Τα βήματα ανάπτυξης της πολυεθνικής εταιρείας κλιματιστικών Daikin στην Ελλάδα περιγράφει στο naftemporiki.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ηλίας Κατσούλης, γράφει η Λέττα Καλαμαρά.
Της Λέττας Καλαμαρά
Τα βήματα ανάπτυξης της πολυεθνικής εταιρείας κλιματιστικών Daikin στην Ελλάδα περιγράφει στο naftemporiki.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ηλίας Κατσούλης. Το 2018 η εταιρεία υλοποιεί το τρίτο βήμα του πενταετούς πλάνου της στοχεύοντας σε συνολικό κύκλο εργασιών που θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 (σύμφωνα με το δημοσιευμένο ισολογισμό χρήσης 31/3/2015 ο κύκλος εργασιών της Daikin ήταν στα 29,6 εκατ. ευρώ και τα καθαρά αποτελέσματα στα 1,36 εκατ. ευρώ).
Σχετικά με το πόσο έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση τις επιδόσεις του κλάδου των κλιματιστικών, ο κ. Κατσούλης επισημαίνει πως συνολικά ο κλάδος των κλιματιστικών στην Ελλάδα κινείται ανοδικά τα τελευταία χρόνια έχοντας ως όχημα την αγορά αντικατάστασης μιας και η κατασκευή κατοικίας παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Σημαντικός παράγοντας για την άνοδο του κλιματισμού είναι και η ανάγκη για οικονομική και αυτόνομη θέρμανση, ανάγκη που, εντάθηκε περεταίρω τα χρόνια της κρίσης.
Ο καταναλωτής είναι πιο ενημερωμένος και απαιτητικός, αναζητά την ποιότητα και την αξία έχοντας κατά νου τόσο την αρχική επένδυση όσο και το λειτουργικό κόστος, με την ενεργειακή απόδοση, τη στάθμη θορύβου, τη συνδεσιμότητα, την ποιότητα του αέρα και την αισθητική να αποτελούν τα βασικά κριτήρια επιλογής και η αγορά κλιματιστικού αντιμετωπίζεται σαν επένδυση.
Σύμφωνα με τον κ. Κατσούλη, η Daikin είναι από τις εταιρίες που διατήρησαν και αύξησαν τα μερίδιά τους παρά την κρίση. Αυτό κατέστη δυνατό χάρη σε μια σειρά στρατηγικών αποφάσεων της εταιρείας να επεκτείνει την δραστηριότητα της σε νέες αγορές όπως της θέρμανσης και της επαγγελματικής ψύξης αλλά και την είσοδο σε νέα κανάλια διανομής που την έφεραν σε επαφή και επικοινωνία με ακόμη περισσότερους τελικούς χρήστες και εξηγεί πως στο λιανεμπόριο η ευελιξία είναι αρετή.
Η Daikin δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1980 μέσω αντιπροσώπων. Το 2004 εγκαινίασε το ελληνικό γραφείο της Daikin Europe και το 2006 μετασχηματίστηκε σε θυγατρική, την Daikin Ελλάς, και από το 2013 έχει αναλάβει την ευθύνη ανάπτυξης και της κυπριακής αγοράς.
Έκτοτε, επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη ενός πανελλαδικού δικτύου συνεργατών (Blue Dealers), το οποίο αναβαθμίστηκε με την εισαγωγή από το 2017 ενός νέου concept καταστημάτων με την ονομασία Blue Dealer Plus. Προχώρησε σε είσοδο στις αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών και παράλληλα ανακαίνισε το εκπαιδευτικό της κέντρο, Daikin Academy στην Αθήνα. Αντίστοιχο κέντρο δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη και από τον Απρίλιο θα υποδέχεται τους συνεργάτες της στη Βόρεια Ελλάδα. Απασχολεί 35 άτομα και όπως τονίζεται η φιλοσοφία της σε σχέση με το ανθρώπινο δυναμικό της συμπυκνώνεται στην φράση People Centered Management (PCM).
