Στο επίκεντρο των σχεδίων ανάπτυξης των περισσότερων αθηναϊκών αλυσίδων λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) βρίσκεται για το 2018 η αγορά της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Βόρειας Ελλάδας, με διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό τιμών, προσφορών και... αντοχών.
Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Στο επίκεντρο των σχεδίων ανάπτυξης των περισσότερων αθηναϊκών αλυσίδων λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) βρίσκεται για το 2018 η αγορά της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Βόρειας Ελλάδας, με διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό τιμών, προσφορών και... αντοχών.
Δυναμική ανάπτυξη σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα σχεδιάζουν για τη φετινή χρονιά οι τρεις αλυσίδες που εισήλθαν στη βορειοελλαδική αγορά πιο πρόσφατα σε σχέση με τις υπόλοιπες, δηλαδή οι αλυσίδες My Market, Market In και Κρητικός, ενώ και οι υπόλοιπες δρομολογούν τη λειτουργία νέων καταστημάτων, αλλά ο «παίκτης» που άλλαξε τα δεδομένα της τοπικής αγοράς το 2017 ήταν ως γνωστόν η αλυσίδα Σκλαβενίτης, με τη λειτουργία 37 καταστημάτων, μεταξύ των οποίων τα δυο υπερ-μάρκετς (πρώην Μαρινόπουλος) στο εμπορικό κέντρο Μακεδονία ανατολικά και στο εμπορικό κέντρο «One Salonica» δυτικά. Αναπτυξιακά επιμένουν και οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης.
Αναβαθμίσεις- ανακαινίσεις
Δυναμικό «παίκτη» -και εκ των πιο βασικών της τοπικής αγοράς- αποτελεί από το 2017 η Σκλαβενίτης, παρά το ότι διατηρεί αρκετά χαμηλούς τόνους επικοινωνιακά σε τοπικό επίπεδο, κρατώντας κομβικά σημεία στην ανατολική και στη δυτική είσοδο της πόλης με τα δύο υπερ-μάρκετς, αλλά και εκτεταμένο δίκτυο μικρότερων καταστημάτων πόλης. Η εταιρεία δρομολογεί φέτος επενδύσεις για αναβαθμίσεις και ανακαινίσεις 100 καταστημάτων του νεοαποκτηθέντος πανελλαδικού της δικτύου, ενώ έχει ήδη ανακαινίσει 120 καταστήματα κατά τη διάρκεια του 2017, και εξορθολογισμό του δικτύου της στα γεωγραφικά σημεία που σήμερα έχουν υψηλή συγκέντρωση καταστημάτων σε μικρή απόσταση μεταξύ τους.
Νέο μοντέλο καταστημάτων
Από την πλευρά της η ΑΒ Βασιλόπουλος θα αναπτύξει, σύμφωνα με την υπεύθυνη επικοινωνίας και εταιρικής υπευθυνότητας της εταιρείας Αλεξία Μαχαίρα, το 2018 στη Θεσσαλονίκη -όπως και πανελλαδικά - το νέο μοντέλο καταστημάτων franchise «Το δικό σου» AB Shop&Go, ενώ άλλο νέο εταιρικό κατάστημα δεν αναμένεται να λειτουργήσει στην πόλη-τουλάχιστον άμεσα, μετά τους τρεις νέους ισχυρούς «κρίκους» που προστέθηκαν στον Όμιλο στην περιοχή στα τέλη του 2017, δηλαδή το νέο μεγάλο κατάστημα στα Κωνσταντινοπολίτικα (Πυλαία), όπως και ένα νέο μεγάλο κατάστημα ΑΒ δυτικά, στην Πολίχνη, και το κατάστημα του Βασίλαγα στη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, ανατολικά, το οποίο μετέτρεψε σε κατάστημα της αλυσίδας χονδρικής πωλήσεων «Ένα Cash & Carry» του Ομίλου.
Επέκταση και με κέντρο Logistics
Δυναμικό «παρών» στην αγορά της Θεσσαλονίκης έδωσε στα τέλη του 2017 η αλυσίδα Market In, κάνοντας ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία της στην Καλαμαριά, με ένα κατάστημα στον κεντρικό πεζόδρομο και ακόμη ένα στην Πασσαλίδη, όπως και στο κέντρο της πόλης στην Καρόλου Ντηλ. Σύμφωνα με δηλώσεις της διοίκησης της εταιρείας στα εγκαίνια του καταστήματος στο κέντρο, στόχος της Market In είναι μέσα στο 2018 τα καταστήματά της πανελλαδικά να φτάσουν τα 200, από 176 που είναι σήμερα, και τα περισσότερα από αυτά τα νέα καταστήματα θα δημιουργηθούν στη Βόρεια Ελλάδα, με τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί αγορά - στόχο, ενώ η επέκταση αυτή συνοδεύεται και από νέο ιδιόκτητο κέντρο Logistics, εμβαδού 25.000 τ.μ., στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, που θα τροφοδοτεί όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Στο κέντρο αλλά και ανατολικά
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο στόχαστρο της ανάπτυξή της για το 2018 και για την αλυσίδα My Market, η οποία έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια δίκτυο 10 καταστημάτων στην πόλη (είτε πρώην καταστήματα Βερόπουλος, είτε καινούργια). Σύμφωνα με τη διευθύντρια εταιρικών σχέσεων της Metro, Δήμητρα Δασκαλάκη, υπάρχει ενδιαφέρον για δημιουργία νέων σημείων όχι μόνο δυτικά, όπου βρίσκεται η πλειονότητα των καταστημάτων της, αλλά και στο κέντρο και ανατολικά. Από τα 10 νέα σημεία που προγραμματίζει να αποκτήσει η αλυσίδα το 2018 η εταιρεία έχει ως στόχο της και την αγορά της Θεσσαλονίκης.
