Το παζάρεμα τιμών είναι τελικά μέρος των αγορών διαχρονικά ακόμα και στην ψηφιακή εποχή που η οθόνη αντικαθιστά τις βιτρίνες και το κύμα των on line καταναλωτών αυξάνεται.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Το παζάρεμα τιμών είναι τελικά μέρος των αγορών διαχρονικά ακόμα και στην ψηφιακή εποχή που η οθόνη αντικαθιστά τις βιτρίνες και το κύμα των on line καταναλωτών αυξάνεται. Στην Ελλάδα πιο φανατικοί στο παζάρεμα είναι οι άντρες, που πετυχαίνουν καλύτερες τιμές, ασκώντας δύναμη και γοητεία. Σχετική μελέτη πραγματοποίησε η Picοdi -ηλεκτρονικό marketplace, με δραστηριότητα σε 35 χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα (η Picodi συνεργάζεται με 687 καταστήματα για τις προσφορές και τις εκπτώσεις που διαθέτουν), το οποίο συνεργάζεται με τα καταστήματα και δημοσιεύει όλες τις προσφορές και εκπτώσεις που έχουν. Συνολικά συνεργάζεται με 25.213 καταστήματα και διαθέτει 323.295 εκπτωτικούς κωδικούς.
Σύμφωνα με τη μελέτη που έγινε σε 3.100 άτομα απ’ όλο τον κόσμο (συμπεριλαμβανομένων των Αμερικής, Ευρώπης και Αφρικής και Ελλάδας), σχετικά με τις προϋποθέσεις για ένα αποτελεσματικό παζάρεμα, το 45% των αντρών παγκοσμίως απολαμβάνουν το παζάρεμα έναντι 37% των γυναικών. Ωστόσο, οι γυναίκες κατά μέσο όρο λαμβάνουν καλύτερες εκπτώσεις από τους άνδρες: 18% έναντι 17% αντίστοιχα. Οι άνδρες ίσως είναι πιο πρόθυμοι να κάνουν παζάρι για τα μεγάλα πράγματα, οι γυναίκες όμως είναι πιο πρόθυμες να παζαρέψουν τις τιμές για τηλεφωνικούς λογαριασμούς, νοίκια, υπηρεσίες καθαρισμού, τουριστικά πακέτα κ.λπ.
Όπως δείχνει η έρευνα, οι κάτοικοι της Κολομβίας, της Χιλής και της Ελλάδας απολαμβάνουν συνήθως τις διαπραγματεύσεις περισσότερο, ενώ τα καλύτερα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων λαμβάνουν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Χιλή και η Ελλάδα.
Οι ειδικοί έχουν εντοπίσει ότι οι άνθρωποι από την Αυστραλία, τον Καναδά, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ προτιμούν ένα πιο άμεσο και ειλικρινές στιλ διαπραγμάτευσης με χιούμορ το οποίο μπορεί να είναι αναποτελεσματικό ή να οδηγήσει σε αντιπαράθεση. Λιγότεροι από τους μισούς Αμερικανούς απολαμβάνουν τις διαπραγματεύσεις για χαμηλότερες τιμές, αν και συνήθως καταφέρνουν να μειώσουν την τιμή κατά 17%.
Το παζάρεμα στην Ελλάδα και τον κόσμο
Στην Ελλάδα οι άντρες απολαμβάνουν περισσότερο το παζάρι σε σχέση με τις γυναίκες, επιτυγχάνουν καλύτερες τιμές και θεωρούν ότι η προσωπική γοητεία επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα του παζαριού. Οι υπηρεσίες στις οποίες κάνουμε περισσότερο παζάρι ως Έλληνες (ανεξαρτήτως φύλου) είναι επισκευές διαμερίσματος (29%), σέρβις αμαξιού (25%) και ανακαίνιση διαμερίσματος (25%).
Αναλυτικά το 80% των Ελλήνων καταναλωτών (ανεξαρτήτως φύλου) απολαμβάνει το παζάρεμα και το 23% πετυχαίνει έκπτωση. Ανά φύλλο το 88% των αντρών απολαμβάνει το παζάρεμα έναντι του 68% των γυναικών και το 24% των αντρών πετυχαίνει έκπτωση έναντι 21% των γυναικών. Στην Ελλάδα (ανεξαρτήτως φύλου) το 26% θεωρεί ότι το παζάρεμα είναι πολύ εύκολο.
Ανάλογα με το φύλο το ποσοστό φτάνει στο 38% στις γυναίκες και στο 36% στους άντρες. Επίσης η πλειοψηφία των Ελλήνων αντρών θεωρεί την προσωπική γοητεία σημαντική παράμετρο του παζαριού. Σύμφωνα με την Picado, η επιτυχία των διαπραγματεύσεων εξαρτάται από τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη γνωστική ικανότητα, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο ένας καταναλωτής αναλύει μια κατάσταση, ενώ μπορεί επίσης να εξαρτάται από το σε ποιο μέρος στον κόσμο προσπαθεί κάποιος να ολοκληρώσει μια συμφωνία. Επίσης οι άνδρες προτιμούν να διαπραγματεύονται με δύναμη, οι γυναίκες είναι πιο διατεθειμένες να συμβιβαστούν.
Οι περισσότερες χώρες (με κορυφαία τις Φιλιππίνες) πιστεύουν ότι οι διαπραγματεύσεις είναι ευκολότερες για τις γυναίκες παρά για τους άνδρες. Ωστόσο, πολλές χώρες (όπως η Ισπανία, Αργεντινή, Χιλή και το Ηνωμένο Βασίλειο) πιστεύουν ότι η επιτυχία του παζαρέματος είναι ανεξάρτητη από το φύλο. Σε μόνο 5 χώρες -Τσεχία, Μαλαισία, Πακιστάν, Πορτογαλία και ΗΠΑ- οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι οι διαπραγματεύσεις είναι ευκολότερες για τους άνδρες.
Αναφορικά με το κατά πόσο η ελκυστικότητα επηρεάζει το παζάρεμα, η πλειοψηφία τόσο των αντρών (22%) όσο και των γυναικών (24%) δήλωσε ότι το επηρεάζει. Ωστόσο παρόλο που οι άνδρες είπαν ότι η εμφάνιση παίζει κύριο ρόλο στο παζάρι, οι γυναίκες στο τέλος παίρνουνε τις καλύτερες τιμές και κερδίζουν παραπάνω.