Ανώτερα μαθηματικά θα πρέπει να γνωρίζει κανείς για να υπολογίσει πότε ένα πλοίο το οποίο ταξιδεύει στην Ελλάδα, θα χρεώνεται με ΦΠΑ 24% για τις υπηρεσίες που λαμβάνει (επισκευές, τροφοδοσίες, καύσιμα, ακόμα και εκτελωνισμό) σύμφωνα με το σχέδιο υπουργικής απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ανώτερα μαθηματικά θα πρέπει να γνωρίζει κανείς για να υπολογίσει πότε ένα πλοίο το οποίο ταξιδεύει στην Ελλάδα, θα χρεώνεται με ΦΠΑ 24% για τις υπηρεσίες που λαμβάνει (επισκευές, τροφοδοσίες, καύσιμα, ακόμα και εκτελωνισμό) σύμφωνα με το σχέδιο υπουργικής απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας. Τα δύο υπουργεία καταβάλουν προσπάθειες να ελαττώσουν τις επιπτώσεις από την Ευρωπαϊκή οδηγία η οποία προβλέπει ότι μόνο τα πλοία που κάνουν ταξίδια ανοικτής θαλάσσης απαλλάσσονται από το φόρο προστιθέμενης αξίας. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 148 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ απαλλάσσονται από ΦΠΑ οι παραδόσεις αγαθών τα οποία προορίζονται για εφοδιασμό των πλοίων που χρησιμοποιούνται στη ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης και εκτελούν μεταφορά επιβατών με κόμιστρο ή με τα οποία ασκείται εμπορική και βιομηχανική ή αλιευτική δραστηριότητα, καθώς και των ναυαγοσωστικών και άλλων πλοίων.
Επίσης απαλλάσσονται οι παραδόσεις, κατασκευές, επισκευές, η συντήρηση, η ναύλωση και η μίσθωση πλοίων, καθώς και οι παροχές που πραγματοποιούνται για τις άμεσες ανάγκες των πλοίων του φορτίου, εκτός από τα εφόδια των πλοίων που εξυπηρετούν την παράκτια αλιεία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ως πλου στην ανοικτή θάλασσα τη ναυσιπλοΐα εκτός χωρικών υδάτων, σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει στο υπουργείο Ναυτιλίας, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει προτείνει να μην γίνουν «αλχημείες» αλλά να επιβληθεί μηδενικός ή πολύ μικρός ΦΠΑ σε όλα τα πλοία. Στο σχέδιο υπουργικής απόφασης δεν αναφέρεται σαφώς το ύψος του ΦΠΑ, αλλά παραπέμπει σε επιβολή φόρου ύψους 24%.
Κύκλοι της ακτοπλοίας επεσήμαναν στη «Ν» τρία πράγματα. Το πρώτο ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο να το δεχτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφού το σκεπτικό της για την ανοικτή θάλασσα είναι διαφορετικό από αυτό που περιγράφεται στο σχέδιο απόφασης. Δεύτερον ότι σε κάθε περίπτωση θα βρεθούν σε δυσχερή θέση τα πλοάι που εξυπηρετούν πορθμεία για παράδειγμα, καθώς και ολόκληρος ο ναυπηγοεπισκευτικός κλάδος. Τέλος τονίζουν ότι ακόμα και να βρει εφαρμογή ο συγκεκριμένος σχεδιασμός θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν οι απαραίτητες μετρήσεις με τους τρόπους που περιγράφονται.
Η «Ν» παρουσιάζει σήμερα το σχέδιο απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας
Θέμα: Όροι και προϋποθέσεις για τη διενέργεια δραστηριότητας των πλοίων κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα για σκοπούς χορήγησης απαλλαγών από το φόρο προστιθέμενης αξίας.
Α Π Ο Φ Α Σ Η
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τον προσδιορισμό της έννοιας «διενέργεια δραστηριότητας κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα»ως αναγκαίας προϋπόθεσηςγια την απαλλαγή από το ΦΠΑ της παράδοσης και εισαγωγής πλοίων που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν στην ναυσιπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης, καθώς και της παράδοσης και εισαγωγής αντικειμένων και υλικών που προορίζονται να ενσωματωθούν ή να χρησιμοποιηθούν στα πλοία αυτά κατά τον εφοδιασμό τους.
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης νοούνται ως:
Άρθρο 3
Διενέργεια δραστηριότητας κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα
Εξαιρούνται τα πλοία, τα οποία διενεργούν αποκλειστικά προκαθορισμένους πλόες κάτω των 24 ναυτικών μιλίων για ολόκληρη την ημερολογιακή περίοδο. Σε περίπτωση που μεσολαβούν ενδιάμεσοι λιμένες εξαιρούνται τα πλοία που διενεργούν αποκλειστικά πλόες για τους οποίους, η απόσταση μεταξύ του λιμένα αναχώρησης και του πρώτου ενδιάμεσου λιμένα καθώς και μεταξύ δύο διαδοχικών ενδιάμεσων λιμένων καθώς και του τελευταίου ενδιάμεσου λιμένα με το λιμένα άφιξης, είναι μικρότερη των 24 ναυτικών μιλίων.
