Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 06 Ιουνίου 2018 16:06

Το μέλλον ανήκει στο LNG δηλώνουν οι τρεις κορυφαίοι Έλληνες του κλάδου

«Η ναυτιλία είναι να μεταφέρεις το φορτίο με επιτυχία από το ένα μέρος στο άλλο. Και αυτό οι Έλληνες ξέρουν να το κάνουν. Η ναυτιλία δεν είναι finance». Με τον τρόπο αυτό θέλησε να προσδιορίσει τον ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική ναυτιλία στο παγκόσμιο εμπόριο ο επικεφαλής της Gaslog Πήτερ Λιβανός, λίγα λεπτά πριν ξεκινήσει συζήτηση η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εκδήλωσης του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS), με συμμετέχοντες τους τρεις μεγάλους παίκτες του ελληνικού εφοπλισμού στον χώρο του LNG, οι οποίοι ξεκαθάρισαν ότι το ενεργειακό μέλλον ανήκει στο υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
 
«Η ναυτιλία είναι να μεταφέρεις το φορτίο με επιτυχία από το ένα μέρος στο άλλο. Και αυτό οι Έλληνες ξέρουν να το κάνουν. Η ναυτιλία δεν είναι finance».  Με τον τρόπο αυτό θέλησε να προσδιορίσει τον ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική ναυτιλία στο παγκόσμιο εμπόριο ο επικεφαλής της Gaslog Πήτερ Λιβανός, λίγα λεπτά πριν ξεκινήσει συζήτηση η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εκδήλωσης του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS), με συμμετέχοντες τους τρεις μεγάλους παίκτες του ελληνικού εφοπλισμού στον χώρο του LNG, οι οποίοι ξεκαθάρισαν ότι το ενεργειακό μέλλον ανήκει στο υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Μαζί με τον κ. Λιβανό, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ήταν ο επικεφαλής του ομίλου Αγγελικούση Γιάννης Αγγελικούσης και ο επικεφαλής του ομίλου Dynacom - Dynagas Γιώργος Προκοπίου, όπως επίσης και ο πρόεδρος του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS) Christopher J. Wiernicki. Τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος της Poten and Partners Michael Tusiani. Οι τρεις μεγάλοι παίκτες του κλάδου συμφώνησαν ότι πρόκειται για έναν τομέα που χρειάζεται πολύ μεγάλα κεφάλαια, χωρίς να συνοδεύεται όμως με πολύ μεγάλες αποδόσεις.

Οι κ.κ. Αγγελικούσης και Λιβανός σημείωσαν ότι πρόκειται για μια αγορά που οι πελάτες διαλέγουν ποιοτικούς operators για τα πλοία, με τον κ. Προκοπίου πάντως να επισημαίνει ότι τελευταία το κόστος έρχεται πρώτο και η ποιότητα ακολουθεί. Ωστόσο, προσέθεσαν χαρακτηριστικά πως αυτό σημαίνει ελεύθερος ανταγωνισμός, με τον οποίο και συντάσσονται.

Για το μέλλον του LNG είχαν κοινή άποψη λέγοντας ότι τα επόμενα χρόνια θα κυριαρχήσει στα υγρά καύσιμα. Όσον αφορά όμως τη διαχείριση του στόλου, ο κ. Αγγελικούσης στάθηκε στη σταθερότητα που δίνουν οι ναυλώσεις για μεγάλες περιόδους, ενώ ο κ. Προκοπίου υπογράμμισε την αναγκαιότητα της spot αγοράς προκειμένου να ανέβουν οι αποδόσεις. Τέλος, ο κ. Λιβανός ξεκαθάρισε ότι το μοντέλο είναι μικτό.

Για τον βαθμό δυσκολίας εισόδου στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου, το στίγμα έδωσε ο κ. Προκοπίου. Το πρώτο LNG Carrier το έβαλε στη spot αγορά, αφού κανείς Trader δεν τους ήξερε σαν operators και θα έπρεπε να δείξουν την αξία τους πρώτα.  Ακόμα ένα σημείο που έθιξαν είναι η απουσία second hand market από τη συγκεκριμένη αγορά, για την οποία πιστεύουν ότι αργά ή γρήγορα θα αναπτυχθεί, ενώ επεσήμαναν ότι μέχρι τώρα όλα τα πλοία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και ως πλωτές αποθήκες. 

