Εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον τουλάχιστον από δύο ομίλους του εξωτερικού υπάρχει για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου του OΣΕ στον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά, με την προκήρυξη του διαγωνισμού να αναμένεται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ έως το τέλος του 2018.
Από την έντυπη έκδοση
Tου Φάνη Ζώη
[email protected]
Εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον τουλάχιστον από δύο ομίλους του εξωτερικού υπάρχει για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου του OΣΕ στον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά, με την προκήρυξη του διαγωνισμού να αναμένεται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ έως το τέλος του 2018. Ταυτόχρονα, η ΣΤΑΣΥ (μετρό/ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) προχωρεί στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της εταιρείας, με παραχώρηση παρακείμενου στον ΟΣΕ ακινήτου 36 στρεμμάτων, που σε μέρος του στεγάζεται το αμαξοστάσιο και το μουσείο ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, όπου σε ελεύθερο τμήμα της έκτασης υπάρχει η προοπτική ανέγερσης πολυτελούς ξενοδοχείου.
Ωστόσο, οι εξελίξεις για την ανέγερση του Εμπορικού Κέντρου του ΟΣΕ φαίνεται να κινούνται γοργά, με τη ΓΑΙΑΟΣΕ να έχει εκκινήσει τις διαδικασίες για την πολεοδομική ωρίμανση της έκτασης, ώστε να αποκτήσει το ακίνητο όρους δόμησης και χρήσης.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο για το «mall» του ΟΣΕ έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια, αλλά δεν προχώρησαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες λόγω του ότι υπήρχαν προβλήματα στο ζήτημα των χρήσεων γης, ενώ στη συνέχεια η οικονομική κρίση, το δυσμενές επενδυτικό κλίμα, αλλά και τα έργα του μετρό δεν ευνοούσαν την επανεκκίνηση των διαδικασιών.
Πλέον οι εξαγγελθείσες επενδύσεις της Cosco στην περιοχή του Πειραιά, αλλά και το δεδομένο επενδυτικό ενδιαφέρον, οδηγούν σε επίσπευση των διαδικασιών. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί η Πολεοδομική Μελέτη και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το ακίνητο και έχει ξεκινήσει η διαβούλευση με τους φορείς.
Το σημαντικό στοιχείο που συνοδεύει την υπόθεση αυτή είναι πως υπάρχει θετική ανταπόκριση για την επένδυση από το ΕΒΕΠ, τον Δήμο Πειραιά και την Περιφέρεια Αττικής. Αν όλα κυλήσουν ομαλά, σε περίπου 5 μήνες από τώρα, δηλαδή το ερχόμενο καλοκαίρι, όλα θα είναι έτοιμα, θα έχει εκδοθεί το απαιτούμενο Προεδρικό Διάταγμα αλλά και τα τεύχη δημοπράτησης για να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία, που θα γίνει με ΣΔΙΤ μέσω χρονικής παραχώρησης.
Η δημοπράτηση αναμένεται να διεξαχθεί εντός του 2018, με στόχο μέχρι το τέλος του 2019 να έχει υπογράψει και εγκατασταθεί ο παραχωρησιούχος και μέχρι το 2021 να έχει ξεκινήσει η εμπορική του λειτουργία.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το έργο της κατασκευής του εμπορικού κέντρου στον σταθμό του ΟΣΕ στον Πειραιά υπολογίζεται ότι θα έχει προϋπολογισμό 50 έως 70 εκατ. ευρώ και θα αφορά την ανάπτυξη χώρων έκτασης περίπου 40.000 τετραγωνικών μέτρων, πάνω από τον προαστιακό του Πειραιά και σύμφωνα με το προσχέδιο θα περιλαμβάνονται εμπορικές χρήσεις, χώροι στάθμευσης, πολυχώρος αναψυχής, κεντρική αγορά τροφίμων και άλλα, ενώ ο ανάδοχος αναμένεται να αναλάβει και τη διαχείριση του έργου για διάστημα 50 ετών.
Η δημιουργία ενός μεγάλου εμπορικού κέντρου, του πρώτου του είδους του, στο λιμάνι του Πειραιά, δίπλα από τον μεγαλύτερο συγκοινωνιακό κόμβο της Αττικής (σε απόσταση 100-150 μέτρων υπάρχουν 2 γραμμές μετρό, Προαστιακός, λεωφορεία και τρόλεϊ και το λιμάνι) αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα επενδυτικά προγράμματα για όλο τον Πειραιά.
Σημαντικό αρχιτεκτονικό στοιχείο αποτελεί η διατήρηση της φυσιογνωμίας του σημερινού σταθμού που έχει κριθεί διατηρητέος, κάτι που δημιουργεί ένα μοναδικό στοιχείο στην επιλογή του σχεδιασμού του κτηριακού συγκροτήματος.
Επίσης, θα υπάρχει και η διαδικασία παρέκκλισης καθ’ ύψος στο κτήριο σε ποσοστό 30%, μιας και τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης των τρένων που θα είναι στις αποβάθρες φτάνουν σε ύψος 9,5 μέτρων, δημιουργώντας ειδικές συνθήκες κατασκευής.
Εξίσου σημαντική θα είναι και η δημιουργία περίπου 800 θέσεων στάθμευσης, σε μία περιοχή που είναι κορεσμένη κυκλοφοριακά και θα δώσει ανάσα στις αυξημένες ανάγκες που θα δημιουργήσει το ίδιο το εμπορικό κέντρο, αλλά και θα μπορέσει να λειτουργήσει και ως Park & Ride για τις μετακινήσεις με τον Προαστιακό.
H λειτουργία του εμπορικού κέντρου στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Πειραιά θα είναι ο προπομπός για την προώθηση και άλλων παρόμοιων σχεδίων, με τη Θεσσαλονίκη να έρχεται άμεσα, και μελλοντικά ο Κεντρικός Σταθμός της Αθήνας.