Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου 2018 11:02

Όμιλος Τσάκου: Το πρώτο ιδιωτικό ναυτικό λύκειο

Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων αρχίζει με ένα βήμα λέει ο Κινέζος φιλόσοφος Λάο Τσε και το πρώτο βήμα για ένα νέο «ταξίδι» της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας έγινε την προηγούμενη Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου, σε μια «ναυτομάνα» περιοχή, τη Χίο, με την ίδρυση του πρώτου ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού επαγγελματικού ναυτικού λυκείου του ομίλου Τσάκου.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων αρχίζει με ένα βήμα λέει ο Κινέζος φιλόσοφος Λάο Τσε και το πρώτο βήμα για ένα νέο «ταξίδι» της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας έγινε την προηγούμενη Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου, σε μια «ναυτομάνα» περιοχή, τη Χίο, με την ίδρυση του πρώτου ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού επαγγελματικού ναυτικού λυκείου του ομίλου Τσάκου.

Ένα ναυτικό λύκειο, το «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών -Tsakos Enhanced Education Nautical School (TEENS)», που υποδέχθηκε ήδη τα πρώτα 20 παιδιά και σε πλήρη ανάπτυξη θα μπορεί να φιλοξενεί 60 μαθητές πρώτης, δευτέρας και τρίτης λυκείου.

Η ίδρυση και λειτουργία του ναυτικού λυκείου επαναφέρει στην επικαιρότητα μια σειρά ανοικτών θεσμικών θεμάτων που απασχολούν όλες της βαθμίδες της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, η αντιμετώπιση των οποίων έχει μείνει «προίκα» στον νέο υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη. Πρόκειται για θέματα που αν επιλυθούν σύμφωνα με τις προτάσεις του ελληνικού εφοπλισμού και ειδικότερα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, πολλοί νέοι που σήμερα πλήττονται από την ανεργία και επιθυμούν να βρουν επαγγελματική διέξοδο στη θάλασσα θα κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Μεταξύ των θεμάτων είναι και η δυνατότητα υπό προϋποθέσεις ο απόφοιτος ναυτικού λυκείου να φτάνει μέχρι τον βαθμό του πλοιάρχου Α τάξεως και πρώτου μηχανικού υπό προϋποθέσεις, χωρίς να απαιτείται η φοίτησή του σε μια Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ).

Επίσης ένα θέμα που σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους πρέπει να επανεξετασθεί, είναι η πρόσφατη ρύθμιση που καταργεί τη δυνατότατα κάλυψης του 30% των θέσεων των ΑΕΝ από απόφοιτους λυκείου και προβλέπει την αποκλειστική εισαγωγή στις σχολές μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Συνήθως τη διέξοδο αυτή επέλεγαν παιδιά που το όνειρό τους ήταν «να μπαρκάρουν».

Τώρα αυτό γίνεται απαγορευτικό, εκτός και εάν έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε μια ιδιωτική ΑΕΝ. Η απόφαση για εισαγωγή στις ΑΕΝ με εισαγωγικές εξετάσεις έγινε στο πλαίσιο αναβάθμισης των ΑΕΝ. Όμως η ουσιαστική αναβάθμισή τους έχει κυρίως να κάνει με το περιεχόμενο της διδασκαλίας και τη χρήση σύγχρονων διδακτικών μέσων, εργαστηρίων προσομοιωτών κ.λπ., για τα οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι αρκετά χρήματα έχει δαπανήσει με δωρεές και χορηγίες και ο ελληνικός εφοπλισμός.

Να σημειωθεί ότι αυτό που έχει ανάγκη η ελληνική πλοιοκτησία, είναι η υιοθέτηση ενός συστήματος από την πολιτεία που πρωτίστως θα δίνει τη δυνατότητα στον νέο που θέλει να πάει στη θάλασσα να μπορεί να το κάνει, όπως επίσης και μην εμποδίζεται, υπό προϋποθέσεις πάντα, η επαγγελματική του ανέλιξη μέχρι του βαθμού του πλοιάρχου Α και του πρώτου μηχανικού. Είναι σημαντικό, τονίζουν σε κάθε ευκαιρία ναυτιλιακοί παράγοντες, ο νέος που αγαπά τη θάλασσα και θέλει να γίνει ναυτικός να μπορεί να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Μόνο έτσι, συμπληρώνουν, θα ενισχυθεί ο αριθμός των απασχολούμενων Ελλήνων αξιωματικών εμπορικού ναυτικού στα ελληνόκτητα πλοία.

Η ίδρυση του πρώτου ιδιωτικού ναυτικού λυκείου ανοίγει εκ των πραγμάτων τη συζήτηση για τη μελλοντική εικόνα της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, η βελτίωση της οποίας αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση της ηγετικής θέσης της ελληνικής ναυτιλίας.

Αυτό άλλωστε υπογράμμισε και ο ιδρυτής του ομίλου Τσάκου καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, παρουσία του γιου του Νίκου, και του εγγονού του Παναγιώτη Ν. Τσάκου, στην ομιλία στα εγκαίνια του πρώτου ιδιωτικού ναυτικού λυκείου, όπου τόνισε την ανάγκη «να αποφευχθεί ο αφελληνισμός της ελληνικής ναυτιλίας, εξαιτίας της ανησυχητικά φθίνουσας πορείας, που, χρόνια τώρα, ακολουθεί το ναυτεργατικό δυναμικό της πατρίδας μας».

«Αν δεν ενεργήσουμε όσο υπάρχει ακόμα χρόνος ώστε να αποφευχθεί το σπάσιμο του κρίκου ναυτιλίας και Ελλήνων, Ελλήνων και ναυτιλίας, τότε θα στερηθεί η ναυτιλία μας από το βασικό ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, που είναι το ανθρώπινο δυναμικό και η ναυτοσύνη μας - γεγονός που θα σπεύσουν να επωφεληθούν εις βάρος μας οι καραδοκούντες ανταγωνιστές μας» πρόσθεσε.

Απευθυνόμενος στα παιδιά υπογράμμισε ότι «οραματιζόμαστε το λύκειο σαν έναν πυρήνα γνώσης, αριστείας και προόδου που θα σας εφοδιάσει με στέρεες βάσεις σε ήθος, αξίες και γνώσεις, ώστε να αναδειχθούν άξια στελέχη της ναυτιλίας μας και χρήσιμα μέλη της ελληνικής κοινωνίας. Εμείς, ενώ θα επιδιώκουμε να καλλιεργήσουμε τις δεξιότητες και ικανότητές σας ώστε να επιτύχετε επαγγελματικά, θα σας παραστεκόμαστε με πατρική στοργή και αγάπη σε κάθε σας βήμα. Θα σας υποστηρίζουμε και καθοδηγούμε στον δρόμο της αρετής και της γνώσης, ευχόμενοι οι επιδόσεις σας να είναι τέτοιες ώστε να μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε τη στήριξή μας στη συνέχεια των σπουδών σας και στη μετέπειτα σταδιοδρομία σας στους κόλπους της ναυτιλίας μας.

Είσθε πολύ τυχεροί που μπαίνετε στη ναυτιλία μας σε μια εποχή που από άποψης χωρητικότητας και αριθμού πλοίων η ηγετική θέση της αναγνωρίζεται παγκοσμίως. Με 4.500 πλοία στα χέρια των Ελλήνων, οι θάλασσες και οι ωκεανοί της υφηλίου είναι δικοί σας, βγείτε στη θάλασσα και κατακτήστε τον κόσμο!».