Τα τεύχη των διαγωνισμών για την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου, που θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη, δημοσιοποιήθηκαν σήμερα. Έγινε έτσι το πρώτο καθοριστικό βήμα για ένα έργο υποδομής κομβικής σημασίας για την εθνική οικονομία, τη διασύνδεση της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Τα τεύχη των διαγωνισμών για την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου, που θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη, δημοσιοποιήθηκαν σήμερα. Έγινε έτσι το πρώτο καθοριστικό βήμα για ένα έργο υποδομής κομβικής σημασίας για την εθνική οικονομία, τη διασύνδεση της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η πρώτη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης, έργο συνολικού προϋπολογισμού 324 εκατ. ευρώ, που σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-20, θα υλοποιηθεί από τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Επισημαίνεται δε ότι ο ΑΔΜΗΕ υπό το νέο ιδιοκτησιακό του καθεστώς (με δημόσιο έλεγχο και την State Grid Corporation of China ως στρατηγικό επενδυτή) επιτάχυνε σημαντικά τις διαδικασίες.
Ο ΑΔΜΗΕ προκηρύσσει διεθνή ανοιχτό διαγωνισμό, με τη χρήση ηλεκτρονικού πλειστηριασμού για το έργο «Μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος υποβρυχίων και υπογείων καλωδίων δυο κυκλωμάτων για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ». Το κριτήριο ανάθεσης θα είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, με βάση αποκλειστικά τη χαμηλότερη τιμή. Το έργο έχει «σπάσει» σε τρία τμήματα, με στόχο την προώθηση του ανταγωνισμού και την επίτευξη των βέλτιστων οικονομικών και τεχνικών όρων για το κάθε τμήμα. Ξεχωριστός διαγωνισμός θα διενεργηθεί για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού στη νοτιοανατολική Πελοπόννησο και την επέκταση του υφιστάμενου υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων.
Η ολοκλήρωση του σχεδίου, που αναμένεται εντός του 2020, σύμφωνα με το υπουργείο «όχι μόνο θα συνδράμει αποφασιστικά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης, αλλά και θα οδηγήσει σε μεγάλη ελάφρυνση των καταναλωτών όλης της χώρας από τις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που, λόγω της μη διασύνδεσης της Κρήτης, επιβαρύνονται κατά μέσο όρο με 300 εκατ. ευρώ ετησίως».
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου θα συμβάλει στην εξοικονόμηση 215 εκατ. ευρώ ετησίως, κυρίως υπό τον περιορισμό των χρεώσεων ΥΚΩ, αλλά και στη βελτίωση του οικολογικού της αποτυπώματος.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης σημείωσε ότι ο Διαχειριστής θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2020 που είναι επιβεβλημένη. Και τούτο γιατί εκείνη τη χρονιά λήγουν οι εξαιρέσεις. που προβλέπει η νομοθεσία της Ε.Ε. για τα όρια εκπομπής ρύπων στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες σε αυτόνομα συστήματα, όπως αυτό της Κρήτης. «Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, σε συνδυασμό με την «μεγάλη διασύνδεση» Κρήτης-Αττικής θα διασφαλίσουν την επάρκεια και την αξιοπιστία του εφοδιασμού της Κρήτης σε βάθος χρόνου» κατέληξε.