Τις μεγάλες φιλοδοξίες της Κίνας για εξάπλωση της δραστηριότητας και της επιρροής της στην Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά υπογραμμίζει ρεπορτάζ της γερμανικής Die Zeit στην Ελλάδα.
Τις μεγάλες φιλοδοξίες της Κίνας για εξάπλωση της δραστηριότητας και της επιρροής της στην Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά υπογραμμίζει ρεπορτάζ της γερμανικής Die Zeit στην Ελλάδα.
«Ο Πειραιάς αναπτύσσεται διαρκώς και πρόκειται να αλλάξει τη διακίνηση εμπορευμάτων στην Ευρώπη», σημειώνει ο απεσταλμένος της εβδομαδιαίας εφημερίδας. Ο ίδιος επισκέφθηκε το λιμάνι του Πειραιά, όπου συνάντησε τον εκπρόσωπο του ΟΛΠ Νεκτάριο Δεμενόπουλο, ο οποίος του επισημαίνει ότι «σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή διεξήχθη η ξακουστή Ναυμαχία της Σαλαμίνας». Όπως σχολιάζει ο αρθρογράφος, πριν από 2.500 χρόνια ελληνικά πλοία είχαν νικήσει εκεί τον στόλο των Περσών. «Σήμερα όμως η Ασία είναι και πάλι εκεί, ακριβώς στο ίδιο σημείο, και θέλει να κατακτήσει την Ευρώπη. Αυτή τη φορά όμως ειρηνικά», γράφει.
Το ρεπορτάζ που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Die Zeit αναφέρει ότι «η Cosco κτίζει εδώ, στην περιφέρεια της Αθήνας, εντελώς ανενόχλητη το κεντρικό της εφαλτήριο προς την Ευρώπη, χωρίς να αυτό να λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψη στα βόρεια της ηπείρου. Η νέα εμπορική οδός που δημιουργείται τώρα ενδέχεται πάντως να προκαλέσει ορισμένα ρήγματα στη συνολική διακίνηση εμπορευμάτων στην κεντρική Ευρώπη».
Η εφημερίδα υπογραμμίζει τις εκτεταμένες επενδύσεις που έχει δρομολογήσει η Κίνα στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, με τον Νεκτάριο Δεμενόπουλο να τονίζει ότι «έχουν γίνει πολλά εδώ» από τότε που ανέλαβε η Cosco στον Πειραιά. «Είναι σαν Γιν και Γιανγκ, ένα πάρε-δώσε αυτό στο οποίο έχει εμπλακεί η Ελλάδα με την Κίνα: Η τελευταία ανταλλάσσει επενδύσεις, θέσεις εργασίας και υποδομές έναντι οικοπέδων σε μια σπουδαία περιοχή από στρατηγικής άποψης», επισημαίνει ο αρθρογράφος και προσθέτει: «Είναι χαρακτηριστικό για την Κίνα να αναζητεί για τέτοιους είδους επενδύσεις κράτη που βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση, αλλά προσφέρουν ευκαιρίες με μεγάλες δυνατότητες. (…) Η Κίνα θέλει να κάνει τον Πειραιά τον τελευταίο θαλάσσιο σταθμό του νέου Δρόμου του Μεταξιού, που οικοδομεί αυτό το διάστημα με πολύ κόπο και ποσά δισεκατομμυρίων».
Το δημοσίευμα κάνει λόγο για υπερτριπλασιασμό του όγκου των διακινούμενων προϊόντων από τον Πειραιά, ωστόσο εκφράζει αμφιβολίες για τον επίσημο κινεζικό ισχυρισμό ότι πρόκειται για μια κατάσταση «win-win». Όπως σημειώνει, «πληθαίνουν οι αμφιβολίες για το εάν πράγματι επωφελούνται πάντοτε και οι δύο πλευρές ή εάν το 'win-win' σημαίνει τελικά ότι η Κίνα επωφελείται εις διπλούν. Αυτό είναι τουλάχιστον το περιεχόμενο ενός σαρκαστικού αστείου που λένε μεταξύ τους ειδικοί σε θέματα που αφορούν την Κίνα».
Όπως σημειώνει το ρεπορτάζ, παρότι κανείς στην ελληνική κυβέρνηση δεν ομολογεί ούτε ανεπίσημα ότι η Κίνα επιχειρεί να ασκήσει άμεση επιρροή στην Ελλάδα, στέλεχος «της ανώτερης διοικητικής βαθμίδας» δηλώνει στη γερμανική εφημερίδα ότι οι Κινέζοι προσπαθούν να πιέσουν για την υλοποίηση έργων χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις.