Να προλάβει τυχόν αρνητικές εξελίξεις για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, που θα μπορούσαν να προκληθούν από την ιδιωτικοποίηση της μαρίνας Αλίμου, επιδιώκει η διοίκηση του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να προλάβει τυχόν αρνητικές εξελίξεις για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, που θα μπορούσαν να προκληθούν από την ιδιωτικοποίηση της μαρίνας Αλίμου, επιδιώκει η διοίκηση του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ).
Τον προβληματισμό τους για την επόμενη ημέρα του κλάδου, αφότου ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου σε ιδιώτες, εκφράζουν από τη διοίκηση του ΣΙΤΕΣΑΠ. Ζητούν τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και από το υπουργείο Τουρισμού να εξασφαλιστεί ότι θα έχουν πρόσβαση είτε στη μαρίνα Αλίμου είτε σε άλλη μαρίνα που θα κατασκευαστεί για τον σκοπό αυτό.
Ζητούν επίσης, χωρίς όμως να είναι δυνατό να τους το εξασφαλίσει η ελληνική πολιτεία ή το ΤΑΙΠΕΔ, να παραμείνει εν ενεργεία το επαγγελματικό τιμολόγιο (εκπτωτικό), το οποίο έχει νομοθετηθεί από το 2004.
Ο στόλος των επαγγελματικών σκαφών χωρίς πλήρωμα που χρησιμοποιεί τον Άλιμο ως βάση υπολογίζεται ότι φτάνει τα 850, καλύπτοντας περίπου το 85% των θέσεων ελλιμενισμού της μαρίνας (1.250).
Όπως επισημαίνουν από τη διοίκηση του ΣΙΤΕΣΑΠ, σε συνάντηση που είχαν με το ΤΑΙΠΕΔ, η θέση που εξέφρασε το Ταμείο ήταν ότι για τον πρώτο χρόνο της παραχώρησης μπορούν να εγγυηθούν το 60% των θέσεων ελλιμενισμού, τον δεύτερο χρόνο το 40% και τον τρίτο χρόνο το 20%.
Συμπληρώνουν ότι ακόμα δεν έχουν λάβει απάντηση ούτε από το Ταμείο, το οποίο άλλωστε δεν έχει αυτή την αρμοδιότητα, αλλά ούτε και από το υπουργείο Τουρισμού, με το οποίο δεν έχουν κατορθώσει ακόμα να συναντηθούν προκειμένου να τους θέσουν επί τάπητος το πρόβλημα.
Πληροφορίες από το Ταμείο, ωστόσο, αναφέρουν ότι με την ποσόστωση που εγγυούνται για τρία χρόνια, προστατεύουν τον κλάδο, ενώ θεωρούν ότι και ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα επιθυμεί να απομακρύνει τους πελάτες της μαρίνας.
Όσον αφορά το ενδιαφέρον για τη μαρίνα Αλίμου, οι πληροφορίες που υπάρχουν είναι ότι έχει εκφραστεί ενδιαφέρον από τουλάχιστον έναν τουρκικό όμιλο.
Στην πρόταση που έχει καταθέσει ο ΣΙΤΕΣΑΠ προς τις ελληνικές αρχές, επισημαίνει ότι μπορεί να υποδείξει περιοχές στο παράκτιο μέτωπο της Αττικής για την κατασκευή νέας μαρίνας, αλλά προκειμένου να γίνει πραγματικότητα ο συγκεκριμένος σχεδιασμός είναι αναγκαίο να υπάρξει συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων κρατικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σενάριο που οι ίδιοι οι επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού χαρακτηρίζουν εξαιρετικά δύσκολο.
Ο Άλιμος
Η μαρίνα Αλίμου, σύμφωνα με την πρόεδρο του ΣΙΤΕΣΑΠ, Ελένη Βρυώνη, αποτελεί εδώ κι αρκετά χρόνια την κύρια βάση και χώρο ελλιμενισμού σκαφών επαγγελματικώς δραστηριοποιούμενων και το κομβικό σημείο εκκίνησης και ολοκλήρωσης των περισσότερων ναυλώσεων. Ως το ελληνικό κέντρο της δραστηριότητας του επαγγελματικού γιότινγκ, τα σκάφη και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μαρίνα Αλίμου απασχολούν συνολικά περίπου 3.000 εργαζόμενους, κάνουν ετήσιο τζίρο της τάξεως των 70.000.000 ευρώ και, με τη δραστηριότητα της συντήρησης και επισκευών των σκαφών, έχουν δημιουργήσει ένα ευρύτερο περιβάλλον που επηρεάζει περισσότερα από 50 επαγγελματικές ιδιότητες, που δεν περιορίζονται σε πληρώματα και ναυτικούς.
Επίσης, η μαρίνα Αλίμου αποτελεί την κύρια βάση και έδρα των περισσότερων επιχειρήσεων του επαγγελματικού σκάφους αναψυχής, και στην γύρω περιοχή έχουν τα γραφεία και τις εγκαταστάσεις τους εκατοντάδες επιχειρήσεις του κλάδου.
Αποτελεί επιπλέον και το κέντρο συντήρησης και επισκευών τουριστικών επαγγελματικών σκαφών. «Η θέση του ΣΙΤΕΣΑΠ είναι ότι η μαρίνα Αλίμου πρέπει να διατηρήσει τον επαγγελματικό της χαρακτήρα και η όποια αξιοποίηση που καλό είναι να γίνει, πρέπει να συντελεστεί λαμβάνοντας υπόψη το ότι είναι στην ουσία η επαγγελματική βάση του κλάδου, ως κυρίαρχο στοιχείο. Δεν διαφωνούμε για την αξιοποίηση, άλλωστε και εμείς έχουμε επί αρκετά χρόνια συζητήσει με τις διοικήσεις της μαρίνας και τους φορείς διαχείρισής της για διάφορες βελτιώσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Με το σκεπτικό αυτό έχει υπογραφεί από το 2002 και η σχετική συμφωνία για το επαγγελματικό τιμολόγιο της μαρίνας, το οποίο ισχύει από τότε και έχει βοηθήσει στην εδραίωση της μαρίνας Αλίμου ως του επαγγελματικού κέντρου της δραστηριότητας.
Η μαρίνα Αλίμου είναι κερδοφόρα και εάν βελτιωθούν λίγο οι υπηρεσίες της, θα είναι ακόμα περισσότερο, με το ισχύον νομικό και λειτουργικό καθεστώς».
«Αναρωτηθήκατε πού θα πάνε τα 1.000 σκάφη, όταν πρακτικά κλείσετε αυτή τη μαρίνα στους επαγγελματίες; Δεν μπορεί ο κλάδος του τουριστικού επαγγελματικού σκάφους να μην έχει “το σπίτι του”, την κύρια λειτουργική του βάση; Γιατί δεν θεσμοθετείτε, όπως για τις επιχειρήσεις, μία “βιομηχανική ζώνη για το γιότινγκ” όπου θα ελλιμενίζονται μόνο επαγγελματικά σκάφη, με όλες τις ιδιαιτερότητες και τα κίνητρα και πλεονεκτήματα που μία τέτοια “ζώνη” μπορεί να έχει;» σημειώνει χαρακτηριστικά η κα Βρυώνη.