Να «ξεκολλήσει» από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση παραχώρησης 588 στρεμμάτων του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, αλλά και να λάβει αποφάσεις για την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής και λειτουργίας Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη θα επιδιώξει αυτή την εβδομάδα η ΓΑΙΑΟΣΕ. Η διοίκηση της εταιρείας έχει καταθέσει ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο τη σύμβαση με τις νέες τροποποιήσεις για την παραχώρηση του Ε.Κ. στο Θριάσιο και αναμένει την τελική έγκριση έως το τέλος του μήνα, ώστε η σύμβαση να υπογραφεί και να εγκριθεί από τη Βουλή. Γεγονός πάντως παραμένει πως οι ρυθμοί προόδου της παραχώρησης έχουν υπερβεί κατά πολύ τα χρονοδιαγράμματα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Να «ξεκολλήσει» από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση παραχώρησης 588 στρεμμάτων του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, αλλά και να λάβει αποφάσεις για την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής και λειτουργίας Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη θα επιδιώξει αυτή την εβδομάδα η ΓΑΙΑΟΣΕ. Η διοίκηση της εταιρείας έχει καταθέσει ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο τη σύμβαση με τις νέες τροποποιήσεις για την παραχώρηση του Ε.Κ. στο Θριάσιο και αναμένει την τελική έγκριση έως το τέλος του μήνα, ώστε η σύμβαση να υπογραφεί και να εγκριθεί από τη Βουλή. Γεγονός πάντως παραμένει πως οι ρυθμοί προόδου της παραχώρησης έχουν υπερβεί κατά πολύ τα χρονοδιαγράμματα.
Υπενθυμίζεται ότι μετά τις αρχικές παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου η ΓΑΙΑΟΣΕ και η πλειοδότρια κοινοπραξία του προτιμητέου επενδυτή επανήλθαν μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών, ζητώντας τροποποίησή τους. Η συζήτηση αυτή έγινε στα μέσα Ιανουαρίου και απαιτήθηκε όλο αυτό το διάστημα για να διαπιστωθεί κατά πόσον θα συναινέσει το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η παρατήρηση η οποία φέρεται να δημιούργησε το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι αυτή περί των αποζημιωτικών δικαιωμάτων του επενδυτή σε περίπτωση βλαπτικής μεταβολής του νομικού πλαισίου ή αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων του Δημοσίου. Ως γνωστόν, παραχωρησιούχος έχει ανακηρυχθεί, έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία που διενεργήθηκε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για 588 από τα συνολικά περίπου 2.000 στρέμματα, η κοινοπραξία της θυγατρικής της Τράπεζας Πειραιώς ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που συμμετέχει με ποσοστό 80% και της ελληνικής εταιρείας logistics Goldair, που συμμετέχει με 20%.
Η παραχώρηση έχει διάρκεια 60 ετών και προβλέπει την υλοποίηση δεσμευτικών επενδύσεων σε δύο φάσεις. Η πρώτη και άμεση προβλέπει κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, τον εξοπλισμό του εμπορευματικού κέντρου και τη σιδηροδρομική διασύνδεσή του και η δεύτερη επιπλέον 115.000 τ.μ. σε ορίζοντα 5ετίας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται στα 158,4 εκατ. ευρώ και κατανέμεται στην πρώτη και δεύτερη φάση σε 90,5 εκατ. και 67,9 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Από τα 90,5 εκατ. της αρχικής επένδυσης τα 10 εκατ. είναι το εφάπαξ τίμημα που θα εισπράξει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία θα εκμισθώσει τον χώρο και θα εισπράττει το ετήσιο αντάλλαγμα.
Η χρηματοδότηση της πρώτης φάσης προέρχεται από ίδια κεφάλαια (36,1 εκατ. από την ΕΤΒΑ και την Goldair σε ποσοστό 80%-20%), μακροπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό τον οποίο θα χορηγήσει η Τράπεζα Πειραιώς (38,4 εκατ.) και βραχυπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό (για την κάλυψη του ΦΠΑ) 16 εκατ. ευρώ. Τόσο η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης παραχώρησης όσο και νέα ανάπτυξη στην υπόλοιπη έκταση του Θριασίου συμφερόντων της ΓΑΙΑΟΣΕ έχουν περιληφθεί στις μνημονιακές δεσμεύσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η προκήρυξη και νέου διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόλοιπης έκτασης 1.400 στρεμμάτων, η οποία θα γίνει με ΣΔΙΤ.
