Υψηλά κέρδη πέτυχαν στο διάστημα μιας εβδομάδας οι πλοιοκτήτες πλοίων Capesize, καθώς ο μέσος ημερήσιος ναύλος εκτινάχθηκε από τα 9.000 δολ. τη Δευτέρα 16 Απριλίου στα 16.437 δολ. χθες, σημειώνοντας άνοδο 82,6%! Επίσης από την προηγούμενη Δευτέρα μέχρι και χθες ο δείκτης των capes ο Baltic Capesize Index (BCI) αυξήθηκε κατά 89,4% και από τις 1.061 μονάδες βρέθηκε χθες στις 2.009 μονάδες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Υψηλά κέρδη πέτυχαν στο διάστημα μιας εβδομάδας οι πλοιοκτήτες πλοίων Capesize, καθώς ο μέσος ημερήσιος ναύλος εκτινάχθηκε από τα 9.000 δολ. τη Δευτέρα 16 Απριλίου στα 16.437 δολ. χθες, σημειώνοντας άνοδο 82,6%! Επίσης από την προηγούμενη Δευτέρα μέχρι και χθες ο δείκτης των capes ο Baltic Capesize Index (BCI) αυξήθηκε κατά 89,4% και από τις 1.061 μονάδες βρέθηκε χθες στις 2.009 μονάδες.
Η άνοδος των ναύλων οφείλεται στην έκρηξη της ζήτησης για πλοία capes τα οποία εξυπηρετούν μεταφορικές ροές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία προς την Κίνα, οι οποίες εξακολουθούν να αυξάνονται.
Εξαιτίας της μεγάλης ανόδου του ΒCI, έντονα ανοδικά κινήθηκε και ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου ο Baltic Dry Index (BDI) και από τις 1.025 ομάδες τη Δευτέρα 16 Απριλίου χθες έκλεισε στις 1.306 μονάδες (άνοδος 27,4%).
Η ζήτηση
Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες, η μεγάλη άνοδος στα capesize πλοία οφείλεται στην ισχυρή ζήτηση της Κίνας, για σιδηρομετάλλευμα από τη Βραζιλία αλλά και την Αυστραλία, που μεταφέρεται με τα capes. Το κόστος ανά τόνο σιδηρομεταλλεύματος έφτασε στα 17,9 δολ. από τη Βραζιλία (+ 32% σε εβδομαδιαία βάση) και σε 7,1 δολ. /τόνο από την Αυστραλία (+ 8% σε εβδομαδιαία βάση) αναφέρει η Morgan Stanley.
Η έκρηξη των ναύλων έρχεται μετά από μία περίοδο μάλλον πτωτική, καθώς ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα Capesize κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα 12.900 δολ. στο πρώτο τρίμηνο του 2018 μειωμένος κατά 43% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2017. Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τρίμηνο ήταν ανοδικό κατά 15% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, αλλά από τις αρχές του τρέχοντα μήνα Απριλίου βρέθηκε στα χαμηλά των 7.000 δολ. την ημέρα.
Η πτώση της ζήτησης και συνακόλουθα των ναύλων πριν από τη νέα άνοδο ήταν αποτέλεσμα των ανησυχιών στην αγορά από τον «εμπορικό πόλεμο» ΗΠΑ-Κίνας, αλλά και των υψηλών αποθεμάτων σιδηρομεταλλεύματος στα κινεζικά λιμάνια. Η αναλύτρια της Morgan Stanley κ. Rachel Zhang σημειώνει ότι η υποχώρηση των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος (-0,2% σε ετήσια βάση) ήταν συνάρτηση των υψηλών αποθεμάτων, αν και την τελευταία εβδομάδα καταγράφηκαν θετικές εξελίξεις, καθώς η απογραφή έδειξε μείωση των αποθεμάτων σε εβδομαδιαία βάση κατά 5,9%, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης.
Οι νέες κατοικίες
Οι αναλυτές της Morgan Staney αναμένουν ωστόσο μία μείωση του ρυθμού ανόδους κατασκευής νεών κατοικιών στην Κίνα που «καταναλώνουν» ένα σημαντικό τμήμα του παραγόμενου από το σιδηρομετάλλευμα χάλυβα για τα επόμενα χρόνια (+3% το 2018 και -8% το 2019). Ωστόσο για τον μήνα Μάρτιο φέτος κατεγράφη μια επιτάχυνση του ανοδικού ρυθμού κατασκευής νεών κατοικιών (+21%) σε σχέση με τον Μάρτιο του 2017, ο οποίος επίσης εμφάνισε τότε άνοδο 22% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2016.
Η άνοδος αυτή αντιστάθμισε εν μέρει τη μέτρια αύξηση 5% του διμήνου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2018, γεγονός που μπορεί να συνδέεται και με τις μειωμένες εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος. Σε ετήσια βάση, πάντως, οι επενδύσεις σε ακίνητα σημείωσαν άνοδο 14% στο πρώτο τρίμηνο, ενώ παρατηρείται ήδη μεγαλύτερη προσφορά γης μετά την κινεζική πρωτοχρονιά.
Στα Panamax
Στα πλοία Panamax οι ναύλοι εξακολουθούν να κινούνται πτωτικά, γεγονός που αποδίδεται στις κυρώσεις των ΗΠΑ κατά τη ρωσικής βιομηχανίας αλουμίνας Rusal, κυρώσεις που έχουν οδηγήσεις σε ακυρώσεις φορτίων και τις ναυτιλιακές Oldendorf και MUR Shipping να μην παρέχουν πλέον οποιαδήποτε υπηρεσία στη ρωσική εταιρεία. Η μικρή αύξηση στη δραστηριότητα φορτίων από την Ινδονησία δεν ήταν αρκετή για να σπρώξει υψηλότερα τους ναύλους.