Νέο σημείο και ανακατασκευές
Ένα νέο σημείο (κατάστημα) στη Θεσσαλονίκη και την ανακατασκευή ενός ακόμη προγραμματίζει για το 2018 για την αγορά της πόλης η Lidl. Συνολικά οι επενδύσεις της, σε επίπεδο καταστημάτων, το οικονομικό έτος 2018 θα ξεπεράσουν τα 80 εκατ. ευρώ πανελλαδικά. Θα περιλαμβάνουν ενάρξεις (ένα νέο κατάστημα άνοιξε ήδη στην Αθήνα τέλος του προηγούμενου έτους και άλλα δύο θα ανοίξουν σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα), ολικές ανακαινίσεις, επεκτάσεις, κατεδαφίσεις και χτίσιμο εκ νέου καταστημάτων (όπως σε Κεφαλονιά, Βέροια και Θεσσαλονίκη), εσωτερικές αναβαθμίσεις/ ανακαινίσεις καταστημάτων και μετακομίσεις, αλλαγή θέσης καταστημάτων.
Αναζήτηση ευκαιριών
Μόλις προ ολίγων ημερών άνοιξε το δεύτερο κατά σειρά κατάστημά της στη Θεσσαλονίκη, συγκεκριμένα στο Ωραιόκαστρο, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός Α.Ε., σε συνέχεια του πρώτου που λειτούργησε πέρυσι στις Συκιές και ο διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας, Διαμαντής Γραμματικόπουλος, δηλώνει στη «Ν» ότι «δεν ήρθαμε για να μείνουμε με ένα-δύο καταστήματα». Αντιθέτως η εταιρεία σχεδιάζει την επέκτασή της το 2018 στη Θεσσαλονίκη και ενδιαφέρεται τόσο για ιδιόκτητα καταστήματα, όπως τα δύο πρώτα, όσο και για συνεργασίες, αλλά ακόμη και για εξαγορές - «για κάθε ευκαιρία» σημειώνει ο κ. Γραμματικόπουλος. Τα επίσημα εγκαίνια του καταστήματος του Ωραιοκάστρου θα πραγματοποιηθούν στις 24 Μαρτίου.
Ενισχυμένες προσφορές
Στην αντεπίθεση έναντι της επέλασης των αθηναϊκών αλυσίδων έχει προχωρήσει το τελευταίο διάστημα, με μειώσεις τιμών σε μεγάλη γκάμα προϊόντων και με ακόμη πιο ενισχυμένες προσφορές, η αλυσίδα Μασούτης, που προγραμματίζει επίσης τη δημιουργία πρόσθετων νέων καταστημάτων για το 2018. Μετά την ολοκλήρωση επενδυτικού προγράμματος περίπου 25 εκατ. ευρώ εντός του 2017, η αλυσίδα Μασούτης προγραμματίζει επενδύσεις τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος για τη δημιουργία 10 νέων καταστημάτων, αλλά και τη συνέχιση των ανακαινίσεων καταστημάτων της στο πνεύμα και ύφος του Grand Μασούτη της Θέρμης. Στα σχέδιά της περιλαμβάνεται επίσης η λειτουργία ενός νέου σούπερ μάρκετ στη Θάσο αλλά και νέων καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ το πρόγραμμα εκπτώσεων και προσφορών της για το 2018 αναμένεται να φτάσει τα 70 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί κυρίως από τους προμηθευτές της.
Οι τοπικές αλυσίδες
Τη δημιουργία δύο νέων καταστημάτων, εκ των οποίων το ένα στη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή της Ανάληψης και ένα στην Κρυοπηγή της Χαλκιδικής, δρομολογεί η τοπική αλυσίδα «ελληνικά market», σε συνέχεια των 10 νέων καταστημάτων του 2017. Το πρώτο θα τεθεί σε λειτουργία εντός του Μαρτίου και το δεύτερο τον Μάιο, με το οποίο η αλυσίδα καλύπτει πλέον όλα τα πιο δημοφιλή θέρετρα του πρώτου ποδιού της Χαλκιδικής. Επίσης, τα τρία πρώτα σημεία της έχει θέσει σε λειτουργία η αλυσίδα καφε-παντοπωλείων «Γρήγορα», που αποτελούν και το τέταρτο κατά σειρά σήμα που αναπτύσσει η «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε.», μετά τις αλυσίδες «ελληνικά market»”, «Πρόοδος» και «Ήλιος» και επίκειται στο προσεχές διάστημα η λειτουργία άλλων δύο σημείων. Στόχος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε., Γιάννη Πηλίδη, είναι η δημιουργία συνολικά 15-20 καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2018. Στη λειτουργία του έκτου κατά σειρά καταστήματός της προχώρησε στα τέλη του 2017 και η τοπική αλυσίδα olla’ (ιδιοκτησίας της εταιρείας Αφές Πεκου & ΣΙΑ Ε.Ε.) και σχεδιάζει τη λειτουργία ακόμη ενός τουλάχιστον καταστήματος το 2018 στη Βόρεια Ελλάδα.