Mε στόχο να «ξεκολλήσει» από τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών η 20ετής παράταση της παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», μεταβαίνει την επόμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Aπό την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Mε στόχο να «ξεκολλήσει» από τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών η 20ετής παράταση της παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», μεταβαίνει την επόμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο πρόεδρος του Ταμείου Άρης Ξενόφος και ο διευθύνων σύμβουλος Ριχάρδος Λαμπίρης αναμένεται να έχουν συναντήσεις με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Comp) και Μεταφορών (DG Move). Υπενθυμίζεται ότι, στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, ΤΑΙΠΕΔ και διοίκηση του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» προχώρησαν στην υπογραφή της παράτασης, κατά 20 επιπλέον έτη, της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) του «Ελ. Βενιζέλος» μέχρι τις 11.06.2046.
Το προσφερόμενο, από τον ΔΑΑ, συνολικό τίμημα για την παράταση της ΣΑΑ ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ. Αντίστοιχα, το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 483,87 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, εδώ και τέσσερις μήνες η σύμβαση βρίσκεται στα συρτάρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και Μεταφορών και σε αντίθεση με όσα προβλέπονταν αρχικά, η ολοκλήρωση της συναλλαγής όχι μόνον δεν συντελέστηκε στο τέλος του 2017, αλλά χρειάζεται άλλους 4-5 μήνες για την ολοκλήρωσή της.
Αυτό σημαίνει ότι, εκτός από την καταβολή των 251 εκατ. ευρώ προς το ΤΑΙΠΕΔ και των επιπλέον 117 εκατ. ευρώ προς το υπουργείο Οικονομικών για ΦΠΑ, καθυστερεί και η έναρξη της διαδικασίας πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ.
Η τελευταία διαδικασία ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον Μάρτιο, αλλά όσο δεν κλείνει η 20ετής παράταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», δεν μπορεί να ξεκινήσει η οποιαδήποτε συζήτηση για την πώληση μετοχών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. (DG Comp) ζητεί συνεχώς όλο και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νέα σύμβαση. Κυρίως ζητεί να ενημερωθεί σχετικά με τη νομική βάση πάνω στην οποία παρατάθηκε η διάρκεια παραχώρησης του αεροδρομίου των Σπάτων, για άλλα 20 χρόνια, χωρίς τη διαδικασία του διαγωνισμού, αλλά με απευθείας ανάθεση.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, εξετάζει το ενδεχόμενο να έχει συντελεστεί κρατική ενίσχυση του ΔΑΑ. Για τη σχετική σύμβαση, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων & Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) έδωσε το «πράσινο φως» στις 19 Σεπτεμβρίου και στις 2 Οκτωβρίου 2017 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση μεταξύ ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ.
Στην απόφαση της ΔΕΑΑ γενική εκτίμηση ήταν ότι η συμφωνία θα ολοκληρωνόταν μέχρι τέλος του 2017 και δινόταν ένα έτος περιθώριο στον ΔΑΑ να εξοφλήσει τη β’ δόση, ύψους 231 εκατ. ευρώ, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018. Μάλιστα, η κυβέρνηση στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2018 συμπεριέλαβε την α’ καταβολή του ΔΑΑ προς το ΤΑΙΠΕΔ (251 εκατ. ευρώ) στον Δεκέμβριο του 2017. Αυτό όμως δεν συνέβη, και τώρα, σύμφωνα με τα κείμενα της τρίτης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, η κύρωση της σύμβασης της 20ετούς παράτασης παραχώρησης του αερολιμένα πρέπει να αναμένεται τον Απρίλιο του 2018.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία σημείωναν ότι, εφόσον η σχετική σύμβαση λάβει το «πράσινο φως» από την DG Comp και κυρωθεί από τη ελληνική Βουλή, η εκταμίευση των 600 εκατ. ευρώ (483 εκατ. προς το ΤΑΙΠΕΔ και 117 εκατ. ευρώ προς το υπ. Οικονομικών) θα συντελεστεί μέσα στο έτος.