Μπροστά έβαλαν τις μηχανές, έπειτα από έναν χρόνο απραξίας, τα ναυπηγεία της Σύρου, υποδεχόμενα το πρώτο πλοίο για επισκευές, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει περάσει ακόμα στους νέους ιδιοκτήτες, την Onex του Ελληνοαμερικανού Πάνου Ξενοκώστα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Μπροστά έβαλαν τις μηχανές, έπειτα από έναν χρόνο απραξίας, τα ναυπηγεία της Σύρου, υποδεχόμενα το πρώτο πλοίο για επισκευές, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει περάσει ακόμα στους νέους ιδιοκτήτες, την Onex του Ελληνοαμερικανού Πάνου Ξενοκώστα.
Χθες στη μικρή δεξαμενή των ναυπηγείων ανέβηκε το φορτηγό πλοίο «Sea Lady» χωρητικότητας 11.000 τόνων, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» τις επόμενες 10 ημέρες αναμένεται να φτάσει στη Σύρο για επισκευή και δεύτερο φορτηγό πλοίο, χωρητικότητας 55.000 τόνων. Η Onex περιμένει να οριστεί η δικάσιμος προκειμένου και τυπικά να περάσει «στα χέρια της» το ναυπηγείο, αφού έχει ήδη συμφωνήσει με την πλευρά των σημερινών ιδιοκτητών, με επικεφαλής τον κ. Νίκο Ταβουλάρη, αλλά και με την πολιτεία, για την καταβολή των οφειλών που έχει η εταιρεία προς το Ελληνικό Δημόσιο.
Το «παράδοξο» της επαναλειτουργίας του ναυπηγείου, που παρέμενε κλειστό λόγω των χρεών του, πριν από την ολοκλήρωση της συμφωνίας και την επικύρωσή της από το δικαστήριο, οφείλεται στην ενδιάμεση συμφωνία μεταξύ των κ.κ. Ξενοκώστα και Ταβουλάρη για να αναλάβει τη διαχείριση στο μεσοδιάστημα μια τρίτη εταιρεία.
Όπως έχει γράψει η «Ν», η πλευρά Ξενοκώστα αναμένει να κλείσει η υπόθεση προκειμένου να ανακοινώσει μια συμφωνία που θα της δίνει τη δυνατότητα να κατασκευάζει passenger ferries μήκους μέχρι 120 μέτρων.
Το πλάνο της Onex για το Νεώριο περιλαμβάνει άμεση αποπληρωμή των οφειλών της προηγούμενης διοίκησης σε πιστωτές, στους εργαζόμενους και στην τοπική κοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, ο ελληνοαμερικανικός όμιλος, σύμφωνα με το σχέδιο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο, θα αναλάβει 30 εκατ. ευρώ χρέη προς τους πιστωτές (κυρίως ελληνικό Δημόσιο και τράπεζες) και άλλα 10 εκατ. ευρώ προς τους εργαζόμενους και την τοπική κοινωνία. Σύμφωνα με την πρόταση που έχει καταθέσει η Onex, πέραν των υποχρεώσεων 40 εκατ. ευρώ που αναλαμβάνει, θα προχωρήσει σε επενδύσεις 20 εκατ. (συντηρήσεις, επισκευές, εκσυγχρονισμοί, αυτοματισμοί, περιβαλλοντικά). Σύμφωνα με το πλάνο της Onex, πλέον των παλιών οφειλών, το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει οφέλη πολλών εκατομμυρίων από φόρους, ασφαλιστικές εισφορές και τοπική ανάπτυξη, που υπολογίζονται σε πάνω από 300 εκατ. ευρώ στα επόμενα 20 χρόνια. Η Onex έχει διασφαλισμένες δουλειές για τα επόμενα 20 χρόνια, στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαίες διεθνείς εταιρείες.
Το αναπτυξιακό πλάνο περιλαμβάνει δημιουργία μουσείου, κέντρου έρευνας και τεχνολογίας, εκπαιδευτικού κέντρου και παγκόσμιου κέντρου ναυπηγικής και ναυτιλιακής αριστείας. Επιπλέον της συμφωνίας για τα ferries, στοχεύει να αναπτύξει νέους τομείς, όπως τη ναυπήγηση νέων σκαφών πολυτελείας, σκαφών και πλωτών μέσων ειδικών αποστολών και ωκεάνιων και παράκτιων εξεδρών-πλατφορμών εξορύξεων και μετασκευών πλοίων ειδικού σκοπού. Επίσης να επεκταθεί σε υπηρεσίες διαχείρισης, υποστήριξης σκαφών, επισκευών, spare parts management και εκπαίδευσης για στόλους της Μεσογείου. Στο σχέδιο που έχει παρουσιάσει στην κυβέρνηση η Onex περιλαμβάνονται διασφαλισμένες συμφωνίες μέσω δικτύου του ομίλου με πελάτες άνω των 25 εκατ. δολαρίων για το πρώτο έτος λειτουργίας και μεταξύ των 30 και 35 εκατ. δολαρίων μετά το τρίτο έτος. Σύμφωνα με το σχέδιο, στα τρία χρόνια από την επαναλειτουργία τους τα ναυπηγεία θα έχουν φτάσει στην άμεση και έμμεση απασχόληση πάνω από 800 ατόμων.
Οι επισκευές
Σημειώνεται ότι η επένδυση της Onex στα ναυπηγεία της Σύρου, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις της Cosco στη ναυπηγοεπισκευή, αναμένεται να αναβιώσουν έναν κλάδο που αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα βιωσιμότητας τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο αριθμός των επισκευασθέντων πλοίων το έτος 2017 ανήλθε σε 447, με ολική χωρητικότητα 4,599 εκατ. ΚΟΧ, σημειώνοντας αύξηση 0,4% στον αριθμό των πλοίων, αλλά μείωση 10,4% στην ολική χωρητικότητα σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2016, έναντι μείωσης 13,8% στον αριθμό των πλοίων και 13,8% επίσης στην ολική χωρητικότητα που παρατηρήθηκε κατά το έτος 2016 σε σύγκριση με το 2015. Ο μεγαλύτερος αριθμός των επισκευών κατά το έτος 2017 πραγματοποιήθηκε εκτός δεξαμενών, αφού στην πραγματικότητα δεν υπήρχαν πολλές διαθέσιμες, σε όλη τη διάρκεια του έτους.