Την αισιοδοξία του ότι το «Σύζευξις 2», έργο συνολικού προϋπολογισμού 630 εκατ. ευρώ (τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στον δημόσιο τομέα για την εξοικονόμηση πόρων), θα ξεκινήσει να υλοποιείται πριν από το τέλος του 2018 μεταφέρει με τη συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ) Γιάννης Δερμιτζάκης.
Από την έντυπη έκδοση
Στην Τέτη Ηγουμενίδη
[email protected]
Ο διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ (ΚτΠ) Γιάννης Δερμιτζάκης, αναφερόμενος στο «Σύζευξις 2» εξηγεί ότι στη φάση αυτή εξελίσσεται η διαδικασία διαμόρφωσης του φακέλου μεγάλου έργου που αναμένεται να εγκριθεί έως τον Οκτώβριο. Παράλληλα, ο κ. Δερμιτζάκης επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι ο τομέας της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών έχει τεράστια δυναμική και ως εκ τούτου η ΚτΠ δεν μπορεί να μείνει στάσιμη και να στρουθοκαμηλίζει, γι’ αυτό και αναδιοργανώνεται, ενώ τονίζει την ανάγκη να ξεκινήσουν περισσότερα έργα στη βάση ενός σχεδίου που θα εξασφαλίζει την απαραίτητη πολιτική και επιχειρηματική συναίνεση ώστε να είναι αποτελεσματικό.
Ποια έργα εκτελεί σήμερα η ΚτΠ;
«H ΚτΠ Α.Ε. υλοποιεί έργα αξίας άνω των 180 εκατ. ευρώ με ορίζοντα έως και το 2023. Ενδεικτικά αναφέρω έργα που ολοκληρώνονται, όπως το Rural, o ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτων αναγκών-”112”, η Ψηφιακή Υπηρεσία Ειδοποίησης και αντιμετώπισης της πυρκαγιάς κ.ά. Ενώ, ταυτόχρονα, προχωρά η υλοποίηση του Ψηφιακού Μουσείου Ακρόπολης και η Β’ φάση έργων όπως το Εθνικό Ληξιαρχείο και το G-Cloud».
H προοπτική για την εκτέλεση άλλων έργων;
«Τα έργα που είναι ήδη ώριμα για να υλοποιηθούν από την ΚτΠ Α.Ε. στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου είναι: το Σύζευξις ΙΙ - Π/Υ: 630 εκατ. ευρώ, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ) - Π/Υ: 1,7 εκατ. ευρώ, τα Εθνικά Ψηφιακά Μητρώα για τον ελληνικό αθλητισμό - Π/Υ: 195 χιλ. ευρώ, η Εφαρμογή της Μεταρρύθμισης του Δημοσιονομικού Συστήματος στην Κεντρική Διοίκηση και τη λοιπή Γενική Κυβέρνηση - Π/Υ: 20,18 εκατ. ευρώ και το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (HRMS) - Π/Υ: 5 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία προχωρά και είναι σε συνεργασία με υπουργεία και φορείς για τη σύναψη Προγραμματικών Συμφωνιών με στόχο την υλοποίηση και νέων έργων».
Πού βρίσκεται το «Σύζευξις 2», υπάρχει χρονοδιάγραμμα;
«Το “Σύζευξις 2” είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό και μεγάλο έργο προϋπολογισμού 630 εκατ. ευρώ και ως τέτοιο απαιτεί προσεκτική προετοιμασία, έλεγχο και διαφάνεια σε όλα του τα στάδια ώστε να μην επαναληφθούν προβλήματα του παρελθόντος.
Έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες από την ΚτΠ και πλέον ολοκληρώνεται το στάδιο διαμόρφωσης του αιτήματος χρηματοδότησης προς την Ε.Ε. Συντάσσεται μια πλήρης τεχνικο - οικονομική μελέτη στην οποία τεκμηριώνεται η σκοπιμότητα, ο σχεδιασμός, ο τρόπος επιλογής ανάδοχων, η τεχνική επάρκεια, το κόστος, η υποστήριξη και η βιωσιμότητα του έργου. Μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία για φάκελο μεγάλου έργου, στην οποία η Ε.Ε. έχει ορίσει και ενδιάμεσο συμβουλευτικό φορέα εκ μέρους της. Έγκριση του φακέλου αναμένεται έως τον Οκτώβριο. Εργαζόμαστε συστηματικά ώστε η υλοποίηση του “Σύζευξις 2” να ξεκινήσει πριν το τέλος του 2018».