Η πώληση της ΕΕΣΣΤΥ
Εν τω μεταξύ, ανυπέρβλητο εμπόδιο μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Ιταλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τείνει να καταστεί για την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχιακού Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ/Rosco) η αποτίμηση της εταιρείας. Την ερχόμενη Πέμπτη 26 Απριλίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καλείται να ανεβάσει την αρχική της προσφορά για την αγορά της εταιρείας, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέθεσε προσφορά 8,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι δύο ανεξάρτητοι αποτιμητές της αξίας της Rosco, Grand Thorton και KPMG, έδωσαν αποτιμήσεις 18,5 εκατ. ευρώ και 23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, μια δεσμευτική προσφορά με ποσό περί τα 21 εκατ. ευρώ (20,75 εκατ. ευρώ ο μέσος όρος των αποτιμητών) θα έδινε το «πράσινο φως» από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ. Τούτου δοθέντος ενδέχεται η υποβολή της βελτιωμένης δεσμευτικής προσφοράς για την ΕΕΣΣΤΥ, να μετατεθεί για λίγο ακόμη αφού η ιδιοκτήτρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane (Ferrovie) δηλώνει παρούσα, υπογραμμίζοντας ότι επιδιώκει και την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού. Παρά τη διαφορά μεταξύ προσφοράς και αποτίμησης, οι Ιταλοί συνεχίζουν να ενδιαφέρονται για τη Rosco. Αυτό δείχνει και η νέα παράταση κατά δύο εβδομάδες, στην υποβολή της βελτιωμένης προσφοράς, αλλά το ίδιο καταδεικνύουν και οι επαφές που είχε ο επικεφαλής της Ferrovie Ρενάτο Μαζοντσίνι στην Αθήνα πριν από δυο εβδομάδες. Ο κ. Μαζοντσίνι συναντήθηκε με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία και αποφασίστηκε η μετάθεση της υποβολής της βελτιωμένης δεσμευτικής προσφοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η διαφορά στην αποτίμηση της εταιρείας έχει να κάνει με τα έργα ανάταξης (εκσυγχρονισμού) του τροχιακού υλικού που έχει αναλάβει η προς πώληση εταιρεία από την κρατική ΓΑΙΑΟΣΕ. Η τελευταία διαθέτει τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του υλικού και η κυβέρνηση, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τις προσλήψεις προσωπικού που έγιναν στην εταιρεία το τελευταίο διάστημα, φέρνει το έργο αυτό στη διετία 2018-2019. Ως αποτέλεσμα αυξάνεται υπέρμετρα η δραστηριότητα της ΕΕΣΣΤΥ και, πάνω σε αυτό το σκεπτικό, η πλευρά των πωλητών (εκτιμητών) δικαιολογεί υψηλότερο τίμημα.
Στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών τέθηκε και το θέμα της μετάταξης μέρους του προσωπικού που θα απομειώσει τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας (όπως π.χ. και το επιπλέον κόστος που δημιουργούν 13ος και 14ος μισθός). Πρόκειται για ένα επιπλέον κόστος που επιβάλλεται να καταβάλει ο προτιμητέος επενδυτής, αμέσως μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας και το οποίο συνήθως συνυπολογίζεται στο κόστος απόκτησης της επιχείρησης.
Η νέα παράταση δείχνει και τις δυσκολίες του εγχειρήματος, αφού είναι κοινός τόπος ότι για τις μετατάξεις αρμόδιο είναι το υπουργείο Μεταφορών και όχι το ΤΑΙΠΕΔ.
Διαγωνισμός για το Ε.Κ. Γκόνου
Στα βασικά θέματα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, του επόμενου Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΑΙΑΟΣΕ, που θα πραγματοποιηθεί εντός της εβδομάδας, θα είναι η επίσημη έναρξη του διαγωνισμού για το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στην περιοχή του στρατοπέδου Γκόνου. Πρόκειται ουσιαστικά για την έναρξη της β’ φάσης του έργου καθώς στις 31 Οκτωβρίου είχαμε την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος από δύο εταιρείες, τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Belterra. Πλέον θα πρέπει η ΓΑΙΑΟΣΕ, σύμφωνα με τη διαδικασία, να ζητήσει την εκδήλωση ενδιαφέροντος, να διεξαγάγει «ανταγωνιστικό διάλογο» μεταξύ των ενδιαφερομένων και τελικά την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, με στόχο ανάδοχος να υπάρξει έως το τέλος του 2018.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, έκτασης 600 στρεμμάτων, μπορεί εύκολα, αν αποκατασταθούν οι γραμμές, να επανασυνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ και έτσι να συνδεθεί με τον ΟΛΘ. Έχει έκταση περίπου 670 στρεμμάτων στην οποία εκτιμάται ότι μπορούν να κατασκευαστούν αποθηκευτικοί χώροι 250.000-300.000 τ.μ., για τη δημιουργία των οποίων θα απαιτηθεί επένδυση άνω των 150 εκατ. ευρώ.
Σκοπός του διαγωνισμού είναι η παραχώρηση του ακινήτου για την ανάπτυξη και διαχείριση εμπορευματικού κέντρου για 50 χρόνια. Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο της χώρας, ύστερα από εκείνο του Θριασίου Πεδίου. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, θα ακολουθήσουν και άλλα τέτοια κέντρα, καθώς προετοιμάζεται της Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια της Καβάλας.