2. Τα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα για τα οποία η ναυσιπλοΐα έχει δευτερεύουσα σημασία σε σχέση με το κύριο έργο τους, θεωρείται ότι διενεργούν δραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα, για μία συγκεκριμένη ημερολογιακή περίοδο, εφόσον άνω του 50% του συνολικού χρόνου, για την εν λόγω περίοδο, παραμένουν στην ανοιχτή θάλασσα για την εκπλήρωση του έργου τους.
3. Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής του Ν.4256/2014που προορίζονται για τη ναυσιπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης, θεωρείται ότι διενεργούν δραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα, για μία συγκεκριμένη ημερολογιακή περίοδο, εφόσον άνω του 50% της συνολικά διανυόμενης απόστασης για την εν λόγω περίοδο, βάσει των ναύλων που πραγματοποιούν, διενεργείται στην ανοιχτή θάλασσα. Στην περίπτωση που τα πλοία αυτά χρησιμοποιούνται και ως επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, βάσει του ίδιου νόμου, στον ανωτέρω υπολογισμό λαμβάνονται υπόψη και οι διανυόμενες αποστάσεις που διενεργούνται από την δραστηριότητά τους αυτή.
4. Θεωρείται ότι διενεργούν δραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα τα πλοία που προορίζονται για τη ναυσιπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης και ενεργούν αποκλειστικά διεθνείς πλόες (εξωτερικού), καθώς και τα πλοία υπερπόντιας αλιείας. Ως πλοία που ενεργούν αποκλειστικά διεθνείς πλόες και πλόες υπερπόντιας αλιείας θεωρούνται … [να προσδιοριστεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής].
5. Θεωρείται ότι δεν διενεργούν δραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα:
α) Τα πλοία που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά ως ημερόπλοια του ν.4256/2014.
β) Τα πλοία που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά σε πορθμεία με απόσταση μικρότερη των 24 ναυτικών μιλίων.
γ) Οι λέμβοι (λάντζες) του Γεν. Κανονισμού Λιμένα αρ.17.
δ) Οι βυθοκόροι και τα συναφή με αυτά πλοία.
ε) Τα πλωτά εφοδιαστικά μέσα, ανεξαρτήτως χωρητικότητας, καυσίμων, λιπαντικών και πετρελαιοειδών αποβλήτων, που δραστηριοποιούνται εντός και πέριξ λιμένων.
στ)Τα θαλάσσια ταξί του Γεν. Κανονισμού Λιμένα αρ.16.
ζ) Τα πλοία που χρησιμοποιούνται σε λίμνες ή ποτάμια.
η) Τα οστρακοκαλλιεργητικά πλοίακαθώς και τα πλοία υποστήριξης ιχθυοκαλλιεργιών και βατραχοτροφίας.
θ) Τα φουσκωτά σκάφη ανεξαρτήτως μήκους.
ι) Τα πλοία αναψυχής εκτός των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής του ν.4256/2014, τα πλοία που χρησιμοποιούνται για αναψυχή ή αθλητισμό, τα εκπαιδευτικά πλοία που ανήκουν σε ναυτικούς ομίλους, ναυτικά σωματεία ή άλλες ενώσεις που προωθούν την ναυσιπλοΐα αναψυχής, καθώς και τα συναφή με αυτά.
6. Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου λαμβάνονται υπόψη οι πλόες που διενεργούνται για ιδία επαγγελματική χρήση του πλοίου από τον πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή ή εκμεταλλευτή χωρίς την ύπαρξη αντιπαροχής για το έργο που εκτελεί, ενώ δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της διενέργειας δραστηριότητας κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα οι πλόες που πραγματοποιούνται για ιδιωτική χρήση ή για τις ανάγκες μετακίνησης, επισκευής, συντήρησης, κατασκευής ή άλλων εργασιών που κρίνονται αναγκαίες για την ασφαλή πλεύση και λειτουργία του πλοίου.
Άρθρο 4
Απόδειξη της διενέργειας δραστηριότητας κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα
α) Για τα πλοία που πραγματοποιούν εμπορική ή βιομηχανική δραστηριότητα και εκτελούν αποκλειστικά προκαθορισμένους πλόες, υποβάλλεταικατάσταση πραγματοποιηθέντων δρομολογίων – ταξιδιών για συγκεκριμένη ημερολογιακή περίοδο, στην οποία αναφέρεται το σύνολο των ταξιδιών που πραγματοποιήθηκαν καθώς και ο αριθμός αυτών που πραγματοποιήθηκαν στην ανοιχτή θάλασσα.
