Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 11 Απριλίου 2018 11:21

Ποιοι έκαναν «ανάσταση» στη φετινή πασχαλινή αγορά

Σε εμπορικά κέντρα και υπεραγορές, καθώς και στα καταστήματα τουριστικών περιοχών πήγε ο πασχαλινός τζίρος, που μετατοπίστηκε -σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι την αντίστοιχη περσινή σεζόν- από τα μεγάλα αστικά κέντρα προς την επαρχία, με τα τρόφιμα να εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις από τα υπόλοιπα είδη, όπως επισημαίνουν στη «N» επιχειρηματίες του λιανεμπορίου.

Από την έντυπη έκδοση

Λάμπρος Καραγεώργος και Βάσω Βεγίρη

Σε εμπορικά κέντρα και υπεραγορές, καθώς και στα καταστήματα τουριστικών περιοχών πήγε ο πασχαλινός τζίρος, που μετατοπίστηκε -σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι την αντίστοιχη περσινή σεζόν- από τα μεγάλα αστικά κέντρα προς την επαρχία, με τα τρόφιμα να εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις από τα υπόλοιπα είδη, όπως επισημαίνουν στη «N» επιχειρηματίες του λιανεμπορίου.

Η μετατόπιση της καταναλωτικής κίνησης εκτός πρωτεύουσας ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη λόγω της αυξημένης εξόδου εκδρομέων τόσο από την Αθήνα όσο και από τη Θεσσαλονίκη από τις αρχές της Μεγάλης Εβδομάδας. Μάλιστα, η τάση φαίνεται να ενθαρρύνθηκε από την καλοκαιρία που επικράτησε στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας, ευνοώντας ταξίδια στο εσωτερικό από Έλληνες εκδρομείς που μετακινήθηκαν προς τις ιδιαίτερες πατρίδες τους προκειμένου να γιορτάσουν παραδοσιακά το Πάσχα -αλλά και οικονομικά, με γονείς και συγγενείς-, ενώ συνεχείς ήταν και οι αφίξεις ξένων τουριστών. Η καταναλωτική κίνηση ήταν αυξημένη σε δημοφιλείς προορισμούς, κυρίως νησιά, που υποδέχονταν χιλιάδες τουρίστες ακόμη και ανήμερα Πάσχα και τη Δευτέρα.

Στον αυξανόμενο τουρισμό άλλωστε προσβλέπουν οι επιχειρηματίες σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου προκειμένου να αναπτύξουν τις πωλήσεις τους, οι οποίες παραμένουν στάσιμες και δεν ξεφεύγουν αισθητά πάνω από τα περσινά επίπεδα, ακόμη και στις καλύτερες των περιπτώσεων.

Όπως δείχνουν τα προσωρινά στοιχεία, τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων προσέλκυσαν το καταναλωτικό ενδιαφέρον αποσπώντας τη μερίδα του λέοντος του πασχαλινού τζίρου. Το αν θα αντισταθμίσουν, ωστόσο, την πτώση άλλων κατηγοριών (επιβεβαιώνοντας την πρόβλεψη της ΕΣΕΕ για αύξηση του πασχαλινού τζίρου κατά 1%-2%) μένει να φανεί τις επόμενες ημέρες, καθώς οι επιχειρήσεις και οι εμπορικοί σύλλογοι βρίσκονται αυτές τις ημέρες σε φάση αποτίμησης της δραστηριότητάς τους.

Η απουσία πολλών Αθηναίων τις ημέρες του Πάσχα έκανε τα ψώνια πιο ευχάριστα για όσους έμειναν στο κλεινόν άστυ, όπως παρατηρούν καταστηματάρχες του κέντρου, υπενθυμίζοντας ότι άλλες χρονιές παρατηρούνταν ελλείψεις, εξάντληση συγκεκριμένων προϊόντων/κωδικών στα ράφια, ακόμη και συνωστισμός συγκεκριμένες ημέρες.

