Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 07 Φεβρουαρίου 2018 15:21

«Πράσινο φως» της ΕΤΕπ για χρηματοδότηση του TAP

To «πράσινο φως» για τη χορήγηση δανείου ύψους 1,5 δισ. ευρώ στον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) έδωσε κατά τη χθεσινή συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Όπως ανέφερε η ευρωπαϊκή τράπεζα, η έγκριση για τη δανειοδότηση της κοινοπραξίας του ΤΑΡ ήρθε έπειτα από λεπτομερείς συζητήσεις.

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]

To «πράσινο φως» για τη χορήγηση δανείου ύψους 1,5 δισ. ευρώ στον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) έδωσε κατά τη χθεσινή συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Όπως ανέφερε η ευρωπαϊκή τράπεζα, η έγκριση για τη δανειοδότηση της κοινοπραξίας του ΤΑΡ ήρθε έπειτα από λεπτομερείς συζητήσεις.

Επίσης, επισημαίνεται ότι ο αγωγός αποτελεί τμήμα του Νότιου Διαδρόμου, ενός έργου που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχουν χαρακτηρίσει ως στρατηγικού χαρακτήρα για την ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, PCI). Στο ίδιο μήκος κύματος, πηγή της ΕΤΕπ δήλωσε στο πρακτορείο Reuters πως ο αγωγός θα εμπλουτίσει τις πηγές εφοδιασμού της Ευρώπης, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Το κόστος κατασκευής του αγωγού ανέρχεται στα 4,5 δισ. ευρώ, ενώ στην κοινοπραξία κατασκευής του συμμετέχουν οι εταιρείες ενέργειας SOCAR, Snam, BP, Fluxys, Enagas και Axpo. Σε συνδυασμό με τον Αγωγό Νότιου Καυκάσου (SCPX) και τον Αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP), τα οποία είναι τα δύο ακόμη τμήματα του Νότιου Διαδρόμου, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν μέχρι το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ιταλίας, από το οποίο θα μπορεί να διοχετευθεί σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Η αρχική μεταφορική ικανότητά του, η οποία θα ανέρχεται σε 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη. Στο μέλλον, η μεταφορική ικανότητα θα μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κυβικά μέτρα, με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, ώστε να μπορεί να μεταφέρει επιπρόσθετες ποσότητες ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας.

Κατά μήκος του ελληνικού τμήματός του, το οποίο θα ξεκινά από τους Κήπους και θα καταλήγει στα σύνορα με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής, θα υπάρχουν 22 βαλβιδοστάσια. Χάρη σε τρία από αυτά τα βαλβιδοστάσια, θα εξασφαλισθεί η τροφοδοσία με φυσικό αέριο της Δυτικής Μακεδονίας, ξεκινώντας από την Καστοριά, το Άργος Ορεστικό και τους Μανιάκους, που σε πρώτη φάση θα κατασκευαστούν δίκτυα διανομής.

Σύμφωνα με χθεσινή ανάρτηση της κοινοπραξίας στο Twitter, έχει ολοκληρωθεί πάνω από το 65% του τμήματος του έργου στην Αλβανία και την Ελλάδα. Έτσι, σε περισσότερα από 500 χιλιόμετρα, από τα 765 χιλιόμετρα που θα διατρέχει στις δύο χώρες, έχουν τοποθετηθεί και συγκολληθεί οι σωλήνες στο υπέδαφος, ενώ έχει αποκατασταθεί και το έδαφος πάνω από την εκσκαφή. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το 2020 θα αρχίσει να παραδίδει φυσικό αέριο στην Ευρώπη το 2020.