«Αναταράξεις» στο εσωτερικό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξακολουθεί να προκαλεί η πολυφωνία σε θεσμικό επίπεδο αναφορικά με τον έλεγχο και την εποπτεία της λιμενικής βιομηχανίας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Αναταράξεις» στο εσωτερικό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξακολουθεί να προκαλεί η πολυφωνία σε θεσμικό επίπεδο αναφορικά με τον έλεγχο και την εποπτεία της λιμενικής βιομηχανίας.
«Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι» από τη μεγάλη κόντρα που προκλήθηκε πρόσφατα μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, η οποία ιδρύθηκε από τον προηγούμενο υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, για την ευθύνη διαβούλευσης του master plan που έχει καταρτίσει ο νέος μέτοχος του μεγάλου λιμανιού της χώρας, της κινεζικής Cosco, και περάσαμε ήδη στο επόμενο επεισόδιο.
Με φόντο πάντα το master plan του ΟΛΠ και με αφορμή σύσκεψη με τους φορείς του Πειραιά που διοργάνωσε η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, η οποία ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, η ΔΑΛ επανήλθε αμφισβητώντας στην ουσία τη νομιμότητα της διαδικασίας, ενώ άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να δώσει νομική συνέχεια στην άρνηση του ΟΛΠ να παραστεί στη διαβούλευση που είχε κάνει η Δημόσια Αρχή, στις αρχές Φεβρουαρίου 2018. Η θέση του ΟΛΠ ήταν ότι υπεύθυνος για τη διαβούλευση ήταν αυτός και είχε απευθύνει επιστολές προς τα αρμόδια υπουργεία ζητώντας να παρέμβουν, θεωρώντας ότι η ΔΑΛ «μπαίνει στα δικά του χωρικά ύδατα».
Σημειώνεται πάντως ότι τόσο ο ΟΛΠ όσο και άλλοι φορείς είχαν εξαρχής διαφωνήσει με την ιδέα ίδρυσης της ΔΑΛ, θεωρώντας ότι η Γενική Γραμματεία Λιμένων και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων είναι υπεραρκετές προκειμένου να ασκούν τον εποπτικό έλεγχο της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας.
Οι επιστολές
«Παρακαλούμε να μας διευκρινίσετε εγγράφως εάν η σύσκεψη στην οποία καλούμαστε αποτελεί μέρος της προβλεπόμενης διαδικασίας έγκρισης του master plan του ΟΛΠ και σε ποια διάταξη νόμου βασίζεται». Την ερώτηση αυτή απευθύνει, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», η ΔΑΛ σε εσωτερικό της έγγραφο προς τη Γενική Γραμματεία Λιμένων.
Στο ίδιο έγγραφο γίνεται αναφορά στη διαβούλευση στην οποία προχώρησε η ΔΑΛ τον περασμένο Φεβρουάριο στην οποία ο ΟΛΠ αρνήθηκε να συμμετάσχει. Όπως υπογραμμίζει, σύμφωνα με τη πληροφόρηση της «Ν», η ΔΑΛ σημειώνει ότι την παράλειψη αυτή του ΟΛΠ να προσέλθει σε επαρκείς διαβουλεύσεις για το σχέδιό τους «θα αξιολογήσουμε νομικά σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα».
Επίσης, αν και η ΔΑΛ έκανε διαβούλευση για το master plan και απέστειλε τις παρατηρήσεις των φορέων στον ΟΛΠ, όπως αναφέρεται ρητά στην αλληλογραφία, στο ίδιο έγγραφο υποστηρίζει ότι μέχρι στιγμής δεν έχει τεθεί υπ’ όψιν της το σχέδιο και κατά συνέπεια δεν έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τις απόψεις της.
Η απάντηση
Η πρακτική των προσυνεδριάσεων της ΕΣΑΛ με τους ενδιαφερόμενους φορείς ακολουθείται παγίως πριν από κάθε συνεδρίαση της ΕΣΑΛ, προκειμένου να διατυπωθούν τυχόν παρατηρήσεις ή και απόψεις των φορέων επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης της τελικής συνεδρίασης.
Πρακτική που σύμφωνα με τη θέση που εκφράζει στην απάντησή της η Γενική Γραμματεία Λιμένων είναι γνωστή και στη ΔΑΛ.
Όσον αφορά τη διαβούλευση για το master plan, η Γ.Γ. Λιμένων αντιτίθεται στη θέση της ΔΑΛ και ξεκαθαρίζει ότι αποτελεί υποχρέωση μόνο του ΟΛΠ και κανενός άλλου φορέα.
Σημειώνεται ότι η ΕΣΑΛ είναι το όργανο που έχει την ευθύνη έγκρισης του master plan του ΟΛΠ.
Μaster plan σε 4 άξονες
Οι στρατηγικές επενδύσεις του ΟΛΠ, σύμφωνα με το master plan, διαμορφώνονται σε τέσσερις άξονες:
1. Ηγετική θέση για το home port στην κρουαζιέρα, με προσέλκυση πρόσθετων 580.000 επιβατών που θα χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμάνι εκκίνησης, εκ των οποίων οι 100.000 θα είναι Κινέζοι. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί σημαντικό όφελος για την τοπική οικονομία. Θα γίνουν και υποστηρικτικές επενδύσεις, που θα αφορούν την αναβάθμιση της ξενοδοχειακής υποδομής σε εμπορικές και άλλες δραστηριότητες.
2. Κόμβος ναυπηγοεπισκευής στην ανατολική Μεσόγειο, με εγκατάσταση νέας πλωτής δεξαμενής και προσέλκυση 350-450 πλοίων ανά έτος μέσω καλύτερης τιμολόγησης των υπηρεσιών, αυξημένης αξιοπιστίας και γρήγορης εξυπηρέτησης.
3. Νότια πύλη για το σινοευρωπαϊκό εμπόριο: Επέκταση των δραστηριοτήτων του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων μέσω της χερσαίας διασύνδεσής του με τα διαμετακομιστικά κέντρα (με τρένα), προσέλκυση νέων πελατών ro-ro και επέκταση των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας με την κατασκευή νέων σύγχρονων αποθηκευτικών χώρων.
4. Πύλη για τη μεταφορά επιβατών σε όλη την Ελλάδα με τη διατήρηση του υπάρχοντος επιπέδου δραστηριότητας και αναβάθμιση των παρεχομένων μέσω στοχευμένων επενδύσεων μικρής κλίμακας (πάρκινγκ, εκβάθυνση λιμένα, ανάπτυξη εμπορικής δραστηριότητας).