Δέσμη μέτρων διασύνδεσης και εκσυγχρονισμού των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς γάλακτος καθώς και αυστηριοποίηση του συστήματος κυρώσεων ενεργοποιεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία. Επιδίωξη της ηγεσίας του υπουργείου είναι εντός του έτους να έχουν υπογραφεί οι απαραίτητες ΚΥΑ προκειμένου οι έλεγχοι της αγοράς γάλακτος να γίνουν περισσότερο αποδοτικοί.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Δέσμη μέτρων διασύνδεσης και εκσυγχρονισμού των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς γάλακτος καθώς και αυστηριοποίηση του συστήματος κυρώσεων ενεργοποιεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία. Επιδίωξη της ηγεσίας του υπουργείου είναι εντός του έτους να έχουν υπογραφεί οι απαραίτητες ΚΥΑ προκειμένου οι έλεγχοι της αγοράς γάλακτος να γίνουν περισσότερο αποδοτικοί.
Συγκεκριμένα, όπως γνωστοποίησε χθες ο υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου δρομολογείται η διασύνδεση των δεδομένων της εφαρμογής Άρτεμις με το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), τα μητρώα κτηνιατρικής και το Συντονιστικό Κέντρο Καταπολέμησης της Απάτης (ΣΥΚΑΠ). Επίσης, θα απαιτείται διασταύρωση με παραστατικά ΑΦΜ, καταγραφή εισαγωγέων εμπόρων χονδρικής με μικτά κλιμάκια ΕΦΕΤ-ΕΛΓΟ, ορκωτούς λογιστές και ΣΔΟΕ, ενώ θα πραγματοποιούνται έλεγχοι στις κινήσεις λογαριασμών σχετικά με αγορές-πωλήσεις γάλακτος και προϊόντων γάλακτος. Αντίστοιχα, πλήρη καταγραφή ποσοτήτων γάλακτος - γαλακτοκομικών θα πραγματοποιείται στις πύλες εισόδου, στα τελωνεία.
Παράλληλα, θεσπίζεται άμεσα, Ειδικό Ετήσιο Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου για το γάλα και για όλα τα προϊόντα γάλακτος και ιδιαιτέρα για τη φέτα σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ και τον ΕΦΕΤ ώστε να γίνονται συστηματικές δειγματοληψίες όχι μόνο στις γαλακτοβιομηχανίες αλλά και στα σημεία λιανικής πώλησης και στη μαζική εστίαση (εστιατόρια, ξενοδοχεία).
Ειδικά για το θέμα των κυρώσεων, κατατίθεται άμεσα τροπολογία στον Ν. 4235/2014 και όπως ανέφερε ο γ.γ. Νίκος Αντώνογλου «επεξεργαζόμαστε ένα πιο αυστηρό σύστημα κυρώσεων, που να είναι αποτρεπτικό σε οποιαδήποτε μορφή παραβατικότητας. Ένα σύστημα που θα φθάνει ακόμα όχι μόνο στη δημοσιοποίηση των παραβάσεων αλλά και να θέτει εκτός παραγωγικής λειτουργίας όσους συστηματικά παραβιάζουν νόμους, κανόνες και διαδικασίες».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί, πάντως, το γεγονός ότι από το ισχύον σύστημα ελέγχου της αγοράς γάλακτος δεν υπάρχουν συγκεντρωμένα στοιχεία αναφορικά με τον αριθμό των πεπραγμένων των ελέγχων και τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί, ενώ όπως ανέφεραν στη «Ν» υψηλόβαθμα στελέχη του ΥπΑΑΤ «δεν γνωρίζουμε εάν τα πρόστιμα που έχουν επιβάλει οι εποπτευόμενοι φορείς του υπουργείου έχουν καταβληθεί ή όχι».