β) Για τα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα για τα οποία η ναυσιπλοΐα έχει δευτερεύουσα σημασία σε σχέση με το κύριο έργο τους, υποβάλλονται αναφορές, που προκύπτουν από ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης καταγραφής και αποθήκευσης θαλάσσιου στίγματος, εγκεκριμένων από την Επιτροπή του άρθρου 6 της παρούσας, έτσι ώστε να είναι δυνατός ο υπολογισμός της αναλογίας του χρόνου που παραμένουν στην ανοιχτή θάλασσα, ανά πλοίο, ταξίδι και ημερολογιακή περίοδο.
γ) Για τα πλοία των παραγράφων α΄ και β΄ που διενεργούν αποκλειστικά δραστηριότητα βάσει συμβατικών υποχρεώσεων τους αποδεικνύεται η διενέργεια αυτής κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα κάνοντας χρήση συναφών παραστατικών που εκδίδονται ή συμβολαίων που συνάπτονται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους αυτών. Ειδικά για τα επιβατηγά και επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα σε τακτική ή έκτακτη γραμμή εσωτερικού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2932/01, όπως ισχύει, για την ανωτέρω απόδειξη χρησιμοποιείται η δήλωση δρομολόγησής τους καθώς και τυχόν σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.
δ) Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής συνυποβάλλονται αναφορές που προκύπτουν από ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης καταγραφής και αποθήκευσης θαλάσσιου στίγματος, άλλων από αυτών του άρθρου 4, εγκεκριμένων από την Επιτροπή του άρθρου 6 της παρούσας, έτσι ώστε να είναι δυνατός ο υπολογισμόςτης αναλογίας των μιλίων που διανύονται στην ανοιχτή θάλασσα, ανά πλοίο, ανά ναύλο καθώς και συνολικά για την ημερολογιακή περίοδο.
2. Ο τρόπος υποβολής, ο χρόνος και η διαδικασία υποβολής των ανωτέρω δηλώσεων, καταστάσεων και στοιχείων, η ημερολογιακή περίοδος που αυτά αφορούν, καθώς και ο τρόπος ελέγχου αυτών, ορίζονται με απόφαση του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 27 του Κώδικα ΦΠΑ.
3. Για το ημερολογιακό έτος 2018προκειμένου για την απόδειξη της διενέργειας δραστηριότητας κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα λαμβάνεται υπόψη η δραστηριότητα που πραγματοποιείται από κάθε πλοίο από την έναρξη ισχύος της παρούσας και έως την 31ηΔεκεμβρίου 2018. Ο υποκείμενος ωστόσο έχει δικαίωμα να συνυπολογίσει επίσης το σύνολο της δραστηριότητάς που πραγματοποίησε από την έναρξη του ημερολογιακού έτους και έωςτην ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας εφόσον είναι σε θέση να αποδείξει την διενέργεια της δραστηριότητάς του κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα.
4. Ειδικά για το ημερολογιακό έτος 2018 τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της ανωτέρω περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 1 θεωρείται ότι διενεργούνδραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσαεφόσον διαθέτουν, ανά ναύλο:
α) Αναφορές από ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης καταγραφής και αποθήκευσης θαλάσσιου στίγματος, άλλων από αυτών του άρθρου 4, χωρίς να απαιτείται η έγκριση της Επιτροπής του άρθρου 6 της παρούσας, ή
β) Λοιπά στοιχεία,
από τα οποία να αποδεικνύεται ότι το 70% των πραγματοποιηθέντων ναύλων έχει διενεργηθεί στην ανοιχτή θάλασσα, ήτοι για καθένα από τους ναύλους αυτούς έχει διενεργηθεί πλούς στην ανοιχτή θάλασσα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα. Αντίστοιχα στοιχεία προσκομίζουν τα πλοία της ανωτέρω περίπτωσης β΄ της παραγράφου 1.
5. Για την ημερολογιακή περίοδο από 1.4.2018έως την έναρξη ισχύος της παρούσας θεωρούνται ως πλοία που διενεργούν δραστηριότητα κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα τα πλοία της περίπτωσης (i) της παραγράφου 1 του άρθρου 27 που διενεργούν πλόες σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου της παρούσας.
Άρθρο 6
Σύσταση Επιτροπής Ελέγχου Καταλληλότητας Ηλεκτρονικών Συστημάτων
Καταγραφής και Αποθήκευσης θαλασσίου στίγματος.
Άρθρο 7
Λοιπά θέματα
Η αποθήκευση των δεδομένων που απαιτούνται για την απόδειξη της χρήσης στην ανοιχτή θάλασσα, σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας, πραγματοποιείται με ευθύνη του υποκείμενου στο φόρο για χρονική περίοδο που δεν δύναται να είναι μικρότερη από αυτή του χρόνου παραγραφής, σύμφωνα με το άρθρο 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
Άρθρο 8
Έναρξη ισχύος
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.