Μπορεί το φετινό καλοκαίρι να έφυγε χωρίς την έλευση των υδροπλάνων, όμως όλα δείχνουν ότι το ερχόμενο καλοκαίρι του 2019 αυτά θα έρθουν, δίνοντας ένα ακόμα πλεονέκτημα στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Μπορεί το φετινό καλοκαίρι να έφυγε χωρίς την έλευση των υδροπλάνων, όμως όλα δείχνουν ότι το ερχόμενο καλοκαίρι του 2019 αυτά θα έρθουν, δίνοντας ένα ακόμα πλεονέκτημα στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας.
Έπειτα από σχεδόν 15 χρόνια τα υδροπλάνα ετοιμάζονται να πετάξουν από τον Μάιο κατ' αρχάς στο Ιόνιο, καθώς, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το πρώτο δίκτυο υδροπλάνων θα δημιουργηθεί στο Ιόνιο Πέλαγος και τη Δυτική Ελλάδα, έχοντας ως βάση την Κέρκυρα.
Το υπουργείο Μεταφορών, έστω και με καθυστέρηση, δεδομένου ότι η δημόσια διαβούλευση είχε ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016, κατέθεσε το σχετικό σχέδιο νόμου, με την ελπίδα ότι το νομοσχέδιο θα αποτελέσει το καθοριστικό βήμα για τη επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στη χώρα.
Στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες, η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Seaplanes, οι οποίες έχουν καταφέρει, σύμφωνα με δηλώσεις τους, να προσελκύσουν ιδιώτες επενδυτές.
Θα πρέπει να αναφερθεί εδώ ότι στις προθέσεις του υπουργείου Μεταφορών, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, είναι το σχέδιο νόμου για τα υδροπλάνα, όπως έχει αποφασιστεί σε τετραμερή συνάντηση, να μεταφραστεί και σε τρεις ακόμη γλώσσες (Βουλγαρικά, Ρουμανικά και Σέρβικα) με σκοπό τη δημιουργία βαλκανικού δικτύου υδατοδρομίων.
Το νομοσχέδιο χρήζει βελτιώσεων
Πάντως, όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων εταιρειών το νομοσχέδιο χρήζει βελτιώσεων και ζητούν να γίνουν αλλαγές σε 10 σημεία του για να προχωρήσουν και να φθάσουν σε οριστική συμφωνία, με σκοπό να πετάξουν τα υδροπλάνα στην Ελλάδα.
Μεταξύ αυτών είναι να δοθεί η δυνατότητα σε ιδιωτικούς φορείς να δημιουργήσουν υδατοδρόμια, παράδειγμα οι διαχειριστές λιμένων ή μαρίνων. Ένα άλλο σημείο είναι η μη δυνατότητα ενός ιδιώτη να εκπαιδεύσει προσωπικό. Αν αναγκασθείς να το πάρεις από «τρίτους», αναφέρουν, αυτομάτως αυξάνεις το κόστος.
Προτείνουν ακόμη άλλες οκτώ αλλαγές σε επιμέρους θέματα που αφορούν τα κεφάλαια εταιρειών που ζητούν άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου, το πρόγραμμα ασφαλείας, τον εξοπλισμό, τα δικαιολογητικά των φακέλων, τις προϋποθέσεις για το πτητικό έργο, τη μετοχική σύνθεση των κατόχων των αδειών, τη μεταβίβαση αδειών κ.ά.
Η σημασία του project για την εθνική οικονομία είναι ακόμα μεγαλύτερη από ό,τι έχει φανεί, υποστηρίζουν, καθώς θα δημιουργηθούν βάσεις συντήρησης των υδροπλάνων, ακαδημία εκπαίδευσης πιλότων και πολλά άλλα. Η συγκεκριμένη επένδυση αφορά έμμεσα ή άμεσα και μια σειρά άλλων κλάδων, προσθέτουν, καθώς η ανάπτυξη του τομέα των υδροπλάνων θα δώσει το έναυσμα και για ανάπτυξη και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, τον τουρισμό, την υγεία, το real estate, κάτι που αφορά για παράδειγμα νησιά όπου δεν υπάρχει σήμερα αεροπορική σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Τέλος, σύμφωνα με τα πλάνα των δύο εταιρειών, Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο δεν θα υπάρξει μόνο ένα. Ως γνωστόν εξετάζεται η κατασκευή ενός στην Ελευσίνα, αλλά και ενός δεύτερου για την Αν. Αττική, ανάλογα με το αν θα αποφασισθεί ότι αυτό της Ελευσίνας θα εξυπηρετεί τις μετακινήσεις στη Δ. Αττική ή ολόκληρης της Αττικής. Για τη Θεσσαλονίκη προορίζεται το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο Β. Ελλάδας, ενώ μελετάται άλλο ένα στην Αλεξανδρούπολη.
Αδειοδότηση υδατοδρομίων
«Η κατάθεση του νομοσχεδίου ανοίγει, πλέον, τον δρόμο για πτήσεις υδροπλάνων» αναφέρει στη «Ν» ο Τάσος Γκόβας, πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια, η οποία έχει αναλάβει την αδειοδότηση αρκετών υδατοδρομίων στην Ελλάδα. Προσθέτει πως «έχουν ήδη υποβληθεί οι φάκελοι αδειοδότησης υδατοδρομίων στη Λευκάδα και στο Μεγανήσι, στο πλαίσιο υλοποίησης σύμβασης με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, και θα ακολουθήσουν αιτήσεις για Κεφαλονιά, Ιθάκη και Ζάκυνθο. Στόχος είναι να δημιουργηθεί το πρώτο δίκτυο από οκτώ υδατοδρόμια στο Ιόνιο, ώστε να έχει νόημα η έναρξη πτήσεων».
Σύμφωνα µε πληροφορίες, πάντως, µία από τις εταιρείες που θα πετάξουν στο συγκεκριμένο δίκτυο θα είναι η K2 Airwaves, η οποία θα φέρει στην Ελλάδα δύο δικινητήρια υδροπλάνα 19 θέσεων, καναδικής κατασκευής. Τα Twin Otter ήταν το μοντέλο υδροπλάνων που είχε ξαναπετάξει στην Ελλάδα, αλλά και αυτά που πραγματοποιούν πτήσεις σε Καναδά και Μαλδίβες.
Με τις αδειοδοτήσεις των ανωτέρω υδατοδρομίων, υπογραμμίζει ο κ. Γκόβας, σε συνδυασμό με τα τρία υδατοδρόμια που έχουν ήδη αδειοδοτηθεί (Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας) με ανάδοχο την Ελληνικά Υδατοδρόμια για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας και του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, θα δημιουργηθεί ένα επαρκές δίκτυο στο Ιόνιο ώστε να καθίσταται βιώσιμη η έναρξη πτήσεων των υδροπλάνων την επόμενη σεζόν.
Τα υδροπλάνα θα έχουν βάση την Κέρκυρα και θα μπορούν να πραγματοποιούν τακτικά δρομολόγια, charter πτήσεις, καθώς και μια σειρά ειδικών πτήσεων (Νοσοκομειακών, Cargo, Έρευνας-Διάσωσης, Πυρόσβεσης, Γενικής αεροπορίας, Αεροπορικών εργασιών κ.λπ.).