Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 06 Μαρτίου 2018 09:16

Οι Κινέζοι πιέζουν για ναυπηγήσεις κρουαζιερόπλοιων

Να κάνουν άμεσα το πρώτο, σημαντικό βήμα στην αγορά ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων θέλουν οι Κινέζοι. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι τα κρουαζιερόπλοια που αναμένεται να κατασκευαστούν σε κινεζικές κλίνες για λογαριασμό της ισχυρότερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο, με την καθοδήγηση του μεγαλύτερου κατασκευαστή παγκοσμίως, της ιταλικής Fincantieri. Οι πληροφορίες φέρουν τους Ιταλούς να πιέζονται από τους καλύτερους πελάτες τους προκειμένου να συμμετέχουν στο project της Κίνας. Η Carnival, που εδρεύει στις ΗΠΑ, έχει υπογράψει συμφωνία με την Κίνα προκειμένου να έχει τον πρώτο «λόγο» στις κρουαζιέρες στην Ασία.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Να κάνουν άμεσα το πρώτο, σημαντικό βήμα στην αγορά ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων θέλουν οι Κινέζοι. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι τα κρουαζιερόπλοια που αναμένεται να κατασκευαστούν σε κινεζικές κλίνες για λογαριασμό της ισχυρότερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο, με την καθοδήγηση του μεγαλύτερου κατασκευαστή παγκοσμίως, της ιταλικής Fincantieri. Οι πληροφορίες φέρουν τους Ιταλούς να πιέζονται από τους καλύτερους πελάτες τους προκειμένου να συμμετέχουν στο project της Κίνας. Η Carnival, που εδρεύει στις ΗΠΑ, έχει υπογράψει συμφωνία με την Κίνα προκειμένου να έχει τον πρώτο «λόγο» στις κρουαζιέρες στην Ασία.

Όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια που θα κατασκευαστούν εκεί, πρόκειται για δύο της σειράς Vista, τα οποία θα ναυπηγηθούν στο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Carnival πάντως, η επιλογή της εταιρείας ήταν αποτέλεσμα της δυσκολίας ανεύρεσης ελεύθερων κλινών στην Ευρώπη ή αλλού.

Την ίδια στιγμή πάντως, οι Ιάπωνες, που επιχείρησαν να πετύχουν το δικό τους άνοιγμα στην κρουαζιέρα, αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλα προβλήματα προκειμένου να ολοκληρώσουν τη ναυπήγηση δύο κρουαζιερόπλοιων για λογαριασμό της AIDA, που είναι θυγατρική της Carnival. Ήδη, όπως αναφέρεται, τα ναυπηγεία της Mitsubishi καταγράφουν ζημιές από το project ύψους 1,5 δισ. δολαρίων.

Οι αστοχίες των Ιαπώνων ενδέχεται πάντως να χρησιμοποιηθούν από την Carnival, τη Fincantieri και τους Κινέζους, προκειμένου να αποφύγουν τα ίδια λάθη.

Μάλιστα τα σχέδια των Κινέζων για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε όλους τους τομείς στην Κίνα προβλέπουν και τη δημιουργία βιομηχανικής περιοχής στη Σαγκάη, η οποία θα δοθεί σε Ευρωπαίους εφοδιαστές πλοίων, προκειμένου να αναπτύξουν εκεί εγκαταστάσεις.

Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί εφικτό να προσφέρουν, άμεσα, μηχανικά και άλλα μέρη του πλοίου, όπως είναι τα συστήματα διάσωσης ή κατάσβεσης πυρκαγιάς, σε πλοία που θα κατασκευάζονται εκεί. Οι Κινέζοι ως επί το πλείστον θα προμηθεύουν τα ναυπηγεία με χάλυβα.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ιταλικού νηογνώμονα (RINA) κ. Morreti, τα κινεζικά πλοία θα πρέπει να πληρούν τα πρότυπα που απαιτούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Προσθέτει δε πως από ό,τι έχει αντιληφθεί και οι Κινέζοι επιβάτες προσδοκούν τα πλοία αυτά να είναι ανάλογα με αυτά που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, αν και θα έχουν διαφορετική προσέγγιση όσον αφορά τη διασκέδαση.

Ο Rina, ο οποίος κατέχει μερίδιο 27% στην αγορά κατασκευής κρουαζιερόπλοιων, αναφέρει ότι θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα προχωρήσουν τα επόμενα χρόνια οι Κινέζοι τόσο όσον αφορά τα πλοία της Carnival όσο και άλλα projects που θα ξεκινήσουν πιθανότητα κινεζικές εταιρείες.

Περιγράφοντας πάντως την κατάσταση στην Κίνα ο κ. Morreti επισημαίνει ότι σε ημερήσια βάση κινεζικά ναυπηγεία και εταιρεία καλούν τον Rina προκειμένου να συνεργαστούν στην αγορά κρουαζιέρας.

Επιπλέον, ο Niels-Erik Lund, διευθύνων σύμβουλος της SunStone Ships, η οποία θα κατασκευάσει μέχρι 10 expedition cruise vessels στην Κίνα, σημειώνει ότι τόσο οι τιμές όσο και η χρηματοδότηση είναι καλύτερες από τα ισχύοντα στην Ευρώπη.

«Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Κίνα» επισημαίνουν οι αναλυτές, οι οποίοι αναφέρουν ότι το 2016 οι επιβάτες κρουαζιέρας από την Κίνα έφτασαν τα 2 εκατ. και σύμφωνα με τη στόχευση των Αρχών της χώρας θα έχουν διπλασιαστεί μέχρι το 2020.

Πάντως η «εκτόξευση» των επιβατών κρουαζιέρας από την Κίνα, κάτι στο οποίο ευελπιστούσε η βιομηχανία, δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται και οι ρυθμοί ανάπτυξης, αν και εντυπωσιακοί, είναι χαμηλότεροι από τους αναμενόμενους.

Η θέση της Ευρώπης

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία κατασκευής κρουαζιερόπλοιων έχει τη μερίδα του λέοντος από ένα orderbook που περιλαμβάνει 90 πλοία, αξίας 60 δισ. δολαρίων. Μάλιστα τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία φαίνεται ότι είναι over booked. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα νέες γιάρδες στην Ευρώπη, που μέχρι πρόσφατα δεν ασχολούνταν με τα συγκεκριμένα πλοία, η κατασκευή των οποίων είναι εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή, να μπαίνουν στο παιχνίδι. Τέτοια ναυπηγεία είναι στην Κροατία τα Brodosplit και Uljanik, που εξασφάλισαν μια παραγγελία από τη Scenic Cruises της Αυστραλίας για ένα κρουαζιερόπλοιο 228 επιβατών.