Η εμπορική κινητικότητα

Η καταναλωτική κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα περιορίστηκε σε μεγάλες εμπορικές πιάτσες και malls, ενώ στα καταστήματα η επισκεψιμότητα κυμάνθηκε στα περσινά επίπεδα, με τη μέση απόδειξη να εμφανίζεται μικρότερη. Επιχειρηματίες του κλάδου ένδυσης μιλούν στη «N» για υποτονικό κλίμα, σε γενικές γραμμές, τονίζοντας ότι το διαθέσιμο εισόδημα του Έλληνα είναι περιορισμένο και ως τέτοιο έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια αφήνοντας μικρά περιθώρια για μη προγραμματισμένες αγορές.

Εξάλλου το Πάσχα είναι κινητή εορτή και δεν αποτελεί ευκαιρία ή πρόκληση για ψώνια, αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς ένδυσης. Καλύτερες επιδόσεις πάντως κατέγραψαν κατηγορίες εποχιακών προϊόντων, όπως αναφέρουν retailers από την αγορά οικιακού εξοπλισμού και DIY, αν και διαπιστώνουν ότι οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα, υπηρεσίες και συνδυασμό τους που να κάνουν διαφορά στον προϋπολογισμό τους. Το τελευταίο έγινε αισθητή τάση φέτος από τα πολυκαταστήματα, όπου ήταν εμφανής η τόνωση της εμπορικής κίνησης τις ημέρες που «έτρεχαν» προγράμματα προωθητικών ενεργειών, μέχρι τα παιχνιδάδικα, όπου η επώνυμη λαμπάδα φαίνεται να έχει χάσει κάτι από τη… λάμψη της.

Ο κλάδος τροφίμων

Λίγο καλύτερα φαίνεται να πήγαν οι αγορές σε τρόφιμα. Άνθρωποι μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, μιλώντας στη «N», κάνουν λόγο για θετικό πρόσημο στις πωλήσεις της εταιρείας κατά την πασχαλινή σεζόν σε σχέση με πέρυσι, αλλά και οριακά καλύτερες επιδόσεις από το πρώτο τρίμηνο, κάτι που αναδεικνύει και τη θετική επίπτωση των ανακαινισμένων σημείων πώλησης.

Η τάση αυτή φαίνεται να επιβεβαιώνεται ευρύτερα στην αγορά, με τα νέα καταστήματα να γίνονται πόλος έλξης αυτές τις ημέρες. Έτσι, πιάνουν τόπο οι επενδύσεις των μεγάλων αλυσίδων σε αναβάθμιση υποδομών, από merchandising, σήμανση και φωτισμό ραφιών μέχρι ανακαινίσεις καταστημάτων και ανάπτυξη νέων με στόχο ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον πωλήσεων.

Τα κρεατικά και τα είδη για το πασχαλινό τραπέζι είχαν την τιμητική τους. Πέρα από το γεγονός ότι προηγήθηκε περίοδος νηστείας, με αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα είδη να βρεθούν ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων για το μέσο νοικοκυριό, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ρόλο έπαιξαν και οι λίγο καλύτερες τιμές σε σχέση με την περσινή σεζόν (1,8% χαμηλότερο το κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού σε σύγκριση με το πέρυσι, σύμφωνα με μετρήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ. και της ΕΣΕΕ). Βέβαια στα σούπερ μάρκετ η μεσοσταθμική μείωση υπολογίζεται σε 1,5% με 2% και δεν φαίνεται να έχει κάνει μεγάλη διαφορά σε σχέση με πέρυσι παρά μόνο σε συγκεκριμένα είδη, τα οποία -σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς- είναι ενδεικτικά: τα οπωροκηπευτικά, τα κοτόπουλα και το χοιρινό κρέας.

Ειδικότερα, στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος) η πρώτη αίσθηση είναι ότι η κίνηση συντηρήθηκε στα περσινά επίπεδα, όπως άλλωστε και οι… τιμές. Σημειώνεται ότι η αξία των κρεατικών ήταν χαμηλότερη από το περσινό Πάσχα, αλλά η τιμή του αρνιού και του κατσικιού παρέμεινε στα περσινά επίπεδα, διατηρώντας αμετάβλητο το κόστος για τον καταναλωτή στα συγκεκριμένα προϊόντα.