«Διαβατήριο» για την είσοδο στο διεθνές trading φυσικού αερίου, και επομένως την αναβάθμιση των δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ πέρα από την προμήθεια της τοπικής αγοράς, χαρακτηρίζουν πηγές της εταιρείας την επιδιωκόμενη συμφωνία με την αμερικανική Cheniere για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
«Διαβατήριο» για την είσοδο στο διεθνές trading φυσικού αερίου, και επομένως την αναβάθμιση των δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ πέρα από την προμήθεια της τοπικής αγοράς, χαρακτηρίζουν πηγές της εταιρείας την επιδιωκόμενη συμφωνία με την αμερικανική Cheniere για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών αφορούν τις παραδόσεις ποσοτήτων αμερικανικού LNG με όρους free on board FOB (ελεύθερο επί του πλοίου, FOB) οι οποίες δηλαδή θα περνούν στην κυριότητα της ΔΕΠΑ ήδη από το λιμάνι αποστολής, στις εγκαταστάσεις υγροποίησης της Cheniere στις ΗΠΑ. Κάτι που σημαίνει πως εκτός από προμηθευτής θα γίνει και trader, αφού θα έχει τη δυνατότητα να πουλήσει το εκάστοτε φορτίο στη spot αγορά.
Οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις της ΔΕΠΑ με τη Cheniere γνωστοποιήθηκαν από τον CEO της εταιρείας, Δημήτρη Τζώρτζη, κατά την ομιλία του στο συνέδριο «SouthEast Europe Energy Forum», το οποίο πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ. Όπως έγραψε η «Ν», ο κ. Τζώρτζης μίλησε για προχωρημένες επαφές, με σκοπό την σύναψη συμβολαίου 20ετούς διάρκειας. Μάλιστα, η ΔΕΠΑ προσβλέπει σε υπογραφή της εν λόγω σύμβασης περί τα τέλη 2018 ή αρχές του 2019.
Σύμφωνα με τους κύκλους της εταιρείας, η ευόδωση της συμφωνίας θα άνοιγε τον δρόμο ώστε, στην περίπτωση που το αποφασίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), μία παραγγελία αμερικανικού LNG να αντικαταστήσει την ενοικίαση πλοίων - δεξαμενών υγροποιημένου αερίου που «δένουν» ανοιχτά της Ρεβυθούσας για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού, σε περιόδους όπου αναμένεται αύξηση της κατανάλωσης.
Επίσης, οι ίδιες πηγές δεν κρύβουν ότι η σύμβαση με τη Cheniere θα ενισχύει τη θέση της εταιρείας στις διαβουλεύσεις που έχει ήδη ξεκινήσει για την επαναδιαπραγμάτευση του συμβολαίου της με την αλγερινή Sonatrach για τις προμήθειες LNG, το οποίο λήγει το 2020-2021. Όσον αφορά την αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ στην εγχώρια χονδρεμπορική και λιανική αγορά, οι άνθρωποι της ΔΕΠΑ σημειώνουν πως έως τις 17-20 Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συμφωνία εξαγοράς από τη Shell του 49% των μετοχών καθώς του μάνατζμεντ της ΕΠΑ Αττικής και της ΕΔΑ Αττικής.
Όπως επισημαίνουν, το απευκταίο σενάριο είναι η Επιτροπή να παραπέμψει την υπόθεση στη λεγόμενη δεύτερη φάση, αυτή της πλήρους διερεύνησης, καθώς μία τέτοια εξέλιξη θα «μεταφραζόταν» σε παράταση κατά 1-2 μήνες της έναρξης «διχοτόμησης» της εταιρείας, στο πλαίσιο του σχεδίου που δρομολογείται για την ιδιωτικοποίησή της.
Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι η συμφωνία εξαγοράς συναντά αντιδράσεις, με τη Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη να έχει υποβάλει υπόμνημα στην επιτροπή ανταγωνισμού, εκφράζοντας την αντίθεσή της στην απόκτηση του 100% της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ. Στο υπόμνημα, η εταιρεία αναφέρει πως με αυτό τον τρόπο η ΔΕΠΑ θα ενισχύσει τη θέση της στη λιανική αγορά, τη στιγμή που αποτελεί δεσπόζοντα προμηθευτή στη χονδρεμπορική, δημιουργώντας έτσι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά.
Στην περίπτωση, πάντως, που η Επιτροπή δώσει το «πράσινο φως» στα τέλη Σεπτεμβρίου, τότε θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες «διάσπασης» της εταιρείας στη ΔΕΠΑ Υποδομές, όπου θα μεταβιβασθούν τα δίκτυα φυσικού αερίου και η οποία θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο, καθώς και σε μία εταιρεία όπου θα διαβιβασθούν οι εμπορικές δραστηριότητες της ΔΕΠΑ και στην οποία το Δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό 15%.