Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να έχει ξεκινήσει το μεγάλο έργο κατασκευής και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, μετά τη νέα παράταση μέχρι τις 30 Μαρτίου για την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης που θα υπογράψει το Δημόσιο με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GMR.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να έχει ξεκινήσει το μεγάλο έργο κατασκευής και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, μετά τη νέα παράταση μέχρι τις 30 Μαρτίου για την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης που θα υπογράψει το Δημόσιο με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GMR.
Τα έργα σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού θα διαρκέσουν 5 χρόνια με σκοπό να ξεκινήσει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου την καλοκαιρινή περίοδο του 2023 αντικαθιστώντας το σημερινό, κορεσμένο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» που βρίσκεται εντός του αστικού ιστού της πόλης του Ηρακλείου.
Η σύμβαση θα υπογραφεί από την κοινοπραξία «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%). Η συγκεκριμένη κοινοπραξία κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο, η οποία ανέρχεται σε 480 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 850 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών.
Με βάση το σχεδιασμό της κοινοπραξίας, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλους φορείς. Έτσι το Δημόσιο θα έχει αυξημένο ποσοστό (46%) στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου και μειωμένη χρηματοδοτική συμβολή κατά 40 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την παραπάνω προσφορά, το Ελληνικό Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αεροδρομίου, ενώ παράλληλα δεν θα υπάρξει επιβάρυνση για το δημόσιο χρέος, σημαντικός παράγοντας για τα οικονομικά της χώρας. Τα τέλη χρήσης του αεροδρομίου θα ξεκινούν από περίπου 20 ευρώ και μεσοσταθμικά θα περιορίζονται στα 17 ευρώ ανά επιβάτη.
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης που συνίσταται σε όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Αερολιμένα, ο οποίος θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού.
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα με αυτό. Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει έναν διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.Προβλέπονται, επίσης, 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης (έναντι 25 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά τη διακήρυξη), δεκαεννέα αίθουσες αναμονής επιβατών (έναντι 12 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά τη διακήρυξη).
Εντός του αεροδρομίου πρόκειται να αναπτυχθεί και ζώνη εμπορικών χρήσεων (αντίστοιχη με εκείνη που υπάρχει στο «Ελ. Βενιζέλος» στην Αθήνα) σε έκταση 10 στρεμμάτων.
Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως «με δεδομένο ότι το έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της σύμβασης παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και οικονομικές επιπτώσεις».
Παράλληλα «η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα συμβάλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης, αφού κατά την περίοδο κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα πέντε ετών, και κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας. Επίσης νέες, εκατοντάδες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις».
Οδικές προσβάσεις
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με τον νότιο οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο - Αρκαλοχώρι - Βιάννος.