Κοντά στα υψηλά έτους παραμένει ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index, καθώς την προηγούμενη Παρασκευή έκλεισε στις 1.689 μονάδες, που αποτελεί το τρίτο υψηλότερο σημείο πίσω από τις 1.721 μονάδες της προηγούμενης Τρίτης 17 Ιουλίου και τις 1.695 μονάδες της προηγούμενης Δευτέρας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κοντά στα υψηλά έτους παραμένει ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index, καθώς την προηγούμενη Παρασκευή έκλεισε στις 1.689 μονάδες, που αποτελεί το τρίτο υψηλότερο σημείο πίσω από τις 1.721 μονάδες της προηγούμενης Τρίτης 17 Ιουλίου και τις 1.695 μονάδες της προηγούμενης Δευτέρας.
Πάντως τα τελευταία χρόνια ο Ιούλιος ήταν ένας ενδιαφέρων μήνας για το χύδην ξηρό φορτίο. Υψηλό έτους (για το πρώτο επτάμηνο του χρόνου) είχε κάνει πάλι ο BDI το 2016 και μάλιστα στις 18 Ιουλίου, όμως τότε κινήθηκε στις 748 μονάδες, δηλαδή σε επίπεδα 50% χαμηλότερα απ' ό,τι βρίσκεται στην τρέχουσα περίοδο. Όμως πολύ καλά τον Ιούλιο κινήθηκε η ναυλαγορά και το 2015, καταγράφοντας τις υψηλότερες επιδόσεις του πρώτου επτάμηνου εκείνης της χρονιάς.
Αντιθέτως, το 2017 ο Ιούλιος ήταν ένας μήνας που η αγορά κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με προηγούμενους μήνες του έτους, ωστόσο αποτέλεσε τη βάση για ένα ράλι που κορυφώθηκε τον Αύγουστο και τους επόμενους μήνες.
Πάντως τη φετινή χρονιά η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, αν και θεωρείται δεδομένο από τους αναλυτές και πλοιοκτήτες ότι θα κινηθεί καλύτερα σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, είναι μια εξίσωση με περισσοτέρους από τους δύο συνηθισμένους αγνώστους (προσφορά και ζήτηση).
Πάντα λέμε ότι τη ναυτιλία δεν είναι εύκολο να την προβλέψεις και οι όποιες προσπάθειες πρόγνωσης περισσότερο από τύχη και ένστικτο, παρά από ικανότητα, θα έχουν επιτυχία, αναφέρει στη «Ν» ο κ. Γιάννης Κοτζιάς, του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers Inc. Φέτος, προσθέτει, μέσα σε όλα τα αστάθμητα και μη προβλέψιμα έχουμε και γεωπολιτικές αποφάσεις και πολιτικές απειλές και τα λεγόμενα Trade wars για να δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο κάθε προσπάθεια ανάδειξης μιας τάσης.
Έτσι, όπως αναφέρει, ενώ πολλοί περίμεναν ότι η αγορά θα ήταν ψηλότερα, τελικά κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής.
Στα πλοία ξηρού φορτίου, τα τελευταία δύο χρόνια, συνεχίζει ο κ. Κοτζιάς, έχει περιοριστεί ο ρυθμός αύξησης της μεταφορικής ικανότητας του ενεργού στόλου, έχουν μετριασθεί οι νέες παραγγελίες νεότευκτων, μιας και οι περισσότεροι πλοιοκτήτες, «βοηθούμενοι» από έλλειψη χρηματοδότησης, έχουν κινηθεί με σύνεση και συνέπεια. Η μεταφορική ικανότητα του στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου για το πρώτο εξάμηνο του 2018 έχει αυξηθεί μόλις 1,5% σε σχέση με περίπου 2,3% πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το παγκόσμιο εμπόριο μέχρι την 1η Απριλίου 2018, σύμφωνα με στοιχεία από την CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, δείχνει πως από την πλευρά των ΗΠΑ παρουσίασε αύξηση 4,1%, σε σχέση με μόνο 0,2% το 2017, ενώ η Ευρωζώνη 3,5%. Οι αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας δίνουν 7,3%, η Λατινική Αμερική 4,9% και η Ανατολική Ευρώπη τον μεγαλύτερο ρυθμό, 8,9%.
Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία προσφοράς και ζήτησης, τονίζει ο κ. Κοτζιάς, η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου έπρεπε να είναι σε υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά. Αυτό τουλάχιστον ανέμεναν οι αναλυτές και αυτό προσδοκούσαν οι πλοιοκτήτες. Τα ναύλα του ξηρού φορτίου όμως έχουν επηρεαστεί αρνητικά από τις συνθήκες ξηρασίας στην Αργεντινή καθώς και από τις απεργίες στη Βραζιλία και σε ορισμένες άλλες χώρες παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος. Φυσικά, συμπληρώνει, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στους διαφαινόμενους παγκόσμιους εμπορικούς πολέμους, που από ό,τι φαίνεται είναι εδώ και θα επιβραδύνουν την ανάπτυξη και τη ζήτηση σε όλους τους τομείς. Και αυτό μέχρι να βρουν οι Κινέζοι εναλλακτικούς τρόπους παράκαμψης των μέτρων προστατευτισμού (trade war restrictions).
Πάντως για τον κ. Κοτζιά οι κινήσεις Τραμπ αναφορικά με τις επιπτώσεις που θα έχουν στη ναυτιλία θα πρέπει να μελετηθούν περισσότερο. Οι κινήσεις Τραμπ, λέει, μπορεί σήμερα να προκαλούν μια αναστάτωση στη ναυτιλία, μια αβεβαιότητα και ευμεταβλητότητα στα ναύλα, αλλά ενδέχεται στο εγγύς μέλλον η εναλλακτική «παράκαμψη» των περιορισμών να διαφοροποιήσει τις ναυτιλιακές ρότες και έτσι να αυξηθούν τα τονομίλια, με συνέπεια η εκμετάλλευση πλοίων για τη μεταφορά της ίδιας ποσότητας να απαιτεί περισσότερες ημέρες ταξιδιού. Με τα αυξημένα Ton Miles, το utilization του κάθε πλοίου αυξάνεται και βελτιώνεται η ημερήσια αποδοτικότητά τους. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, φορτία σόγιας να αποστέλλονται στην Κίνα από τη Λατινική Αμερική και όχι από τις ΗΠΑ, περισσότερα σιδηρομεταλλεύματα της Αυστραλίας που αποστέλλονται στις ΗΠΑ αντί της Κίνας κ.λπ., καταλήγει ο κ. Κοτζιάς.