Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 04 Ιουνίου 2018 11:27

Τουριστική «ώθηση» στην Αθήνα μέσα από διεθνείς διοργανώσεις

Ως το απόλυτο παράδειγμα, για τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η Αθήνα προκειμένου να γίνει top τουριστικός προορισμός, θεωρεί τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) Αλέξανδρος Βασιλικός. Να πάνε οι χρηματοδοτήσεις στις υποδομές και όχι σε νέες κλίνες, προτείνει χαρακτηριστικά. 

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Ως το απόλυτο παράδειγμα, για τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η Αθήνα προκειμένου να γίνει top τουριστικός προορισμός, θεωρεί τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) Αλέξανδρος Βασιλικός. Να πάνε οι χρηματοδοτήσεις στις υποδομές και όχι σε νέες κλίνες, προτείνει χαρακτηριστικά. 

Τα περίπου 62 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι θα είναι τα έσοδα για τον τουριστικό κλάδο (διανυκτερεύσεις, κέντρα, εστιατόρια, μεταφορές) αποτελούν μια «όαση» για την τουριστική Αθήνα, από την οποία λείπουν οι θεματικές ενότητες, που θα την ανεβάσουν επίπεδο τουριστικά. 

Η Αθήνα απουσιάζει από τα μεγάλα συνέδρια, τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις και γενικότερα από τον θεματικό τουρισμό. Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο κ. Βασιλικός «οι μεγάλες εκθέσεις γεμίζουν τα ξενοδοχεία. Και αυτό εξηγεί και την εμμονή που έχουμε εμείς οι ξενοδόχοι για δημιουργία σύγχρονων συνεδριακών υποδομών. Δεν είναι ο ξενοδοχειακός τζίρος, είναι τα πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλες τις δραστηριότητες. Όλη η πόλη ζει από αυτό. Και μια πόλη σαν την Αθήνα έχει ανάγκη από εισαγωγή τζίρου. Έπειτα από οκτώ χρόνια κρίσης είναι πολύ δύσκολο να βασιστείς στον εσωτερικό τζίρο πια».

Στρατηγική
Το μήνυμα που στέλνει είναι ότι δεν θα πρέπει να εστιάζουμε στη δημιουργία κλινών, αλλά σε επενδύσεις υποδομών που θα αυξήσουν τη ζήτηση. «Η δημιουργία κλινών είναι εξαιρετικά κοντόφθαλμη λογική, αν δεν φτιάξεις τις υποδομές που θα φέρουν τη ζήτηση με τρομερά πολλαπλασιαστικά οφέλη. Πρώτα δημιουργείται η ζήτηση και μετά ανεγείρονται τα ξενοδοχεία για να απαντήσουν στη ζήτηση» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλικός και προσθέτει: «Και τα Ποσειδώνια είναι το απόλυτο παράδειγμα».

Όσον αφορά την προσέλκυση, σημειώνει ότι οι δομές υπάρχουν. Οι υποδομές είναι που λείπουν, αφού για παράδειγμα από το 2004 συζητάμε για το συνεδριακό κέντρο στο tae kwon do στις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις του Φαλήρου. Φτάσαμε στο 2018 και πρέπει να ξανακάνουμε τις μελέτες από την αρχή.

Θεματικές ενότητες
Υπάρχουν πολύ μεγάλα συνέδρια που μπορούν να ξεπεράσουν ακόμα και της Ολυμπιάδας του 2004 σε διανυκτερεύσεις. Το 2008 η Κωνσταντινούπολη, η οποία επένδυσε παρά πολύ στον συνεδριακό τουρισμό, έκανε δύο πολύ μεγάλα συνέδρια. Το συνέδριο της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ μαζί. Αυτά τα δύο συνέδρια όπως έχει υπολογιστεί ήταν σε επίπεδο διανυκτερεύσεων πάνω από μία Ολυμπιάδα της Αθήνας. Και τα έσοδα φυσικά ήταν ανάλογου μεγέθους. «Υπάρχουν πολύ μεγάλα συνέδρια με αμέτρητες παράλληλες εκδηλώσεις, από τα οποία είμαστε ακόμα εκτός. Εκτός είμαστε και από τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 δεν έχουμε πάρει κανένα μεγάλο αθλητικό γεγονός, με μία ίσως μικρή εξαίρεση. Και αυτό για μια πόλη που έκανε Ολυμπιακού Αγώνες είναι πολύ λίγο. Ακόμα και για το γκολφ, δεν μπορούν να γίνουν αγώνες υψηλού επιπέδου με μόλις ένα γήπεδο στην Αθήνα» σημειώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ. 