Σε ό,τι αφορά τα αιτήματα παρέμβασης του ΥπΑΑΤ στο θέμα της κατακόρυφης πτώσης τιμών παραγωγού στο αιγοπρόβειο γάλα, ο κ. Αποστόλου ξεκαθάρισε ότι «η τιμή παραγωγού των κτηνοτροφικών προϊόντων διαμορφώνεται ελεύθερα με βάση την προσφορά και τη ζήτηση και δεν υπάρχει δυνατότητα κρατικής παρέμβασης στον καθορισμό της». Ο ίδιος διευκρίνισε επίσης ότι «οι ποσότητες γάλακτος που εισέρχονται στη χώρα βάσει του τελωνειακού κώδικα της Ε.Ε., από τη στιγμή που μεταποιούνται ουσιωδώς στη χώρα μας, το τελικώς παραγόμενο θερμικά επεξεργασμένο γάλα ή γαλακτοκομικό προϊόν χαρακτηρίζεται ελληνικό προϊόν».
Από την πλευρά του ο κ. Αντώνογλου ανέφερε ότι σύμφωνα με τους ελέγχους που πραγματοποιούνται κυρίως από μικτά κλιμάκια στα οποία συμμετέχουν: ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ, ΕΦΕΤ και ΣΥΚΑΠ, στο εννεάμηνο του 2017 οι παραγόμενες ποσότητες ελληνικού πρόβειου και γίδινου γάλακτος που χρησιμοποιήθηκαν από τις επιχειρήσεις μεταποίησης και παραγωγής τυροκομικών και λοιπών γαλακτοκομικών προϊόντων ανήλθαν σε 548.000 και 135.000 τόνους αντίστοιχα. «Το γάλα αυτό αναλώθηκε κυρίως για την παραγωγή φέτας, που το συγκεκριμένο εννεάμηνο ανήλθε σε 105.293 τόνους, ενώ παρήχθησαν και 12.521 τόνοι λοιπών τυριών ΠΟΠ, για την παραγωγή των οποίων χρησιμοποιήθηκαν 432.000 τόνοι πρόβειου, 58.000 τόνοι γίδινου και 12.000 τόνοι αγελαδινού γάλακτος» ανέφερε ο κ. Αντώνογλου επισημαίνοντας ότι από τα πορίσματα των ελέγχων «δεν προκύπτει η χρήση εισαγόμενου γάλακτος σε ΠΟΠ προϊόντα».
Σε ό,τι αφορά τις συνδεδεμένες ενισχύσεις 2017, ο υπουργός ανέφερε ότι η καταβολή τους θα γίνει από αύριο, ενώ συνολικά για τη ζωική παραγωγή ανέρχονται σε 87,3 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας το χθεσινό δημοσίευμα της «Ν». Ειδικά για το τομέα της κτηνοτροφίας για το 2017 καταγράφεται αύξηση 49% στους δικαιούχους, οι οποίοι ανέρχονται σε 49.500 (έναντι 33.000 το 2016). Υπενθυμίζεται ότι η ενίσχυση για τους αιγοπροβατοτρόφους, από 6,2 ευρώ/ζώο το 2016, θα ανέλθει σε 9,7 ευρώ/ζώο και για τους αγελαδοτρόφους, από 140 ευρώ/ζώο το 2016, θα ανέλθει σε 192,5 ευρώ/ζώο.
Προώθηση της φέτας ΠΟΠ
Στη διαβεβαίωση ότι «δεν χάθηκε κανένα πρόγραμμα προώθησης της φέτας» προχώρησε ο υπουργός ΥπΑΑΤ προσθέτοντας ότι θα εξασφαλιστεί από την Ε.Ε. και νέα παράταση και θα υπογραφούν οι συμβάσεις με όποια εταιρεία κηρυχθεί ανάδοχος του έργου. Ο ίδιος ανέφερε ότι έκανε δεκτές τις παραιτήσεις του προέδρου του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, Γιώργου Καρέτσου, και του διευθύνοντος συμβούλου Αθανάσιου Βλάχου. Υπενθυμίζεται ότι αφορμή των παραιτήσεων ήταν η απώλεια της προθεσμίας της 4ης παράτασης που είχε εξασφαλιστεί, που ήταν η 13η Μαΐου, σχετικά με τη σύναψη συμβάσεων για δύο προγράμματα προώθησης της φέτας ΠΟΠ σε ΗΠΑ-Καναδά και σε Γαλλία - Ηνωμένο Βασίλειο - Γερμανία, συνολικού ύψους 6,5 εκατ. ευρώ, με τη κοινοτική συμμετοχή 4,6 εκατ. ευρώ.