Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 29 Αυγούστου 2018 09:39

Αλλάζουν οι μετοχικές ισορροπίες στις μεγάλες κατασκευαστικές

Προς νέες μετοχικές ισορροπίες φαίνεται να οδηγείται η κατασκευαστική αγορά εφόσον ολοκληρωθούν οι συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν τις 3 από τις 4 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, Ελλάκτωρ, Intrakat και J&P Άβαξ. Ως καταλύτης λειτουργεί η επικράτηση των αδερφών Καλλιτσάντση στην Ελλάκτωρ, με το μείζον ζήτημα, πάντως, για την αγορά αυτή να παραμένει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων που έχει περιοριστεί χωρίς να είναι σαφές πότε και αν θα ανακάμψει. 

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Προς νέες μετοχικές ισορροπίες φαίνεται να οδηγείται η κατασκευαστική αγορά εφόσον ολοκληρωθούν οι συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν τις 3 από τις 4 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, Ελλάκτωρ, Intrakat και J&P Άβαξ. Ως καταλύτης λειτουργεί η επικράτηση των αδερφών Καλλιτσάντση στην Ελλάκτωρ, με το μείζον ζήτημα, πάντως, για την αγορά αυτή να παραμένει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων που έχει περιοριστεί χωρίς να είναι σαφές πότε και αν θα ανακάμψει. 

Ο πρώην αντιπρόεδρος της Ελλάκτωρ και επικεφαλής επί χρόνια του κατασκευαστικού της τομέα, Δημήτρης Κούτρας, διαπραγματεύεται την είσοδό του στην Intrakat του ομίλου Intracom. 

Η τελευταία έχει αποφασίσει να διευρύνει την παρουσία της στην κατασκευαστική αγορά και για τον λόγο αυτόν έχει πραγματοποιήσει τον τελευταίο χρόνο επαφές με τον όμιλο Μυτιλιναίου, πλέον δραστήριος και στις κατασκευές, οι οποίες δεν κατέληξαν σε συμφωνία, αλλά και με τη διοίκηση της Ελλάκτωρ για πιθανή συγχώνευση των δύο εταιρειών πριν σημειωθούν οι αλλαγές που έθεσαν εκτός της διοίκησης του ομίλου τον Λεωνίδα Μπόμπολα. 

Ο κ. Κούτρας κινείται στη λογική που είχε γνωστοποιήσει εξαρχής, ότι δηλαδή δεν θα σταματήσει να κάνει αυτό που γνωρίζει. Η σφοδρή σύγκρουσή του με τον Δημήτρη Καλλιτσάντση είχε ως αποτέλεσμα να αποχωρήσει αμέσως από την Ελλάκτωρ μετά την ολοκλήρωση της ιστορικής γενικής συνέλευσης της 25ης Ιουλίου, διατηρώντας πάντως το ποσοστό του που άμεσα είναι περίπου 5,5%. 

Αντίθετα ο κ. Μπόμπολας παραμένει στον όμιλο και πιθανότατα να διατηρήσει εκτός από το ποσοστό του (περίπου 15%) και ορισμένα από τα εκτελεστικά του καθήκοντα. Σε κάθε περίπτωση το στοίχημα για τους Αναστάσιο και Δημήτρη Καλλιτσάντση είναι πως θα ενισχύουν τον τομέα των κατασκευών στον οποίο κυριαρχούσε ο κ. Κούτρας και πλέον για να λειτουργήσει χρήζει ριζικής αναδιοργάνωσης.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η συμφωνία που κυοφορείται μεταξύ του Κωνσταντίνου Κόκκαλη, επικεφαλής της Intracom, και του Δημητρίου Κούτρα αφορά την εξαγορά από τον τελευταίο ενός ποσοστού της Intrakat της τάξεως του 20% και την ανάληψη της θέσης του προέδρου με εκτελεστικά καθήκοντα. Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν σημειώνουν ότι οι συζητήσεις είναι προχωρημένες, όμως δεν έχει ακόμα κάτι κλείσει οριστικά. Σημειώνεται ότι το ποσοστό της Intracom στην Intrakat είναι 79,5%.
Μετοχικές αλλαγές αναμένονται και στην J&P Άβαξ με τον Χρήστο Ιωάννου (πρόεδρος και εκτελεστικό μέλος) να πρωταγωνιστεί. Η κατασκευαστική εταιρεία έχει ανακοινώσει την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με δικαίωμα προτίμησης για τους υφιστάμενους μετόχους της κατά 20 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων πιθανότατα θα κατευθυνθεί στην αποπληρωμή δανειακών της υποχρεώσεων. Η οριστική απόφαση θα ληφθεί στη γενική της συνέλευση την ερχόμενη Δευτέρα. 

Εκτιμήσεις και πληροφορίες αναφέρουν πως ο κ. Ιωάννου και η οικογένειά του θα καλύψουν μεγαλύτερο από αυτό που τους αναλογεί τμήμα της αύξησης κεφαλαίου διαθέτοντας κεφάλαιο της τάξεως των 13 εκατ. ευρώ, κάτι που θα έχει ως συνέπεια να μειωθεί το ποσοστό της J&P Investments (με μετόχους τις οικογένειες Ιωάννου και Παρασκευαΐδη) που σήμερα είναι 41,5%. 
Χωρίς αναταράξεις προχωρά η ΓΕΚ Τέρνα, στην οποία έχουν εξαγοράσει σημαντικό ποσοστό ξένοι επενδυτές (17,3% η York Global Finance και 9,3% η Reggeborgh Invest), επιδεικνύοντας την εμπιστοσύνη τους στη διοίκησή της. 

Πέρα από τις νέες μετοχικές ισορροπίες που βρίσκονται υπό διαμόρφωση, ο κλάδος ανησυχεί για τη σημαντική μείωση του ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων. Βάσει των επίσημων στοιχείων, στο τέλος του 2017 το ύψος του συνολικά για τους τέσσερις ομίλους (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, J&P Άβαξ και Intrakat) ήταν 5,3 δισ. ευρώ, το χαμηλότερο των τελευταίων ετών και μειωμένο έναντι αυτού στο τέλος του 2016 κατά 27%.