Είστε ικανοποιημένος από τη σημερινή διάρθρωση της εταιρείας;
«Ο τομέας της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών έχει τεράστια δυναμική και οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία και στις διαδικασίες επιβάλλουν τον εκσυγχρονισμό τόσο των υποδομών όσο και της οργάνωσης και διοικητικής διάρθρωσης όλων των δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών.
Η ΚτΠ Α.Ε. δεν μπορεί να μείνει στάσιμη. Δεν μπορεί να στρουθοκαμηλίζει. Όταν μάλιστα συνεργάζεται με δημόσιους φορείς στους οποίους τα έργα της απαιτούν ή/και επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο δουλειάς προκειμένου να αξιοποιούνται τα συστήματα και να ανταποκρίνονται αρτιότερα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις πολιτών και επιχειρήσεων.
Και η εταιρεία μας λοιπόν αλλάζει, θέλοντας να έχει δυναμική παρουσία, να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες στους Φορείς-Πελάτες μας και να συνδιαμορφώσει τη νέα Ψηφιακή Δημόσια Διοίκηση. Βρισκόμαστε σε φάση αναδιοργάνωσης με προσαρμογή του οργανογράμματος στις σύγχρονες απαιτήσεις, αλλά και ενίσχυσης τόσο σε υλική υποδομή, όσο και σε απαραίτητα εργαλεία διαχείρισης της εσωτερικής λειτουργίας αλλά και των έργων.
Στο τελευταίο συνέδριο του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών) συζητήθηκε το γεγονός ότι η ΚτΠ δεν συγκεντρώνει πλέον την εκτέλεση όλων των έργων πληροφορικής, τη στιγμή που αυτός είναι ο λόγος της ύπαρξής της.
Σήμερα αναγνωρίζεται ότι η ΚτΠ διαθέτει μεγάλη εμπειρία και σημαντική τεχνογνωσία στον σχεδιασμό, την ωρίμανση και την υλοποίηση έργων ΤΠΕ στη Δημόσια Διοίκηση. Και είναι εμφανές από τα σημαντικά έργα που έχουμε ήδη αναλάβει και θα “τρέξουμε” τα επόμενα χρόνια, αλλά και όσα προετοιμάζουμε και συζητούμε. Αυτό εκτιμώ πως ήταν και το πνεύμα των συζητήσεων στο Συνέδριο του ΣΕΠΕ. Ότι η εταιρεία μας είναι ο απαραίτητος και αναγκαίος, για τους φορείς του Δημοσίου, μηχανισμός αποτελεσματικής υλοποίησης, που πρέπει να αξιοποιηθεί περαιτέρω.
Η ΚτΠ σήμερα ανήκει και ελέγχεται από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Υπάρχει ωστόσο η άποψη ότι αυτό αποτελεί μια στρέβλωση τη στιγμή που έχει δημιουργηθεί υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής το οποίο έχει συνολικά στην ευθύνη του τα έργα πληροφορικής.
Είναι απολύτως ξεκάθαρο, από την ίδρυσή του, πως στην αρμοδιότητα του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής είναι να συντονίζει τις δράσεις ψηφιακής ανάπτυξης και στρατηγικής όλων των φορέων του Δημοσίου, να προεγκρίνει και να παρακολουθεί τα έργα κατά τη φάση υλοποίησής τους, ώστε να διασφαλίζεται η εναρμόνισή τους με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο.
Προσωπικά δεν εκτιμώ πως, για την επίτευξη του συντονισμού, απαιτείται η συγκέντρωση όλων των φορέων που υλοποιούν έργα ψηφιακού εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, σε ένα κέντρο. Άλλωστε και οι επιτελικές δομές των υπουργείων είναι επίσης αρμόδιες και υλοποιούν έργα ΤΠΕ, τα οποία το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, όπως δύναται και οφείλει, τα εγκρίνει και τα παρακολουθεί».
