Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 30 Απριλίου 2018 12:45

ΔιαΝΕΟσις - IOBE: Το φορολογικό πρόβλημα στην Ελλάδα- Αδικίες, στρεβλώσεις, λύσεις

Mέσα σε οκτώ χρόνια (2008-2016) οι έκτακτοι άμεσοι φόροι αυξήθηκαν κατά 94% και  τα έσοδα από φόρους στην περιουσία επταπλασιάστηκαν.  Επιπλέον οι φόροι στην παραγωγή το 2015 έφτασαν στο 16,1% του ΑΕΠ από 12,7%, ενώ η Ελλάδα είναι τρίτη στη λίστα με τα κράτη - μέλη της ΕΕ με τις υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές και μια από τις χώρες με τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Aυτά είναι ορισμένα μόνο από τα ευρήματα μεγάλης έρευνας της διαΝΕΟσις και του ΙΟΒΕ για το φορολογικό πρόβλημα στην Ελλάδα. 

Οι τελευταίες έρευνες γνώμης της διαΝΕΟσις αποακλύτπουν ότι οτ θέμα της φορολογίας είναι αυτό που απασχολεί σήμερα περισσότερο από κάθε άλλο τους Έλληνες πολίτες. Πέρυσι, το 42% των πολιτών πίστευαν πως η μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει «κατά προτεραιότητα και άμεσα», είναι η αλλαγή του φορολογικού συστήματος, ενώ φέτος 41% των πολιτών δηλώνουν πως «η φοροδιαφυγή είναι θεμιτή άμυνα κατά της υπερβολικής φορολογίας». 37% πιστεύουν πως η κυριότερη αιτία της φοροδιαφυγής είναι «οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές» και 86% πως «η χαμηλότερη φορολογία θα βοηθήσει ώστε να έρθουν ξένες επενδύσεις». 

Οι παραπάνω θέσεις είναι αποτέλεσμα ενός περίπλοκου, άδικου και δυσλειτουργικού φορολογικού συστήματος με χρόνιες στρεβλώσεις. Σε νέα έρευνα η διαΝΕΟσις και το ΙΟΒΕ παρουσιάζουν την εικόνα, όπως διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια και προτείνουν λύσεις.  

H έρευνα αποκαλύπτει ότι μέσα σε οκτώ χρόνια (2008-2016) οι έκτακτοι άμεσοι φόροι αυξήθηκαν κατά 94% και  τα έσοδα από φόρους στην περιουσία επταπλασιάστηκαν.  Επιπλέον οι φόροι στην παραγωγή το 2015 έφτασαν στο 16,1% του ΑΕΠ από 12,7%, ενώ η Ελλάδα είναι τρίτη στη λίστα με τα κράτη - μέλη της ΕΕ με τις υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές και μια από τις χώρες με τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές;

Ενώ το διάστημα 2008 - 2016, το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά 27%, τα φορολογικά έσοδα του κράτους μειώθηκαν μόνο κατά 7%, καθώς η φορολογία αυξήθηκε δραματικά.


Η πραγματικότητα σήμερα:

  • Οι επιχειρήσεις φορολογούνται με εξαιρετικά υψηλό συντελεστή 29%, τη στιγμή που ο μέσος όρος της ΕΕ το 2016 ήταν 22,6%. Ο συνολικός φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις (με τις ασφαλιστικές εισφορές) δε, είναι υψηλότερος για το 2017 από τον αντίστοιχο της Σουηδίας (50,7% έναντι 49%).
  • Το 2015 το 88,2% των φορολογούμενων, που δήλωναν εισοδήματα κάτω των 25.000 ευρώ ετησίως, πλήρωναν το 32,7% των φόρων. Το υπόλοιπο 11,8% πλήρωνε το 67,3% των φόρων.
  • Το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών και το 93% των αγροτών δηλώνουν εισοδήματα μικρότερα των 9.000 ευρώ ετησίως.
  • Οι φόροι εισοδήματος στην Ελλάδα αποτελούν μόνο το 21% των συνολικών εσόδων από φόρους και εισφορές.
  • Τα περισσότερα έσοδα προέρχονται κυρίως από τους έμμεσους φόρους, όπως ο ΦΠΑ (41%), και από τις ασφαλιστικές εισφορές (35,2%) και
  • Το 2015 ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων έφερε έσοδα ίσα με το 5,4% του ΑΕΠ - σχεδόν μισό από ό,τι στις άλλες χώρες ης ΕΕ.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το διάστημα 2001 - 2015 ψηφίστηκαν στη χώρα μας 36 αμιγώς φορολογικοί νόμοι. Η Ελλάδα είναι η τελευταία ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ στην εισπαραξιμότητα ληξιπρόθεσμαν οφειλών και  335 εκατ. ευρώ δηλαδή το 12,6% των εσόδων του κράτους από τη φορολογία εισοδήματος νομικών προσώπων, υπολογίστηκε ότι είναι το έμμεσο κόστος συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις το 2013.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο καλύτερος συμβιβασμός μεταξύ οικονομικής αποτελεσματικότητας καιοικονομικής δικαιοσύνης μπορεί να επιτευχθεί με έναν φορολογικό συντελεστή στο 20% ή δύο φορολογικούς συντελεστές στο 20% και 25%, μεχαμηλότερη έκπτωση φόρου και με ριζική αναμόρφωση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.

Προτείνουν λοιπόν τα ακόλουθα:

  • Τη μείωση του ύψους (σε 20% - 25%) και του πλήθους (σε δύο το πολύ) των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
  • Τη δραστική μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων το πολύ σε 20%.
  • Τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης με επανεξετάση επιχειρηματικών δαπανών που εκπίπτουν.
  • Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
  • Τη μη επιβολή έκτακτων ή πρόσθετων φόρων στα δηλωθέντα εισοδήματα
  • Την περαιτέρω διάδοση της χρήσης του πλαστικού χρήματος και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
  • Την εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων για τη μη επιβολή κυρώσεων και την ταχεία επίλυση φορολογικών διαφορών.
  • Την αξιολόγηση και απλούστευση της φορολογικής νομοθεσίας.
  • Τη διοικητική αναδιοργάνωση των φορολογικών αρχών με την ενίσχυση του αριθμού των εργαζόμενων στον φορολογικό έλεγχο και
  • Τη δημιουργία ηλεκτρονικής φορολογικής διοίκησης.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά την έρευνα της διαΝΕΟσις και του ΙΟΒΕ εδώ