Κατά 747,5% αυξήθηκαν το 2017 σε σύγκριση με το 2016 οι παραγγελίες σε νεότευκτα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πραγματοποιούν περίπου το 13,7% σε αριθμό πλοίων αυτών των παραγγελιών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κατά 747,5% αυξήθηκαν το 2017 σε σύγκριση με το 2016 οι παραγγελίες σε νεότευκτα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πραγματοποιούν περίπου το 13,7% σε αριθμό πλοίων αυτών των παραγγελιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessealsvalue που επεξεργάστηκε η «Ν», οι παραγγελίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (με βάση υπολογισμού τον αριθμό των πλοίων) ανήλθαν το 2017 σε 339 πλοία έναντι μόλις 40 πλοίων το 2016.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι οι Έλληνες εφοπλιστές το 2016 δεν τοποθέτησαν ούτε μία παραγγελία σε bulker, ενώ το 2017 έκαναν παραγγελίες 51 bulkers.
Υψηλές προσδοκίες
Γενικότερα, το 2017 έκλεισε με μία σημαντική αύξηση της δραστηριότητας σε τοποθετήσεις νέων ναυπηγείων σε σύγκριση με το 2016, καθώς αφενός οι τιμές κινούνταν σε χαμηλά επίπεδα, αφετέρου ενισχύθηκαν οι προσδοκίες ότι η ναυλαγορά κυρίως στο χύδην ξηρό φορτίο θα βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια.
Τα στοιχεία της Vessealvalue που παρουσιάζει η «Ν» αναφέρουν ότι το 2017 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 812 πλοία, 48,33 εκατ. gt και αξίας 34,9 δισ. δολ., έναντι 443 πλοίων, 16,56 εκατ,. gt και 16,7 δισ. δολ. το 2016.
Εξ αυτών, τα bulkers, όπως προαναφέρθηκε, είναι 339 πλοία (40 το 2016), 20,48 εκατ. gt (2,26 εκατ. gt) και αξίας 10,83 δισ. δολ. (1,5 δισ. δολ.), τα υπό παραγγελία δεξαμενόπλοια ήταν 294 (243 το 2016), συνολικών gt 18,51 εκατ. (8,31 εκατ. gt) και αξίας 13,42 δισσ. δολ. (8,3 δισ. δολ.).
Επίσης, κατεγράφησαν παραγγελίες για 87 containerships (94) 7,31 εκατ. gt αξίας 6,16 δισ. δολ. για 11 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αξίας 2,09 δισ. δολ., σχεδόν όσα και το 2016 (12 πλοία), και για 29 πλοία μεταφοράς υγραερίου αξίας 1,4 δισ. δολ. έναντι 20 πλοίων της ίδιας κατηγορίας το 2016.
Από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών οι νέες παραγγελίες πλοίων του 2017 ανήλθαν σε 109 συνολικής αξίας 5,09 δισ. δολ., εκ των οποίων 51 ήταν bulkers αξίας 1,43 δισ. δολ., 1 LNG Carriers και 57 δεξαμενόπλοια αξίας 3,48 δισ. δολ. Το 2016 οι παραγγελίες σύμφωνα πάντα με τη Vesselsvalue ήταν μόλις 47, αξίας 3,6 δισ. δολ. και αφορούσαν 9 LNG Carriers αξίας 1,767 δισ. δολ και 38 δεξαμενόπλοια αξίας 1,93 δισ. δολ.
Στοιχεία για τον στόλο
Ενδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία που αφορούν το συνολικό orderbook του παγκοσμίου αλλά και ελληνόκτητου στόλου.
Η Vesselsvalue υπολογίζει το συνολικό orderbook της παγκόσμιας ναυτιλίας σε 2.390 πλοία, 116,49 εκατ. gt και αξίας 102,9 δισ. δολ. Το orderbook των Ελλήνων εφοπλιστών που περιλαμβάνει πλοία που αναμένεται να παραδοθούν μέχρι και το 2020 αποτελείται από 244 πλοία, 16,61 εκατ. gt και αξίας 14,002 δισ. δολ. και αποτελεί το 10,2% με βάση τον αριθμό των πλοίων, το 16,14% με βάση το gt και το 12% με βάση υπολογισμού την αξία των πλοίων.
Tα μερίδια
Από τα 244 πλοία τη μερίδα του λέοντος και συγκεκριμένα 128 πλοία, συγκεντρώνουν τα δεξαμενόπλοια, τα bulkers είναι μόλις 73, τα LNG Carriers 22, ενώ άλλα 15 είναι τα υπό παραγγελία LPG Carriers, μόλις πέντε τα containerships και ένα μικρό bulker.
Η δραστηριότητα στην αγορά των νέων παραγγελιών πλοίων εξακολουθεί να είναι έντονη, όπως κατεγράφη, και κατά τους τελευταίους μήνες του 2017, σημειώνει από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, ο οποίος προσθέτει ότι και οι πρώτες κινήσεις της νέας χρονιάς προδιαθέτουν αυξημένο ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία από υγιείς επενδυτές.