Υπέρ της αύξησης της πραγματικής κατανάλωσης γέρνει η πλάστιγγα του τζίρου της οργανωμένης λιανικής τροφίμων - ποτών, με τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του έτους να δείχνουν ενισχυμένη την αξία των πωλήσεων κατά 4,1%, εξέλιξη που αποτελεί απόρροια της ανοδικής πορείας του όγκου, τη στιγμή που οι τιμές, ελέω και των εκτεταμένων προσφορών, παραμένουν σε οριακά αρνητικό πρόσημο.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Υπέρ της αύξησης της πραγματικής κατανάλωσης γέρνει η πλάστιγγα του τζίρου της οργανωμένης λιανικής τροφίμων - ποτών, με τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του έτους να δείχνουν ενισχυμένη την αξία των πωλήσεων κατά 4,1%, εξέλιξη που αποτελεί απόρροια της ανοδικής πορείας του όγκου, τη στιγμή που οι τιμές, ελέω και των εκτεταμένων προσφορών, παραμένουν σε οριακά αρνητικό πρόσημο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, τα οποία αφορούν τις πωλήσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη, ο όγκος πωλήσεων κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2018 αυξήθηκε κατά 4,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την τιμή ανά μονάδα όγκου να καταγράφει μείωση 0,5%.
Όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον που επικρατεί μεταξύ των παιχτών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ «πριμοδοτεί» σημαντικά τις τιμές για τους καταναλωτές, γεγονός που τονώνει τους διακινούμενους όγκους.
Μάλιστα στο παιχνίδι των προσφορών φέρεται να επικρατούν τα επώνυμα προϊόντα, τα οποία επιτυγχάνουν να «περιορίσουν» το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο 16% (σ.σ. στοιχεία IRI), γυρίζοντας τις επιδόσεις των PL στο 2011.
Συνολικά δέκα από τις έντεκα βασικές υποκατηγορίες των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων που εξετάζει η IRI εμφανίζουν θετικό πρόσημο στο πεντάμηνο τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων.
Τη μεγαλύτερη αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 8,1% καταγράφουν δύο κατηγορίες: των κατεψυγμένων τροφίμων και των προϊόντων νοικοκυριού εκτός καθαριστικών, ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά, στα οποία συγκαταλέγεται και ο καφές με 6,2%, τα σνακ με 6%, τα γαλακτοκομικά 5%, τα συσκευασμένα τρόφιμα 4,6%, τα καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά 3,4%, τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς 3,2%, τα είδη προσωπικής υγιεινής με 2,6%, καθώς και τα αλκοολούχα που επέστρεψαν σε θετικό πρόσημο, εμφανίζοντας ενισχυμένο τζίρο κατά 1,1%.
Μείωση παρατηρείται μονάχα στην κατηγορία των υλικών μαγειρικής/ καρυκεύματα κατά 2,5%.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του Μαΐου, έπειτα από έναν αρνητικό Απρίλιο -όπου η μείωση της αξίας κυμάνθηκε στο 0,3% και αντίστοιχα οι όγκοι πωλήσεων υποχώρησαν κατά 1,1% (σ.σ.: πέρα από την πρώτη εβδομάδα του μήνα που συμπεριέλαβε τη Μεγάλη Εβδομάδα, η κατανάλωση παραδοσιακά μετά τις ημέρες του Πάσχα υποχωρεί)- καταγράφουν ανοδική πορεία.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η αξία τον Μάιο εμφανίζεται ενισχυμένη κατά 6,1% και ο όγκος πωλήσεων κατά 5,4%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αρχικές εκτιμήσεις των αναλυτών τοποθετούν την αύξηση του συνολικού τζίρου των αλυσίδων για το 2018 στο 3,1%, ενώ το αισιόδοξο σενάριο διαβλέπει ακόμα υψηλότερη επίδοση με άνοδο πωλήσεων κατά 4,8%.
Τα στελέχη των αλυσίδων, βέβαια, πέρα από αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, «βλέπουν» και αύξηση των προσφορών, οι οποίες με τη σειρά τους «ψαλιδίζουν» τα κέρδη των εταιρειών.
Δεδομένου, ωστόσο, του έντονα ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, το «χαρτί» των προσφορών για τα σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να παραμένει το πλέον ισχυρό.
Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι το 2017 διατέθηκε σε προσφορά το 51,7% σε όγκο των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων, όταν το 2009 το ποσοστό των υπό προσφορά προϊόντων κυμαινόταν στο 33,1% των ταχυκίνητων προϊόντων.