Η επένδυση όμως στον συνεδριακό τουρισμό είναι αυτή που θα φέρει άμβλυνση της εποχικότητας, ενώ είναι πρώτος στη λίστα των θεματικών μορφών τουρισμού. Η πρόταση του κ. Βασιλικού είναι «όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία της χώρας να στραφούν προς τις θεματικές ενότητες οι οποίες θα φέρουν υπεραξία μακροπρόθεσμη στο προϊόν που λέγεται τουρισμός. Αλλιώς κτίζουμε ένα κάστρο από τράπουλες» αναφέρει και προσθέτει:

«Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που πρέπει να διοχετευτούν σωστά στην αγορά θα πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπ’ όψιν: Σε υποδομές που θα υποστηρίξουν όλο το τουριστικό προϊόν μακροπρόθεσμα. Και οι τράπεζες έχουν έναν πολύ σοβαρό ρόλο να παίξουν σε αυτό το κομμάτι. Πρέπει να φύγουμε από τη λογική να οργανώσουμε νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα για να έρθει κόσμος. Η πρωταρχική ανάγκη δεν είναι οι κλίνες. Είναι οι υποδομές». 

Από την πόλη, πάντως, λείπουν οι εξαιρετικά ποιοτικές κλίνες που θα ανοίξουν νέες αγορές με ξένα brands. Αυτά λείπουν σήμερα για να δώσουν προστιθέμενη αξία στο προϊόν. Ακόμα, το 90% των κλινών στην Αθήνα δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

Στατιστικά στοιχεία
Η Ελλάδα κερδίζει έδαφος και κατατάσσεται πλέον στους 25 πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως, με την Αθήνα να ακολουθεί αυξητικές τάσεις και να διατηρεί πλέον την 25η θέση ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς πόλεις για συνέδρια παγκοσμίως και τη 17η στην Ευρώπη. Αξιοσημείωτη άνοδο παρουσίασε και η συμπρωτεύουσα, η οποία έκανε άλμα 39 θέσεων και το 2016 κατετάγη στην 53η από την 98η που ήταν το 2015. Αποτελεί μια από τις βασικές πηγές εσόδων για την τοπική οικονομία, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, καθώς -σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ICCA- ένα μέσο συνέδριο περίπου 500-1.000 ατόμων αποφέρει στην τοπική οικονομία 1 εκατ. ευρώ, ενώ ο κάθε σύνεδρος υπολογίζεται ότι ξοδεύει κατά την τριήμερη παραμονή του στη χώρα μας το ποσό των 1.900 ευρώ, δαπάνη πολλαπλάσια από την αντίστοιχη ενός απλού επισκέπτη (690 ευρώ).

Η συνεδριακή αγορά συμβάλλει δυναμικά στην αύξηση θέσεων εργασίας, αφού στη διοργάνωση συνεδρίων εμπλέκονται άμεσα και έμμεσα πάνω από τουλάχιστον 70 επαγγέλματα. Ενισχύει, επίσης, την εγχώρια και τοπική οικονομία, μέσα από την είσπραξη άμεσων και έμμεσων φόρων για το κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Τα άτομα, δε, που ταξιδεύουν για επαγγελματικό σκοπό και ειδικότερα για την παρακολούθηση συνεδριακών εκδηλώσεων συγκεντρώνουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά του ποιοτικού τουρίστα.

Στα παραπάνω μεγέθη δεν συνυπολογίζουμε τις δαπάνες που γίνονται από τα συνοδά μέλη των συνέδρων, που σε ποσοστό περίπου 60% συνοδεύονται από συζύγους, συντρόφους κ.λπ. Αντιστοίχως, δεν συνυπολογίζονται τα έσοδα που προκύπτουν από την «αγορά» των εταιρικών συναντήσεων και των ταξιδιών κινήτρων, που αποτελούν ξεχωριστή και σημαντική, αλλά δυστυχώς -μη μετρήσιμη- κατηγορία.