Οδηγίες και διευκρινίσεις δίνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας με επιστολή της στις εμπορικές ομοσπονδίες και τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, εν όψει της έναρξης των θερινών εκπτώσεων.
Οδηγίες και διευκρινίσεις δίνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας με επιστολή της στις εμπορικές ομοσπονδίες και τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, εν όψει της έναρξης των θερινών εκπτώσεων.
Η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου 4177/2013, οι θερινές εκπτώσεις έτους 2018 θα διαρκέσουν από τη Δευτέρα, 9 Ιουλίου έως και το τέλος Αυγούστου, δηλαδή θα λήξουν την Παρασκευή, 31 Αυγούστου.
Όπως αναφέρει, στη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Η Συνομοσπονδία επισημαίνει ότι κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της υπουργικής απόφασης 56885/10-11-2014 «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ συμπληρωματικά μόνο δίνεται η δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης.
Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, κατά τους ελέγχους που πραγματοποίησε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις φετινές τακτικές χειμερινές εκπτώσεις διαπιστώθηκε ότι πολλοί επιχειρηματίες, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον σχετικό φόρτο εργασίας, δεν αναγράφουν στα υπό έκπτωση προϊόντα διπλές τιμές αλλά καταφεύγουν στην χρήση γενικευμένου ποσοστού μείωσης. «Αυτή η πρακτική, όσο και αν γίνεται καλοπροαίρετα, παραβιάζει το νόμο και επισύρει αυστηρές κυρώσεις, θεωρούμε δε ότι αυτήν την εποχή της κρίσης είναι εντελώς αχρείαστο να επιβάλλονται πρόστιμα που μπορεί να πλήξουν την βιωσιμότητα της επιχείρησης» τονίζει η Συνομοσπονδια.
Σημειώνει ακόμη ότι οι ελεγκτικές αρχές μέχρι στιγμής αντιλαμβανόμενες ότι δεν υπάρχει κανείς δόλος εξαπάτησης του καταναλωτή, έχουν προχωρήσει μόνο σε απλές συστάσεις, ωστόσο αυτό δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα ισχύει για πάντα.
«Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους καταστηματάρχες που θα συμμετάσχουν στις εκπτώσεις, ώστε να αναγράφουν πρώτα απ’ όλα την παλιά και νέα τιμή των προϊόντων και κατόπιν, εάν το επιθυμούν, ποσοστό έκπτωσης» επισημαίνεται στην επιστολή της ΕΣΕΕ.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση του καταναλωτή, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Εφόσον το σχετικό πρόστιμο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο ως προς την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, τότε αυτομάτως αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αρμόδιες ελεγκτικές αρχές σύμφωνα με το νόμο είναι:
α) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
β) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
γ) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
δ) Οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειών.
ε) Οι Υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στη ζώνη δικαιοδοσίας τους.
Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπου διαπιστώνεται η παράβαση. Οι παραπάνω Υπηρεσίες ελέγχουν την εφαρμογή τόσο της νομοθεσίας για τις εκπτώσεις όσο και αυτής που αφορά στις Κυριακές.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 15 Ιουλίου 2018. Το πλαίσιο ωραρίου για την συγκεκριμένη Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.
Στο μεταξύ, η ΕΣΕΕ έθεσε στην διάθεση των Εμπορικών Συλλόγων και των Ομοσπονδιών 50.000 οικολογικές τσάντες, προκειμένου να διανεμηθούν σε επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στους καταναλωτές την περίοδο των εκπτώσεων. Η συγκεκριμένη κίνηση εντάσσεται στα πλαίσια σχετικής πρωτοβουλίας της Συνομοσπονίας για την μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος που αυτή αφήνει.
Σε θετικό πρόσημο στον τζίρο της αγοράς προσβλέπει ο Β. Κορκίδης
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Β. Κορκίδης εξέφρασε την ελπίδα «οι φετινές θερινές εκπτώσεις ελπίζουμε να αφήσουν θετικό πρόσημο σε αγοραστική κίνηση και τζίρο στην αγορά».
«Το κλίμα στον εμπορικό κόσμο είναι ανάμικτο με ελπίδες για αύξηση του τζίρου αλλά και έντονο προβληματισμό καθώς, οι θερινές εκπτώσεις πραγματοποιούνται σε περιβάλλον αυξημένων φορολογικών υποχρεώσεων όλων των καταναλωτών, με αποτέλεσμα οι αγορές να μπαίνουν σε ‘δεύτερη μοίρα’» επισήμανε, προσθέτοντας ότι οι έμποροι σε μεγάλο βαθμό εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην τουριστική κίνηση και την ‘εισαγόμενη κατανάλωση’ που αυτή την περίοδο εντείνεται.
Σημείωσε ακόμη ότι οι καλοκαιρινές εκπτώσεις κυμαίνονται συνήθως σε επίπεδα λιανικών πωλήσεων της τάξης των 7 δισ. ευρώ και εφόσον επιτευχθούν αυτοί οι αριθμοί, θα δώσουν «σημαντική ανάσα στα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων με τη προϋπόθεση ότι η ένταση του τουρισμού θα αποτυπωθεί με θετικά αποτελέσματα τουριστικών εσόδων στο σύνολο του ελληνικού εμπορίου».