Στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για την επιβολή πλαφόν στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σε 17 νομούς. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει την εξέταση της μεθοδολογίας που προτείνει η Αρχή, ώστε να συντάξει την εισήγησή της προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΑΝ, καθώς και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με την ενεργοποίηση του μέτρου. Έτσι, εκτιμάται πως η όποια απόφαση των δύο συναρμόδιων υπουργείων θα έχει βγει έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για την επιβολή πλαφόν στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σε 17 νομούς. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει την εξέταση της μεθοδολογίας που προτείνει η Αρχή, ώστε να συντάξει την εισήγησή της προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΑΝ, καθώς και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με την ενεργοποίηση του μέτρου. Έτσι, εκτιμάται πως η όποια απόφαση των δύο συναρμόδιων υπουργείων θα έχει βγει έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Η υπηρεσία του ΥΠΟΑΝ μελετά αν η εφαρμογή του πλαφόν θα οδηγήσει σε στρεβλώσεις της αγοράς, με την άνοδο στο ύψος του πλαφόν των τιμών και στα πρατήρια που αυτή τη στιγμή πωλούν φθηνότερα το καύσιμο. Παράλληλα, μέλημά της είναι να διασφαλιστεί πως η εφαρμογή ανώτατων τιμών δεν θα προκαλέσει προβλήματα τροφοδοσίας, ιδιαίτερα μάλιστα στα νησιά.
Πάντως, η όποια απόφαση ΥΠΕΝ και ΥΠΟΑΝ θα ληφθεί υπό το πρίσμα της προσωρινής παρέμβασης στην αγορά, καθώς σε πιο μακροπρόθεσμο επίπεδο μελετώνται άλλες κινήσεις, όπως η ένταξη του τομέα των υγρών καυσίμων στο μεταφορικό ισοδύναμο. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, για το θέμα υπάρχει ήδη συνεργασία του ΥΠΟΑΝ με το υπουργείο Ναυτιλίας.
Όπως έγραψε χθες η «Ν», η σχετική εισήγηση της ΡΑΕ εστάλη από προχθές το βράδυ στα δύο υπουργεία, στα οποία εναπόκειται και ο προσδιορισμός της χρονικής διάρκειας ισχύος του μέτρου. Με τη δημοσιοποίηση πάντως της γνωμοδότησης της ΡΑΕ, τόσο οι επιχειρήσεις εμπορίας (μέσω του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος) όσο και οι φορείς των βενζινοπωλών ζήτησαν ευρεία σύσκεψη με τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους. Με βάση τη μεθοδολογία της ΡΑΕ, προκύπτουν 17 νομοί της χώρας όπου θα πρέπει να επιβληθεί πλαφόν με την έναρξη ισχύος του μέτρου. Η Αρχή εισηγείται το μέτρο να διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου. Η μεθοδολογία που προτείνει βασίζεται στον υπολογισμό μίας τιμής αναφοράς για κάθε νομό. Επομένως, κριτήριο για το κατά πόσο σε κάποιον νομό η τοπική αγορά τελεί υπό ατελή ανταγωνισμό αποτελεί το αν ένα σημαντικό ποσοστό των τοπικών πρατηρίων (δηλαδή πάνω από 70%) υπερβαίνει αυτή την τιμή αναφοράς. Αξίζει να σημειωθεί πως, έπειτα από την πρώτη εβδομάδα ενεργοποίησης του πλαφόν για την αμόλυβδη βενζίνη στους 17 νομούς, η Αρχή εισηγείται στους αρμόδιους φορείς να αναλύσουν τη διακύμανση των τιμών πανελλαδικά και για το ντίζελ και το υγραέριο κίνησης.