Ποια η άποψή σας για τη δυνατότητα της χώρας να προχωρήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της (δημόσιος και ιδιωτικός τομέας), με δεδομένο ότι και πάλι με βάση τον DESΙ 2018 βρισκόμαστε στις τελευταίες θέσεις σε όλους τους τομείς που μετριούνται;
«Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικούς επιστήμονες, πολύ καλές εταιρείες πληροφορικής και επικοινωνιών και έμπειρα στελέχη στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Δυνατότητες υπάρχουν και οικονομικοί πόροι έχουν δεσμευτεί στο ΕΣΠΑ.
Δημιουργήθηκαν οι απαραίτητες δομές για την ψηφιακή πολιτική της χώρας και θέλω να πιστεύω πως ξεκαθάρισε η στρατηγική για τις απαραίτητες επενδύσεις προκειμένου να μην έχουμε την πολυδιάσπαση -για να μην πω κατασπατάληση- του παρελθόντος.
Βρισκόμαστε όμως στο μέσον της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου και παρατηρείται υστέρηση στην έναρξη υλοποίησης νέων έργων, καθώς τα έργα που έχουν προκηρυχθεί είναι ελάχιστα.
Γι’ αυτό ας αφήσουμε τις μεγαλεπήβολες στοχεύσεις και αμέσως να προχωρήσει ένα σχέδιο που θα εξασφαλίσει την απαραίτητη πολιτική και επιχειρηματική συναίνεση. Απλά βήματα με συναίνεση, όπως για παράδειγμα επετεύχθη στον τομέα της ευρυζωνικότητας, μπορούν να δώσουν απτά αποτελέσματα και να θέσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας σε αναπτυξιακή τροχιά».
Το Rural (ευρυζωνικά δίκτυα στην περιφέρεια) μπορεί να βραβεύτηκε, ωστόσο ένα τμήμα του ακόμα δεν έχει παραδοθεί…
«Σωστά το θέτετε, αλλά μην υποτιμάμε το ότι η Κοινωνία της Πληροφορίας είναι η πρώτη εταιρεία του Ελληνικού Δημοσίου που βραβεύεται από τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Πληροφορικής και Υπηρεσιών Τεχνολογίας - WITSA και μάλιστα για ένα τόσο κρίσιμο, κοινωνικά και αναπτυξιακά, έργο.
Το ζήτημα αφορά σε ένα μικρό τμήμα του συνολικού έργου, μιας και το Rural έχει ολοκληρωθεί στις ζώνες της Βόρειας και Νότιας Ελλάδας. Το τμήμα του δικτύου που υπολείπεται να παραδοθεί αφορά στο τελευταίο ορόσημο (Α3) της Γεωγραφικής Ζώνης 2, που θα καλύψει άλλο ένα 40% του πληθυσμού των περιοχών παρέμβασης στην Κεντρική Ελλάδα. Επισημαίνω ότι μέχρι στιγμής, μέσω της υλοποίησης των Οροσήμων Α1 και Α2, έχει ξεκινήσει να λειτουργεί ήδη δίκτυο και σε αυτή τη Γεωγραφική Ζώνη 2, που καλύπτει το 60% του πληθυσμού των περιοχών της.
Η αιτία που υπάρχει αυτή η καθυστέρηση στην υλοποίηση του υπολειπόμενου δικτύου είναι η τεχνολογία κατασκευής του, η οποία είναι ένας συνδυασμός οπτικής ίνας και ασύρματων κεραιών.
Τα συμβατικά χρονοδιαγράμματα δεν μπόρεσαν να τηρηθούν, ειδικά στο μέρος της κατασκευής των ασύρματων κεραιών διότι, όπως όλοι γνωρίζουμε, η διαδικασία αδειοδότησής τους είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκη, εμπλέκοντας πολλούς δημόσιους φορείς και κατά συνέπεια εμπεριέχει μεγάλο ποσοστό αβεβαιότητας. Γεγονός που η πολιτεία, δυστυχώς, δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει επιτυχώς εδώ και 25 χρόνια που υπάρχει η κινητή τηλεφωνία στη χώρα μας. Εμείς επιθυμούμε και καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια ώστε η ολοκλήρωση του υπολειπόμενου δικτύου να επιτευχθεί τους προσεχείς μήνες και εντός του 2018».