Μετά από ένα πολύμηνο «γράψε σβήσε» κατατέθηκε τελικά το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών», το οποίο -σύμφωνα και με το εισαγωγικό σημείωμα του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη- αποτελεί μια προσπάθεια ενοποίησης σε ένα νόμο όλων των παραμέτρων λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Σακκά
[email protected]
Μετά από ένα πολύμηνο «γράψε σβήσε» κατατέθηκε τελικά το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών», το οποίο -σύμφωνα και με το εισαγωγικό σημείωμα του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη- αποτελεί μια προσπάθεια ενοποίησης σε ένα νόμο όλων των παραμέτρων λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών. Αν και σε γενικές γραμμές δεν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις απ’ όσα φέρεται να συζήτησε το υπουργείο με τους εκπροσώπους των κλάδων, δεν λείπουν και κάποια σημεία τα οποία μάλλον δεν ικανοποιούν τους εκπροσώπους των κλινικών.
Γενικά η «φιλοσοφία» του νομοσχεδίου είναι να ενοποιήσει όλες τις διάσπαρτες διατάξεις σε «μία προσπάθεια νομοθετικού εξορθολογισμού, κωδικοποιώντας σε ένα ενιαίο κείμενο όλες τις επιμέρους ειδικές ή γενικές ρυθμίσεις». Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Πολάκη, επιτυγχάνει και τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των κλινικών, «που συνίσταται στην αναθεώρηση των παλαιών και ήδη παρωχημένων ρυθμίσεων που αφορούν τόσο τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις όσο και τις τεχνικές προδιαγραφές (προσωπικό, μετρικά στοιχεία, ιατρικός εξοπλισμός, νοσηλευτικές μονάδες και τμήματα κ.ά.)». Το σχέδιο νόμου επιδιώκει να απλοποιήσει τις διοικητικές διαδικασίες και την αναθεώρηση των τεχνικών προδιαγραφών. Σε αυτή την κατεύθυνση, «ελήφθη συγκεκριμένη μέριμνα ως προς την ποινική κατάσταση των ιδιοκτητών και των υπευθύνων λειτουργίας των κλινικών».
Ακόμη, όλες οι κλινικές θα υπάγονται σε κοινούς κανόνες, όπου κρίνεται απαραίτητο, χωρίς να τίθεται θέμα για όσες μονάδες έχουν λάβει νομίμως άδεια βάσει του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου. Αν και δίνεται η δυνατότητα να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος όσες κλινικές το επιθυμούν.
Τα «μέτωπα»
Σε πρώτη ανάγνωση, το σχέδιο νόμου που αναρτήθηκε στο Opengov φέρεται να κινείται περίπου στο πλαίσιο που είχαν συμφωνήσει κλινικές και υπουργείο. Όμως διαπιστώνονται και κάποια αγκάθια. Ένα εξ αυτών αφορά τη διάταξη που ρυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις κλινικών και ιατρικού προσωπικού, με την οποία φαίνεται ότι επιδιώκεται να περιοριστεί η ευελιξία που παρέχει ο ιδιωτικός τομέας στους ιδιώτες γιατρούς. Συγκεκριμένα, γιατροί και επιστημονικοί υπεύθυνοι της κλινικής και των τμημάτων θα πρέπει να «παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς την κλινική στο πλαίσιο σύμβασης εξαρτημένης εργασίας».
Ακόμη, «εξαφανίστηκε» από τη διατύπωση του άρθρου 23 η ειδικότητα της γαστρεντερολογίας, για την οποία είχε προβλεφθεί αρχικά μια κλίνη. Αν και τονίζεται πως συνήθως δεν απαιτείται νοσηλεία για γαστρεντερολογική πράξη, υπάρχουν και σπάνιες εξαιρέσεις που καθιστούν την πρόβλεψη ύπαρξης μιας κλίνης απαραίτητη.
Προβληματισμό προκαλεί και μια αναφορά στο άρθρο 3, που προσδιορίζει ποιοι δεν δικαιούνται να λάβουν άδεια λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής, λόγω τελεσίδικης καταδίκης για οποιοδήποτε πλημμέλημα και κακούργημα κ.ο.κ. Η διάταξη βάζει αντίστοιχο περιορισμό και για όσους κατέχουν συνολικό ποσοστό συμμετοχής μεγαλύτερο από το 51% στη μετοχική ή εταιρική σύνθεση του κεφαλαίου είτε οι ίδιοι είτε μέσω άλλων εταιρειών.
Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου, αυτή η διάταξη πολύ πιθανόν να εκπέσει στο ευρωπαϊκό δικαστήριο, αφού θα αναγκάζονται παρατύπως μέτοχοι, που ενδεχομένως να έχουν τέτοιου είδους καταδίκες, να πουλήσουν το μετοχικό τους κεφάλαιο. Ακόμη ένα «αγκάθι» εντοπίζεται στο άρθρο 25 και την παράγραφο 6, το οποίο αναγκάζει τις ιδιωτικές κλινικές «να δημοσιοποιούν στην ιστοσελίδα τους και σε εμφανές σημείο στην υποδοχή και στο λογιστήριο τιμοκατάλογο των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών και προϊόντων». Αξίζει δε να αναφέρουμε πως το σχέδιο νόμου απαγορεύει στις ιδιωτικές κλινικές να χρησιμοποιούν στην επωνυμία τους τον όρο «νοσοκομείο» σε οποιαδήποτε γλώσσα. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Πανελλήνια Ένωση Ιδιωτικών Κλινικών σε Διοικητικό Συμβούλιο που θα διεξαχθεί την Τετάρτη θα δει αναλυτικά τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, ζητώντας τη διόρθωσή τους αν όχι πριν την κατάθεσή του στη Βουλή, τουλάχιστον σε επίπεδο αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής.
Προτάσεις ΣΦΕΕ
Με αφορμή τις προτάσεις του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) για επικείμενες αλλαγές στη Συνεχιζόμενη Ιατρική Εκπαίδευση, και τις σχέσεις φαρμακευτικών εταιρειών και επαγγελματιών στο πλαίσιο της συμμετοχής των επιστημόνων Υγείας σε επιστημονικές εκδηλώσεις, ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος προτείνει τρία απλά βήματα για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου: i) Διεξαγωγή λιγότερων και πιο ποιοτικών συνεδρίων με περιορισμό του αριθμού των επιστημονικών εκδηλώσεων, ii) Κατοχύρωση της Διαφάνειας και της Δημοσιοποίησης στις σχέσεις επαγγελματιών Υγείας και φαρμακευτικών εταιρειών, iii) Σεβασμό στον Κώδικα Δεοντολογίας του ΣΦΕΕ που είναι πρακτικά το πληρέστερο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει σήμερα τις σχέσεις αυτές.