Τάσεις
Η νέα τάση στην οποία δουλεύει η Daikin είναι η μετάβαση από την πώληση μεμονωμένων συσκευών κλιματισμού στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων και από τον έλεγχο της θερμοκρασίας στη δημιουργία ιδανικών συνθηκών ανάλογα με την χρήση και λειτουργία του κάθε χώρου. Στόχος είναι η είσοδος προϊόντων υψηλής αισθητικής και χαρακτηριστικών με την υψηλότερη ενεργειακή σήμανση και με πλήρη μετάβαση στο νέο ψυκτικό ρευστό (R32) ακόμη χαμηλότερης περιβαλλοντικής επίπτωσης.
Εδώ και μερικά χρόνια η εταιρεία έχει ιδρύσει το EDC (European Development Centre), στο οποίο η ανάπτυξη των νέων προϊόντων στηρίζεται στην αρχή του market in κι όχι του factory out, εφαρμόζοντας διαδικασίες διερεύνησης των αναγκών του καταναλωτή.
Όπως τονίζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συντελεστεί σημαντική εξέλιξη στον κλάδο του κλιματισμού τα τελευταία χρόνια, λόγω της εφαρμογής δύο βασικών ευρωπαϊκών νομοθεσιών, της οδηγίας οικολογικού σχεδιασμού (Eco Design) και του κανονισμού περιορισμού των φθοριούχων αερίων του θερμοκηπίου (F-gas Regulation). Η αγορά στην Ευρώπη έχει οδηγηθεί εδώ και με μια πενταετία σε πλήρη μετάβαση σε συστήματα inverter (ρυθμιζόμενης αποδιδόμενης ισχύος) και σε ψυκτικά ρευστά χαμηλότερης επίπτωσης προς το περιβάλλον περιορίζοντας έτσι σημαντικά τις εκπομπές C02.
Ελληνική αγορά κλιματιστικών
Οι οικονομικές επιδόσεις του κλάδου την τελευταία τριετία –όπως δείχνουν και τα στοιχεία παρακάτω- αποτελούν φωτεινή εξαίρεση στην αγορά των ηλεκτρικών ειδών, ωστόσο δεν επαρκούν ως αντίβαρο στην ύφεση που πλήττει το σύνολο αυτής της αγοράς.
Συγκεκριμένα το 2010-2011 ο κλιματισμός σημείωσε πτώση. Αντίθετα το 2012 υπήρξε αντιστροφή της τάσης σε θετικό πρόσημο και σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια κατά 23% και σε αξία κατά 34%. Το 2013 η αγορά πέρασε πάλι σε αρνητικό πρόσημο με πτώση σε τεμάχια κατά 30% και επίσης πτώση σε αξία κατά 30%. Το 2014 η πτώση στις πωλήσεις τεμαχίων ανήλθε στο 18% και σε αξία κατά 21%. Το 2015 υπήρξε άνοδος στις πωλήσεις τεμαχίων κατά 11% αι σε αξία κατά 14%.
Το 2016 σημειώθηκε επίσης αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια κατά 21% και σε αξία κατά 17%. Σύμφωνα με στοιχεία της GFK, στο α’ εξάμηνο 2017 η αγορά των κλιματιστικών σημείωσε αύξηση κατά 15,6% στα τεμάχια και κατά 13,4% στις αξίες. Εάν συμπεριληφθούν και τα εξειδικευμένα καταστήματα η αύξηση ανέρχεται στο 27% σε τεμάχια και στο 24,9% σε αξίες.
Συνολικά πουλήθηκαν 140.000 τεμάχια κλιματιστικών εκ των οποίων τα 63.000 διατέθηκαν τον Ιούνιο έναντι 60.000 τον περσινό Ιούνιο. Η συνολική αξία σε απόλυτο νούμερο ανήλθε στα 78 εκατ. ευρώ. Το 95%-96% της αγοράς καταλαμβάνουν τα κλιματιστικά τύπου Inverter και τελευταία έχει ξεκινήσει η διείσδυση των λεγόμενων «έξυπνων» κλιματιστικών κυρίως εκείνων που διαθέτουν ασύρματη τεχνολογία.