Εξαιρετικά σκληρή προμηνύεται η «μάχη» ανάμεσα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και την ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά την ημερομηνία ενεργοποίησης του μειωμένου αφορολογήτου αλλά και την εφαρμογή των «αντίμετρων» του 2019 και του 2020. Το θέμα θα παραμείνει ως εκκρεμότητα μέχρι τις αρχές Ιουνίου, καθώς για τη λήψη οριστικών αποφάσεων οι θεσμοί έχουν ζητήσει να έχουν στα χέρια τους τόσο τα τελικά αποτελέσματα για την πορεία του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά το 2017 όσο και τα πρώτα δεδομένα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας κατά τη φετινή χρονιά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Εξαιρετικά σκληρή προμηνύεται η «μάχη» ανάμεσα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και την ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά την ημερομηνία ενεργοποίησης του μειωμένου αφορολογήτου αλλά και την εφαρμογή των «αντίμετρων» του 2019 και του 2020. Το θέμα θα παραμείνει ως εκκρεμότητα μέχρι τις αρχές Ιουνίου, καθώς για τη λήψη οριστικών αποφάσεων οι θεσμοί έχουν ζητήσει να έχουν στα χέρια τους τόσο τα τελικά αποτελέσματα για την πορεία του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά το 2017 όσο και τα πρώτα δεδομένα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας κατά τη φετινή χρονιά.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή θα δημοσιεύσει την εκτίμησή της για την πορεία του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2017 στις 23 Απριλίου, αμέσως μετά το Eurogroup της Σόφιας, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης για το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο του 2018 θα γίνει γνωστός στις 4 Ιουνίου. Αυτό σημαίνει ότι τα χρονικά περιθώρια για διαπραγματεύσεις θα είναι ασφυκτικά, καθώς Βρυξέλλες, Αθήνα και Ουάσιγκτον έχουν συμφωνήσει στην αναγκαιότητα να υπάρξει συμφωνία επί όλων των ανοικτών θεμάτων μέχρι το Eurogroup της 21ης Ιουνίου.
Το δημοσιονομικό -από το οποίο εξαρτάται ουσιαστικά το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των μέτρων και των αντίμετρων- έχει «αποκολληθεί» από τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης. Και αυτό διότι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές θέλουν να επέλθει τεχνική συμφωνία (compliance report) μέσα στον Μάιο. Αυτός θα είναι και ο πρώτος εξαιρετικά θερμός μήνας των διαπραγματεύσεων καθώς:
1. Στις αρχές Μαΐου θα επανέλθουν οι θεσμοί στην Αθήνα για να κλείσουν τα 88 προαπαιτούμενα.
2. Στις 5 Μαΐου αναμένεται να ολοκληρωθούν τα stress tests των τραπεζών.
3. Στις 24 Μαΐου θα συνεδριάσει το Eurogroup, στο οποίο θα πρέπει να κλείσει η τεχνική συμφωνία επί των 88 προαπαιτούμενων προκειμένου στη συνέχεια η διαπραγμάτευση να επικεντρωθεί στα κρίσιμα πολιτικά θέματα, όπως είναι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ρύθμισης του χρέους, η αξιοποίηση των αδιάθετων κονδυλίων του προγράμματος του ESM, ο μηχανισμός εποπτείας της Ελλάδας μετά τον Αύγουστο κ.λπ.
Στη μάχη για να αποφευχθεί η μείωση του αφορολογήτου από την 1/1/2019 αλλά και για να ενεργοποιηθεί το «καλό πακέτο» μέτρων του 2019, η Αθήνα φαίνεται να βρίσκει ως σύμμαχο την Κομισιόν. Οι Βρυξέλλες φέρονται να συμμερίζονται την εκτίμηση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα κλείσει τελικώς πάνω από το 3% του ΑΕΠ (σ.σ.: η ελληνική κυβέρνηση ανεβάζει τον πήχη για την περσινή χρονιά στο 3,5% του ΑΕΠ, όπως ανέφερε σε σχετικό της δημοσίευμα η «Ν») ακόμη και μετά τη διάθεση περίπου 1,4 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του κοινωνικού μερίσματος το οποίο διανεμήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο). Αν αυτή η εκτίμηση επιβεβαιωθεί στις 22 Απριλίου, τότε η Κομισιόν αναμένεται να συμπλεύσει με την Αθήνα με το επιχείρημα ότι αν το πρωτογενές πλεόνασμα φτάνει κοντά στο 3,5% με ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 1,4% (σ.σ.: αυτός ήταν ο ρυθμός του 2017), τότε πολύ δύσκολα θα μπορεί να υποθέσει κάποιος ότι το 2018 και το 2019 το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ειδικά από τη στιγμή που ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται ότι θα είναι μεγαλύτερος.
Υπενθυμίζεται ότι το ΔΝΤ επιμένει στην εκτίμηση πως το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2019 και μετά δεν θα ξεπεράσει το 1,5% και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ζητάει να εφαρμοστεί από την Πρωτοχρονιά όχι μόνο η μείωση των συντάξεων αλλά και η μείωση της έκπτωσης φόρου στα 1.250 ευρώ, χωρίς μάλιστα να ενεργοποιηθεί κανένα από τα «θετικά μέτρα» του 2019.