Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 11 Απριλίου 2018 17:46

Τα τεύχη δημοπράτησης των διαγωνισμών για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Στη δημοσιοποίηση των τευχών δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς που αφορούν την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου το οποίο θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη τους δυο τερματικούς σταθμούς προχωρά ο ΑΔΜΗΕ. Έτσι, το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), μπαίνει στην γραμμή της αφετηρίας. 

Στη δημοσιοποίηση των τευχών δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς που αφορούν την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου το οποίο θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη τους δυο τερματικούς σταθμούς προχωρά ο ΑΔΜΗΕ. Έτσι, το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), μπαίνει στην γραμμή της αφετηρίας. 

Σύμφωνα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, η πρώτη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης, έργο συνολικού προϋπολογισμού 324 εκατ. ευρώ, που σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014 - 20, θα υλοποιηθεί από τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).

Όπως υπογραμμίζεται, ο ΑΔΜΗΕ υπό το νέο ιδιοκτησιακό του καθεστώς (με δημόσιο έλεγχο και την State Grid Corporation of China ως στρατηγικό επενδυτή) επιτάχυνε σημαντικά τις διαδικασίες.

Η ολοκλήρωση του σχεδίου, που αναμένεται εντός του 2020, «όχι μόνο θα συνδράμει αποφασιστικά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης, αλλά και θα οδηγήσει σε μεγάλη ελάφρυνση των καταναλωτών όλης της χώρας από τις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που, λόγω της μη διασύνδεσης της Κρήτης, επιβαρύνονται κατά μέσο όρο με 300 εκατ. ευρώ ετησίως» αναφέρεται.

Ο ΑΔΜΗΕ προκηρύσσει διεθνή ανοιχτό διαγωνισμό, με τη χρήση ηλεκτρονικού πλειστηριασμού για το έργο «Μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος υποβρυχίων και υπογείων καλωδίων δυο κυκλωμάτων για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ». Το κριτήριο ανάθεσης θα είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, με βάση αποκλειστικά τη χαμηλότερη τιμή.

Το έργο έχει «σπάσει» σε τρία τμήματα, με στόχο την προώθηση του ανταγωνισμού και την επίτευξη των βέλτιστων οικονομικών και τεχνικών όρων για το κάθε τμήμα. Ξεχωριστός διαγωνισμός θα διενεργηθεί για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού στη νοτιοανατολική Πελοπόννησο και την επέκταση του υφιστάμενου υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων.

Όπως σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης «η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου θα συμβάλει στη δραστική μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη, στη βελτίωση του οικολογικού της αποτυπώματος και στην εξοικονόμηση 215 εκατ. ευρώ ετησίως, κυρίως από τον περιορισμό των χρεώσεων ΥΚΩ».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης πρόσθεσε από την πλευρά του, ότι «ο Διαχειριστής θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2020 που είναι επιβεβλημένη. Και τούτο διότι το έτος αυτό λήγουν οι εξαιρέσεις που προβλέπει η νομοθεσία της Ε.Ε. για τα όρια εκπομπής ρύπων στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες σε αυτόνομα συστήματα, όπως αυτό της Κρήτης. Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, σε συνδυασμό με την «μεγάλη διασύνδεση» Κρήτης-Αττικής θα διασφαλίσουν την επάρκεια και την αξιοπιστία του εφοδιασμού της Κρήτης σε βάθος χρόνου».