Τροπολογία για την ελάττωση της Χρέωσης Προμηθευτή θα καταθέσει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο νομοσχέδιο για την αποεπένδυση του 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η τροπολογία θα προβλέπει μείωση της χρέωσης κατά 35%.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Τροπολογία για την ελάττωση της Χρέωσης Προμηθευτή θα καταθέσει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο νομοσχέδιο για την αποεπένδυση του 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η τροπολογία θα προβλέπει μείωση της χρέωσης κατά 35%.
Η Χρέωση Προμηθευτή, ή ΠΧΕΦΕΛ (Πρόσθετη Χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ) όπως είναι η επίσημη ονομασία της, θεσμοθετήθηκε τον Αύγουστο του 2016, αποτελώντας μία νέα πηγή εσόδων για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Στόχος της είναι να «μεταφέρει» στον ΕΛΑΠΕ ένα μέρος του οικονομικού οφέλους που απολαμβάνουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας από τη διείσδυση των ΑΠΕ στο εγχώριο ενεργειακό μίγμα, χάρη στην οποία μειώνεται η Οριακή Τιμή Συστήματος και επομένως το κόστος με το οποίο οι προμηθευτές εξασφαλίζουν ηλεκτρική ενέργεια για το πελατολόγιό τους.
Η θέσπιση του ΠΧΕΦΕΛ έδωσε τη δυνατότητα ήδη από το 2017 να εκλείψουν τα ελλείμματα του ΕΛΑΠΕ - ο οποίος, σύμφωνα με τα δεδομένα προ της τροπολογίας, θα εμφάνιζε στο τέλος του 2018 πλεόνασμα 256,35 εκατ. ευρώ. Έτσι, με την ελάττωση της Χρέωσης κατά 35%, η οποία θα αφορά το σύνολο των 375 εκατ. ευρώ που θα κατέβαλλαν φέτος οι προμηθευτές, ουσιαστικά αξιοποιείται ένα μέρος αυτού του πλεονάσματος, για να περιορισθεί η επιβάρυνσή τους.
Υπενθυμίζεται πως στο πλαίσιο της τελευταίας αξιολόγησης το ΥΠΕΝ είχε συμφωνήσει με τους εκπροσώπους των θεσμών στην ελάττωση του ΠΧΕΦΕΛ, με την κατά προτεραιότητα διοχέτευση του πλεονάσματος του ΕΛΑΠΕ γι’ αυτό τον σκοπό, μέχρι να αντικατασταθεί από άλλους μηχανισμούς της αγοράς. Πάντως, εν όψει κατάθεσης της τροπολογίας υπήρξαν αρκετές παρεμβάσεις για τη Χρέωση από φορείς της αγοράς, όπως του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ (ΕΣΗΑΠΕ), ο οποίος σημειώνει πως πριν από τη θεσμοθέτηση του ΠΧΕΦΕΛ οι προμηθευτές δεν μετέφεραν στα τιμολόγια των καταναλωτών τη μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος από τις ΑΠΕ, ενώ παράλληλα δεν καταβαλλόταν στους δικαιούχους, εμπρόθεσμα και στο σύνολό του, το συμβολαιοποιημένο τίμημα για την παραγόμενη ανανεώσιμη ενέργεια.
Σύμφωνα επίσης με τον ΕΣΗΑΠΕ, η Χρέωση δεν αποτελεί εμπόδιο στο άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αφού επιβαρύνει αναλογικά όλους τους προμηθευτές, ΔΕΗ και εναλλακτικούς. Συνεπώς, το όποιο πλεονέκτημα-περιθώριο, σε μοναδιαίες τιμές χονδρεμπορικού κόστους (€/MWh), υπήρχε πριν από τη θεσμοθέτησή της, παρέμεινε ως είχε και μετά.
Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο φορέας των παραγωγών από ΑΠΕ, μεσοπρόθεσμα η σημαντική και μόνιμη μείωση στα τιμολόγια των καταναλωτών στην Ελλάδα δεν πρόκειται να έλθει από τον ανταγωνισμό στην προμήθεια -στις προηγμένες αγορές τα οικονομικά περιθώρια της προμήθειας είναι της τάξης του 3 με 4%-, αλλά από τη μείωση του κόστους παραγωγής. Μόνον η διατηρήσιμη μείωση του κόστους αυτού μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές και μόνιμες μειώσεις των τιμολογίων του ρεύματος. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που, πέρα από το περιβαλλοντικό τους όφελος, οι ανανεώσιμες πηγές προωθούνται πλέον κατά προτεραιότητα στην Ε.Ε. και διεθνώς, έναντι όλων των άλλων τεχνολογιών.