Ελάχιστη ήταν η πρόοδος που σημείωσε η Ελλάδα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη από το 2014 μέχρι σήμερα σε αυτό που ονομάζεται ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, πλην κάποιων εξαιρέσεων σε ορισμένους τομείς.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ελάχιστη ήταν η πρόοδος που σημείωσε η Ελλάδα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη από το 2014 μέχρι σήμερα σε αυτό που ονομάζεται ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, πλην κάποιων εξαιρέσεων σε ορισμένους τομείς.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η Ελλάδα να υστερεί δραματικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, όπως δείχνουν τα πρόσφατα στοιχεία εκτενούς μελέτης (Digital Transformation in Greece) που εκπόνησε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Found.ation σε συνεργασία το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η χώρα μας το 2017 βρέθηκε στην τρίτη θέση πριν από το τέλος, δηλαδή στην 26η θέση στους «28», στην ευρωπαϊκή κατάταξη για την ψηφιακή οικονομία και κοινωνία (Digital Economy and Society Index (DESI 2017), με βαθμολογία 17,8 σε κλίμακα 100.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη, καθώς αναπτύσσονται τα δίκτυα νέας γενιάς και η χώρα διατηρεί καλό επίπεδο τεχνολογικού ταλέντου, υπάρχουν ελπίδες για καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον.
Στον δημόσιο τομέα και την τοπική αυτοδιοίκηση δεν έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος, τόσο λόγω έλλειψης πόρων όσο και εξαιτίας της απουσίας μιας ολοκληρωμένης εθνικής ψηφιακής στρατηγικής.
Σημαντική πρόοδος αναμένεται να σημειωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια σε εθνικό επίπεδο, ενώ ολοένα και περισσότεροι δήμοι της χώρας παίρνουν πρωτοβουλίες ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών για τους πολίτες τους. Στον ιδιωτικό τομέα, παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ιδιαίτερα οι μεγάλοι οργανισμοί αναγνωρίζουν την ανάγκη του μετασχηματισμού, εντάσσουν στην εταιρική στρατηγική τους πρακτικές digital transformation και δημιουργούν εξειδικευμένες θέσεις εργασίας.
Μερικές από τις πιο αποτελεσματικές πρακτικές ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η διοργάνωση διαγωνισμών καινοτομίας, η συνεργασία με εταιρείες startup, η επιμόρφωση στελεχών, καθώς και ο ανασχεδιασμός των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών της επιχείρησης με επίκεντρο την εμπειρία του πελάτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αναφορικά με την ψηφιακή ετοιμότητα της χώρας, η διείσδυση του Ίντερνετ ανέρχεται στο 66,8% του πληθυσμού, μέση ταχύτητα είναι τα 7,9 Mbps (ενσύρματη σύνδεση), οι συνδέσεις κινητής φτάνουν τα 18,4 εκατομμύρια (169% του πληθυσμού), το 68,5% των νοικοκυριών διαθέτει υπολογιστή, και το 68,07% σύνδεση στο Ίντερνετ.
Όσον αφορά τη διασυνδεσιμότητα, η Ελλάδα υστερεί στη χρήση του mobile broadband (50 συνδέσεις ανά 100 κατοίκους έναντι 84 ανά 100 στην Ε.Ε.), στα γρήγορα ευρυζωνικά δίκτυα (7% Ελλάδα, 37% Ε.Ε.), στα NGA δίκτυα (8% Ελλάδα, 76% Ε.Ε.).
Ο πληθυσμός με ψηφιακές δεξιότητες ανέρχεται στο 66% έναντι 79% στην Ε.Ε. Επίσης η χώρα μας έχει τον χαμηλότερο βαθμό σε εξειδικευμένο προσωπικό τεχνολογίας στο σύνολο του εργατικού δυναμικού της Ευρώπης που φτάνει μόλις στο 1,2%.
Από την άλλη πλευρά, πιο ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία για την ανταπόκριση των επιχειρήσεων στη χρήση της τεχνολογίας. Ωστόσο εμφανίζουν ακόμη μεγάλες δυσκολίες στην πλήρη ενσωμάτωσή της κατά την επιχειρηματική δραστηριότητα. Στον δημόσιο τομέα, η παροχή online υπηρεσιών αντιστοιχεί μόλις σε 5 στις 100, ενώ στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 49 στις 100.