Ενδεχόμενη επιβολή δασμών σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ οπωσδήποτε θα έπληττε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο η πιθανή ζημιά ενδέχεται να είναι ελεγχόμενη για τις εταιρείες
Ενδεχόμενη επιβολή δασμών σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ οπωσδήποτε θα έπληττε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο η πιθανή ζημιά ενδέχεται να είναι ελεγχόμενη για τις εταιρείες.
«Παρακολουθούμε την εξέλιξη με μεγάλη ανησυχία», επισημαίνει ο Μπέρνχαρντ Μάτες, πρόεδρος του γερμανικού Συνδέσμου της Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA). «Η επιβολή δασμών δεν μπορεί να είναι η λύση. Ένας εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφευχθεί», υπογραμμίζει, τονίζοντας ότι σε τέτοια περίπτωση θα υπήρχαν μόνο ηττημένοι σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Πιθανή επιβολή αμερικανικών δασμών σε εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών αναμφίβολα θα έπληττε τον κλάδο, ωστόσο οι ειδικοί αναλυτές διαφωνούν για το εύρος της πιθανής ζημιάς. «Κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφή για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», θεωρεί ο Στέφαν Μπράτσελ, διευθυντής του Κέντρου Διαχείρισης της Αυτοκίνησης στην Ανώτατη Οικονομική Σχολή στο Μπέργκις-Γκλάντμπαχ. Ειδικά στις ακριβότερες κατηγορίες μοντέλων η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι άμεσα εξαρτημένη από τις εξαγωγές στις ΗΠΑ, τονίζει ο γερμανός ειδικός.
Ο Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, καθηγητής Οικονομίας με εξειδίκευση στον κλάδο της αυτοκίνησης, επισήμανε στην DW ότι οι δυνητικές επιπτώσεις δεν θα είναι τόσο σοβαρές. Κατά τη γνώμη του, κυρίως θα πλήττονταν η Audi και η Porsche, διότι δεν παράγουν ακόμη στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με τις Daimler, BMW και VW.
Το ειδικό βάρος των ΗΠΑ φθίνει
Γεγονός είναι ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες διεύρυναν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ επί σειρά ετών, με αποτέλεσμα τη μείωση των εξαγωγών. Το 2017 εξήχθησαν στις ΗΠΑ 494.000 λιγότερα αυτοκίνητα (ένα τέταρτο) συγκριτικά με τέσσερα χρόνια πριν. Το ίδιο διάστημα αυξήθηκε η παραγωγή στα εργοστάσια των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στις ΗΠΑ κατά 180.000 σε 804.000 οχήματα το 2017. Μάλιστα όλα αυτά δεν πωλήθηκαν μόνο στην αγορά των ΗΠΑ, διευκρινίζει ο Μπέρνχαρντ Μάτες, πρόεδρος του VDA. «Σχεδόν ένα στα δύο αυτοκίνητα που κατασκευάζουν οι παραγωγοί μας στις ΗΠΑ εξάγεται στην Ευρώπη, την Ασία και τον υπόλοιπο κόσμο», εξηγεί ο ίδιος.
Ο Γιούργκεν Πίπερ, ειδικός σε θέματα αυτοκίνησης από τον τραπεζικό οίκο Metzler, θεωρεί ότι δεν υπάρχει λόγος πανικού. Όπως λέει, ο ρόλος της αμερικανικής αγοράς δεν είναι σήμερα πια τόσο σημαντικός όσο ήταν πριν από πέντε ή και δέκα χρόνια. Η Κίνα είναι πλέον το νούμερο ένα στην κατάταξη των αγορών του εξωτερικού. «Χοντρικά υπολογίζεται ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποκομίζουν το 10% έως 13% των κερδών τους στις ΗΠΑ», διευκρινίζει και συμπληρώνει: «Σε περίπτωση που επιβληθούν δασμοί ύψους 10%, τα κέρδη θα μειώνονταν ενδεχομένως κατά ένα τρίτο στις ΗΠΑ». Ο γερμανός ειδικός εκτιμά ότι τα κέρδη των εταιρειών θα περιορίζονταν συνολικά κατά 3% με 4%.
Σε κάθε περίπτωση το αν ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υλοποιήσει τελικά πράγματι την απειλή του για δασμούς σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, δεν είναι ακόμη σαφές. Θα πρέπει να σκεφθεί κανείς σε ποιο περιβάλλον ο Ντ. Τραμπ έκανε αρχικά στις επίμαχες δηλώσεις, υπογραμμίζει ο Ντάβιντ Κολ, επικεφαλής οικονομολόγος του ελβετικού τραπεζικού ομίλου Γιούλιους Μπερ.
Όπως παρατηρεί, οι απειλές εξαπολύθηκαν στο πλαίσιο μιας πολιτικής εκδήλωσης με στόχο την εύρεση δυνητικών χρηματοδοτών για τις εκλογές. Τέτοιου είδους απειλές ηχούσαν ακόμη εξαιρετικά ευχάριστα στα αφτιά της εκλογικής πελατείας του Ντόναλντ Τραμπ, επισημαίνει ο Ντάβιντ Κολ, εκτιμώντας ότι ο αμερικανός πρόεδρος θα επαναλάβει παρόμοιες απειλές και στο μέλλον.