Μάχη με τον χρόνο θα χρειαστεί να δώσουν οι φορείς της γενικής κυβέρνησης αλλά και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προκειμένου να εκπληρωθεί ο στόχος του μηδενισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ταυτόχρονα με τη λήξη του 3ου μνημονίου. Το οικονομικό επιτελείο έχει μπροστά του δύο δεσμευτικές ημερομηνίες:
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Μάχη με τον χρόνο θα χρειαστεί να δώσουν οι φορείς της γενικής κυβέρνησης αλλά και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προκειμένου να εκπληρωθεί ο στόχος του μηδενισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ταυτόχρονα με τη λήξη του 3ου μνημονίου. Το οικονομικό επιτελείο έχει μπροστά του δύο δεσμευτικές ημερομηνίες:
- Η πρώτη είναι η 15η Ιουνίου, τελευταία προθεσμία για την εκταμίευση της υποδόσης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης ύψους ενός δισ. ευρώ αποκλειστικά για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
- Η δεύτερη ημερομηνία είναι η 20ή Αυγούστου, τελευταία ημέρα του προγράμματος, έως την οποία θα πρέπει πρακτικά να έχουν μηδενιστεί οι ληξιπρόθεσμες οφειλές με πόρους τόσο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης όσο και του κρατικού προϋπολογισμού.
Τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά, ενώ για να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα δεν αρκεί να υπάρχουν τα απαιτούμενα κονδύλια, αλλά και να μπορεί να αντεπεξέλθει ο γραφειοκρατικός μηχανισμός στις μαζικές πληρωμές.
Μάλιστα ο «πήχης» ανεβαίνει συνεχώς, καθώς στις υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προστίθενται συνεχώς και καινούργιες.
Ενδεικτικό είναι ότι -με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία- το υπόλοιπο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους προμηθευτές του Δημοσίου παρουσίασε αύξηση.
Κατά την τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού του συμβουλίου, ο ESM προσδιόρισε χρονικά την εκταμίευση της υποδόσης του 1 δισ. ευρώ για τη χρονική περίοδο «μετά την 1η Μαΐου» και σε κάθε περίπτωση «όχι αργότερα από τις 15 Ιουνίου». Μάλιστα, η απόφαση του ESM αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η υποδόση να σπάσει και αυτή σε μικρότερες δόσεις.
Η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου με τους πόρους του ESM υπόκειται σε συγκεκριμένους κανόνες, η τήρηση των οποίων οδηγεί στην εκταμίευση της επόμενης δόσης. Εν όψει και του κλεισίματος του μνημονίου:
1. Εκτός από τα χρήματα του ESM, η Ελλάδα θα πρέπει να διοχετεύει και δικούς της πόρους σε αναλογία «ένα ευρώ της Ελλάδας για κάθε ένα ευρώ του ESM».
2. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα πρέπει να συντάξουν έκθεση που να πιστοποιεί την ομαλή εξέλιξη του μηχανισμού ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
3. Ο ελληνικός μηχανισμός θα πρέπει να επιδεικνύει ικανοποιητικές επιδόσεις στη διαδικασία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου. Ως ημερομηνία ορόσημο θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου 2017, όταν τα ληξιπρόθεσμα χρέη ανέρχονταν σε 4,1 δισ. ευρώ. Ως ικανοποιητική επίδοση θεωρείται η αποπληρωμή οφειλών που αντιστοιχεί στο 200% του ποσού της εκταμίευσης από τη συγκεκριμένη ημερομηνία και μετά.
Πρακτικά, και ο στόχος της εκταμίευσης των επόμενων υποδόσεων -και αυτής που πρέπει να εκταμιευτεί το αργότερο έως τα μέσα Ιουνίου αλλά και της τελευταίας μνημονιακής δόσης- για να εκπληρωθεί προϋποθέτει ότι οι φορείς της γενικής κυβέρνησης θα διοχετεύουν από εδώ και στο εξής στην αγορά ρευστότητα κοντά στο ένα δισ. ευρώ ανά μήνα, κάτι που σημαίνει ότι ο πήχης είναι πολύ ψηλά. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους φορείς του Δημοσίου ανήλθαν στα 2,734 δισ. ευρώ τον Μάρτιο (από 2,62 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο και 2,461 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο) ενώ οι εκκρεμείς επιστροφές φόρου περιορίστηκαν τον Μάρτιο στα 675 εκατ. ευρώ από 776 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο.
Το άθροισμα ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και επιστροφών φόρου σε εκκρεμότητα ανέρχεται σε 3,409 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία του Απριλίου αναμένεται να αποτυπώσουν σημαντική μείωση, καθώς από το τέλος Μαρτίου το Γενικό Λογιστήριο διαχειρίζεται και την υποδόση των 500 εκατ. ευρώ που χορήγησε ο ESM στο τέλος Μαρτίου.