Σανίδα σωτηρίας για το Αirbus A380 η παραγγελία, ύψους 16 δισ. δολαρίων, της Emirates για περισσότερα από 36 σούπερ τζάμπο αεροσκάφη, αίροντας την αβεβαιότητα και εξασφαλίζοντας το μέλλον του Α380 τουλάχιστον για μία δεκαετία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Σανίδα σωτηρίας για το Αirbus A380 η παραγγελία, ύψους 16 δισ. δολαρίων, της Emirates για περισσότερα από 36 σούπερ τζάμπο αεροσκάφη, αίροντας την αβεβαιότητα και εξασφαλίζοντας το μέλλον του Α380 τουλάχιστον για μία δεκαετία.
Η Airbus προ ημερών είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να σταματήσει την παραγωγή του σούπερ τζάμπο, εάν δεν κατάφερνε να εξασφαλίσει επαρκή αριθμό παραγγελιών και αγοραστών. Η Emirates, ένας από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς του Περσικού Κόλπου και ήδη ο μεγαλύτερος πελάτης για το Α380, υπέγραψε χθες συμφωνία για 20 αεροσκάφη και με option να αγοράσει 16 επιπλέον σούπερ τζάμπο, όπως υπογραμμίζεται σε ανακοίνωση της εταιρείας, που έχει την έδρα της στο Ντουμπάι. Η παραγγελία της Emirates είναι η πρώτη σε διάστημα άνω της διετίας που δέχεται η Airbus για τα αεροσκάφη Α380.
Η παραγγελία της Emirates θα εκτείνει την παραγωγή του Α380 έως το 2029, ειδικά στην περίπτωση που ο αερομεταφορέας αγοράσει όλα τα αεροσκάφη. Παρόμοια συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών είχε «ναυαγήσει» τον Νοέμβριο, κατά τη διάρκεια του Airshow στο Ντουμπάι, εν μέσω αμφιβολιών για τη δέσμευση του κατασκευαστή να κάνει βελτιώσεις στο αεροσκάφος. Η Emirates είχε ανακοινώσει τότε παραγγελία σαράντα, μικρότερου μεγέθους, αεροσκαφών τύπου Boeing 787.
«Η νέα παραγγελία υπογραμμίζει τη δέσμευση της Airbus να συνεχίσει την παραγωγή του Α380 τουλάχιστον για δέκα χρόνια επιπλέον», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Τζον Λίχι, απερχόμενος επικεφαλής πωλήσεων του ευρωπαϊκού ομίλου αεροδιαστημικής. «Είμαι προσωπικά πεπεισμένος ότι θα ακολουθήσουν και άλλες παραγγελίες» πρόσθεσε ο κ. Λίχι.
Τα νέα αεροσκάφη θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2020, καθώς ακόμη είναι υπό αξιολόγηση οι επιλογές κινητήρων. Η Rolls Royce Holdings προμηθεύει τουρμπίνες στην πρόσφατη παραγγελία 50 αεροσκαφών Α380 της Emirates, ενώ η Engine Alliance της General Electric και η Pratt & Whitney είχαν προμηθεύσει τους κινητήρες στην προηγούμενη παραγγελία 90 αεροσκαφών.
Εάν η Emirates αποκτήσει το σύνολο και των 36 αεροσκαφών της παραγγελίας, τότε θα έχει δεσμευτεί συνολικά για 178 αεροσκάφη Α380 ή περισσότερο από το ήμισυ όλων των παραγγελιών που έχει εξασφαλίσει παγκοσμίως η Airbus για το σούπερ τζάμπο. Η Emirates έχει ήδη 101 Α380 στο στόλο της. Ταυτόχρονα όμως, αποτελεί τον μεγαλύτερο operator δικινητήριων Boeing 777, που έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς έως και 400 επιβατών στη νέα, υπό ανάπτυξη έκδοσή τους.
Στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, η Airbus είχε συνολικά 95 ανεκπλήρωτες παραγγελίες για Airbus τύπου 380, αν και μόνο 48 εξ αυτών -με τις περισσότερες από την Emirates- να θεωρούνται αξιόπιστες, όπως επισημαίνει στο Bloomberg ο Σάντι Μόρις, αναλυτής στην Jefferies International. H τελευταία παραγγελία από άλλη αεροπορική εταιρεία για αεροσκάφη Α380 ήταν το 2015, όταν η ΑΝΑ της Ιαπωνίας είχε παραγγείλει τρία σούπερ τζάμπο.
Οι πωλήσεις του Α380 έως τώρα είναι κατώτερες των αρχικών προσδοκιών, καθώς οι αερομεταφορείς ανά τον κόσμο δείχνουν προτίμηση σε μικρότερα και φθηνότερα μοντέλα αεροσκαφών, που προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία. Η Airbus ωστόσο πιστεύει ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος έχει μέλλον, καθώς αυξάνεται η επιβατική κίνηση διεθνώς, με ταυτόχρονη συμφόρηση των αεροδρομίων.
H συμφωνία με την Emirates είναι «σωσίβιο» για το Α380, σώζοντας ένα από τα πιο σημαντικά βιομηχανικά σύμβολα της Ευρώπης. Η ανακοίνωση της είδησης οδήγησε σε ιστορικό ρεκόρ τη μετοχή της Airbus, στα 92,56 ευρώ.