασταθεί και η Διευθύνουσα Υπηρεσία στη Θεσσαλονίκη και θα ξεκινήσει η στελέχωση της με μηχανικούς από τη Θεσσαλονίκη. Δήλωσε ακόμη ότι βρίσκονται σε εξέλιξη και διάφορες μελέτες για τις πρώτες επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη με σκοπό να ενταχθούν στο Δ' ΚΠΣ.

ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΑΘΗΝΑΣ

Σε ό,τι αφορά τις ήδη δρομολογημένες επεκτάσεις στην Αθήνα ο κ. Σουφλιάς ανέφερε τα εξής:

α) Στην υπόγεια επέκταση μήκους 5,5 χλμ. του Μετρό προς το Ελληνικό εντός του Μαΐου ξεκίνησε η εγκατάσταση του κεντρικού εργοταξίου (είσοδος μετροπόντικα) στην περιοχή του Ελληνικού καθώς και των τεσσάρων εργοταξίων των σταθμών (Ηλιούπολη, ¶λιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό) και εννεά από τα υπόλοιπα έντεκα μικρότερα εργοτάξια φρεάτων και εξόδων σταθμών. Οι προκαταρκτικές εργασίες (μελέτες, αρχαιολογικά, μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, κλπ.) προχωρούν με εντατικό ρυθμό σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.

β) Στο έργο της επέκτασης προς το Χαϊδάρι και της κατασκευής του Αμαξοστασίου στον Ελαιώνα έχουν εγκατασταθεί και τα τέσσερα εργοτάξια, ήδη από τα μέσα Απριλίου και οι εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Εκτός από την εκπόνηση των μελετών μετατόπισης των δικτύων κοινής ωφέλειας και την εκτέλεση των απαραίτητων αρχαιολογικών διερευνητικών τομών, προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς και οι χωματουργικές εργασίες στην περιοχή του Αμαξοστασίου.

γ) Για το έργο της επέκτασης του Μετρό προς την Ανθούπολη, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης αναμένεται εντός των ημερών με την προσκόμιση των σχετικών εγγράφων από τις ισπανικές εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο. H Ανάδοχος Κοινοπραξία είναι έτοιμη, αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, να εγκατασταθεί στο υφιστάμενο από την προηγούμενη εργολαβία εργοτάξιο, καθώς και να εγκαταστήσει τα τρία από τα τέσσερα εργοτάξια του έργου εντός του Ιουνίου.

δ) Στο έργο των τριών σταθμών (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή), ολοκληρώθηκαν οι σχετικές μελέτες και η δεύτερη φάση της δημοπράτησης θα ξεκινήσει εντός των επόμενων ημερών. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το Φθινόπωρο.

ε) Επιπλέον, οι εργασίες για την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς το Αιγάλεω (Βοτανικός Ελαιώνας, Αιγάλεω) προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς έτσι ώστε η επέκταση αυτή μήκους 4,3 χλμ. να τεθεί σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2007, με βάση το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Τόσο η επένδυση της σήραγγας όσο και οι κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα των τριών σταθμών ολοκληρώθηκαν τον Μάιο και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στους σταθμούς. Δύο από τα εφτά φρέατα έχουν ολοκληρωθεί ενώ κατασκευάζονται τα υπόλοιπα πέντε. Οι εργασίες για την τοποθέτηση των σιδηροτροχιών και την εγκατάσταση των σύνθετων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων έχουν ξεκινήσει από τις αρχές του έτους.

H NEA ΓΡΑΜΜΗ 4

Όπως είπε ο υπουργός ΠΕΧΩΩΔΕ, η νέα γραμμή 4 σε σχήμα U με χρώμα πορτοκαλί (¶λσος Βεϊκου - Πανεπιστήμιο - Κατεχάκη - Μαρούσι) μήκους 20 χλμ. με 20 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 2,1 δισ. ευρώ, αναμένεται να αλλάξει δραστικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας εξυπηρετώντας καθημερινά περισσότερους από 400.000 επιβάτες.

Οι μελέτες για τα διάφορα τμήματα της νέας γραμμής 4 βρίσκονται σε εξέλιξη, έτσι ώστε να είναι δυνατή η δημοπράτηση του μεγάλου αυτού έργου αμέσως μόλις εξευρεθούν οι σχετικοί πόροι. Όπως διευκρίνισε ο κ. Σουφλιάς, εξετάζονται τόσο η αξιοποίηση πόρων από την 4η Προγραμματική Περίοδο Κοινοτικής χρηματοδότησης, όσο και η πρόταση της Αττικό Μετρό για χρηματοδότηση μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων της Αττικής Οδού. Όπως είπε ο υπουργός, ουσιαστικά θα ζητηθεί δάνειο από την εταιρεία λειτουργίας της Αττικής Οδού, το οποίο θα εξοφληθεί μέσω της παραχώρησης της είσπραξης των διοδίων για επιπλέον χρονικό διάστημα από αυτό που προβλέπει η αρχική σύμβαση.

Επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης

Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διάφορες μελέτες για τις πρώτες επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη, με σκοπό να ενταχθεί η χρηματοδότηση της κατασκευής τους στην 4η Προγραμματική Περίοδο Κοινοτικής χρηματοδότησης.