Το σχιστολιθικό αέριο
Οι τρεις άντρες αναφέρθηκαν και στην «επανάσταση» του σχιστολιθικού αερίου, η οποία χαρακτηρίστηκε σαν «game changer». Οι τρεις συμφώνησαν ότι δίνει περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη στον κλάδο. Σχετικά με τις τιμές των πλοίων, οι οποίες είναι παρά πολύ χαμηλές, ο κ. Γιάννης Αγγελικούσης θεωρεί ότι θα ανέβουν πάνω από τα 200 εκατ. δολάρια μέσα σε έναν χρόνο.

Οι Clarkons δίνουν τιμή για ένα πλοίο στα 180 εκατ. δολάρια από 182 εκατ. δολάρια στα τέλη του 2017. Όσον αφορά την κατάλληλη τιμή, ο Έλληνας εφοπλιστής ανέφερε ότι είναι πάνω από 200 εκατ. δολάρια και εξέφρασε την πεποίθησή του ότι του χρόνου τέτοια εποχή θα τα έχει ξεπεράσει.

 Ο κ. Προκοπίου από την πλευρά του προσέθεσε ότι οι τιμές των πλοίων ανεβαίνουν ήδη και ότι είναι αυτή την περίοδο 10% πάνω σε σχέση με το χαμηλό της αγοράς σε όλους τους τύπους των πλοίων, εξαιτίας της αύξησης της τιμής του χάλυβα.

Οι επισημάνσεις
Γιάννης Αγγελικούσης:
«Ήμασταν μια πολύ παραδοσιακή βιομηχανία που βελτιώθηκε πολύ γρήγορα. Τώρα έχουμε φτάσει σε ένα καλό σημείο, αλλά τα νέα project θα συνεχιστούν. Η ζήτηση φυσικού αερίου αυξάνεται. Μπορεί να υπάρξει αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης βραχυπρόθεσμα, αλλά στο τέλος θα χρειαστούν περισσότερα πλοία από ό,τι νομίζουμε».
Πήτερ Λιβανός: «Είναι μια αναπόφευκτη εξέλιξη. Το LNG θα είναι η κύρια πηγή καυσίμων για τις θαλάσσιες μεταφορές. Πρέπει να ασχοληθούμε με τον κύκλο ζωής των υφιστάμενων πλοίων αλλά και υποδομών bunkering, οι οποίες λειτουργούν ως τροχοπέδη στην υιοθεσία του LNG, με επιταχυνόμενους ρυθμούς». «Το τρένο έφυγε από τον σταθμό», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Γιώργος Προκοπίου: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες στο LNG βρίσκονται σε μια περίοδο διαρκούς εξέλιξης, παρακολουθούν την αναπτυξιακή πορεία ζήτησης του προϊόντος, το οποίο χρησιμοποιείται πλέον ευρύτερα. Στο μέλλον θα είναι μια από τις βασικές πηγές ενέργειες».

Τα στοιχεία
Το LNG αυξάνεται κατά 3% ετησίως το λιγότερο και θα φτάσει το 2030 από τα 290 εκατ. τόνους σήμερα στα 425 εκατ. τόνους. Το 2000 υπήρχαν μόλις 10 εισαγωγικές χώρες και 12 εξαγωγικές. Σήμερα είναι 33 εισαγωγικές και 30 εξαγωγικές. Ο στόλος του LNG αριθμεί σήμερα 600 πλοία, εκ των οποίων 500 στο νερό και 100 υπό ναυπήγηση. Το 2000 ήταν μόλις 100. Το 2030 θα χρειαστούν 120 πλοία επιπλέον, χωρίς να υπολογίζονται εκείνα που θα αναπληρώσουν τα παλαιότερα που θα αποσυρθούν. Στα επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι ο στόλος των LNG θα ξεπεράσει εκείνον των VLCC.