Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 02 Φεβρουαρίου 2018 13:14

Έναρξη έργων 500 εκατ. για τις διασυνδέσεις των νησιών

Την έναρξη έργων συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ από το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς δρομολογεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), για τη σύνδεση νησιών των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό δίκτυο. Ο λόγος είναι πως ο Διαχειριστής θα «φέρει» δύο χρόνια νωρίτερα την ολοκλήρωση ολόκληρου του project διασύνδεσης της Σύρου, της Πάρου, της Τήνου και της Μυκόνου, ενώ σε λίγους μήνες θα ξεκινήσουν τα έργα και για τη λεγόμενη «μικρή διασύνδεση», για την εγκατάσταση μίας γραμμής μεταφοράς που θα συνδέει την Κρήτη με την Πελοπόννησο. 

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected]

Την έναρξη έργων συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ από το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς δρομολογεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), για τη σύνδεση νησιών των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό δίκτυο. Ο λόγος είναι πως ο Διαχειριστής θα «φέρει» δύο χρόνια νωρίτερα την ολοκλήρωση ολόκληρου του project διασύνδεσης της Σύρου, της Πάρου, της Τήνου και της Μυκόνου, ενώ σε λίγους μήνες θα ξεκινήσουν τα έργα και για τη λεγόμενη «μικρή διασύνδεση», για την εγκατάσταση μίας γραμμής μεταφοράς που θα συνδέει την Κρήτη με την Πελοπόννησο. 

Τα σχέδια του Διαχειριστή για την υλοποίηση νέων διασυνδέσεων στη νησιωτική χώρα παρουσίασε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, σε εκδήλωση για τους εκπροσώπους του Τύπου. Πέρα από τα παραπάνω έργα, που θα δρομολογηθούν άμεσα και θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΤΕπ, το ΕΣΠΑ και ίδια κεφάλαια του ΑΔΜΗΕ, ο κ. Μανουσάκης αποκάλυψε επίσης πως ο Διαχειριστής έχει ήδη καταλήξει στην υλοποίηση σε δεύτερο στάδιο και των συνδέσεων Λαύριο-Σέριφος, Σέριφος-Μήλος, Μήλος-Θήρα και Θήρα-Πάρος ή Νάξος. 

Μάλιστα, στη σημερινή του συνεδρίαση το συμβούλιο διεύθυνσης θα δώσει και τυπικά το «πράσινο φως» ώστε τα παραπάνω έργα να ενταχθούν στο επικαιροποιημένο 10ετές πλάνο 2019-2028, το οποίο θα δημοσιευθεί στις 31 Μαρτίου. 

Επίσης, όπως πρόσθεσε, αναφορικά με τη «μεγάλη διασύνδεση» της Κρήτης με την Αττική, από τον Αύγουστο γίνονται διαβουλεύσεις με την κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector (που προτείνει την εγκατάσταση του ομώνυμου ηλεκτρικού καλωδίου ανάμεσα στο Ισραήλ, την Κύπρο, την Κρήτη και το ελληνικό ηπειρωτικό σύστημα), ώστε η γραμμή μεταφοράς της «μεγάλης διασύνδεσης» να αποτελέσει το τμήμα του EuroAsia Interconnector. 

Σύρος-Πάρος-Τήνος-Μύκονος
Κάνοντας μία αναφορά στην Α’ φάση της διασύνδεσης των Σύρου, Πάρου, Τήνου και Μυκόνου, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε πως έχει ξεκινήσει η ολοκλήρωση της α’ φάσης του έργου, όπως έγραφε η «Ν» πριν από 10 ημέρες, καθώς έχει ηλεκτρισθεί η σύνδεση της Σύρου, ενώ το ίδιο θα συμβεί μέσα στο α’ τρίμηνο και για την Πάρο και τη Μύκονο. Επίσης, όπως ανέφερε η «Ν» στο ίδιο άρθρο, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ επιβεβαίωσε πως προχωρά η αξιολόγηση των προτάσεων που υποβλήθηκαν για τη β’ φάση του project, ώστε τα έργα να ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο.

Αυτό όμως που αποκάλυψε είναι πως το ίδιο θα γίνει και με τα έργα της γ’ φάσης, καθώς ο ΑΔΜΗΕ αποφάσισε πως θα ολοκληρωθεί δύο χρόνια νωρίτερα, δηλαδή στο τέλος του 2020, από το 2022 που προγραμματιζόταν. Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, με την ολοκλήρωση όλου του project, κάθε χρόνο θα εξοικονομούνται 80 εκατ. ευρώ από την απόσυρση των πετρελαϊκών μονάδων. Καθώς το κόστος του project αγγίζει τα 245 εκατ., η απόσβεσή του θα γίνει μέσα σε μόλις τρία χρόνια. Τα έργα για τη β’ και τη γ’ φάση θα κοστίσουν 70 και 100 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, με συνέπεια να έρθουν να προστεθούν στα έργα ύψους 330 εκατ. που θα αρχίσουν να υλοποιούνται επίσης από τον Ιούνιο, για τη «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης.

Για την έγκαιρη έναρξη των εργασιών για το καλώδιο Κρήτης-Πελοποννήσου, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ανέφερε πως το αργότερο έως τη μεθεπόμενη εβδομάδα θα έχουν εκδοθεί τα τεύχη δημοπράτησης των σχετικών υποέργων. Επίσης, σημείωσε πως ολοκληρώνεται η τροποποίηση της όδευσης του καλωδίου, με την υπογειοποίηση 5 επιπλέον χλμ., διαβεβαιώνοντας πως η γραμμή μεταφοράς θα ηλεκτρισθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Όσον αφορά τη «μεγάλη διασύνδεση», στόχος των διαπραγματεύσεων με την EuroAsia Interconnector είναι να υπογραφεί συμφωνία μετόχων για τη σύσταση ενός φορέα κατασκευής του έργου, στον οποίο ο ΑΔΜΗΕ θα κατέχει το 51%. 

Τέλος, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε πως αναμένει η ΡΑΕ να αποφασίσει την αύξηση του εσόδου από τα τέλη, όπως επίσης και ότι τα νέα έργα θα ενισχύσουν την περιουσιακή βάση της εταιρείας. Συμπλήρωσε επίσης πως το 2017 ήταν μία χρονιά αισθητής ανόδου της κερδοφορίας, σημειώνοντας πως τα καθαρά κέρδη αναμένονται στα 55 εκατ. ευρώ, αν και τα οικονομικά αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στα μέσα Μαρτίου.