Μπορεί ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου Baltic Dry Index (ΒDΙ) να υποδέχθηκε το νέο έτος με μία μεγαλοπρεπή βουτιά 136 μονάδων (-9,95%), κλείνοντας στις 1.230 μονάδες, ωστόσο η αισιοδοξία για μια πιο θετική ρότα της ναυλαγοράς το 2018 περισσεύει μεταξύ των αναλυτών, πλοιοκτητών και ναυλωτών. Οι θετικές προσδοκίες για το 2018 έρχονται σαν συνέχεια μίας σχετικά ικανοποιητικής χρονιάς που ήταν το 2017 στη διάρκεια της οποίας τοποθετήθηκαν σε μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών πάνω από 4,5 δισ. δολ., κατά 50% περισσότερα από ό,τι το 2016, μια κακή χρονιά για τη ναυτιλία που είχαν φτάσει στα 3 δισ. δολ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μπορεί ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου Baltic Dry Index (ΒDΙ) να υποδέχθηκε το νέο έτος με μία μεγαλοπρεπή βουτιά 136 μονάδων (-9,95%), κλείνοντας στις 1.230 μονάδες, ωστόσο η αισιοδοξία για μια πιο θετική ρότα της ναυλαγοράς το 2018 περισσεύει μεταξύ των αναλυτών, πλοιοκτητών και ναυλωτών. Οι θετικές προσδοκίες για το 2018 έρχονται σαν συνέχεια μίας σχετικά ικανοποιητικής χρονιάς που ήταν το 2017 στη διάρκεια της οποίας τοποθετήθηκαν σε μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών πάνω από 4,5 δισ. δολ., κατά 50% περισσότερα από ό,τι το 2016, μια κακή χρονιά για τη ναυτιλία που είχαν φτάσει στα 3 δισ. δολ.
Τον τόνο στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου έδωσαν οι πλοιοκτήτες του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, που προσδοκούν ακόμη καλύτερες αποδόσεις για τα επόμενα χρόνια.
Αναφορικά όμως με τη χθεσινή μεγάλη πτώση των δεικτών της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Παναγιώτης Τσιλιγγίρης της Xclusiv Shipbrokers Inc επισημαίνει στη «Ν» ότι ήταν αναμενόμενη καθώς το restocking εμπορευμάτων (σιδηρομετάλλευμα, κ.λπ.) στα κινεζικά λιμάνια είχε κατά μεγάλο βαθμό πραγματοποιηθεί πριν από τις εορτές. Ο σημαντικός βαθμός της διόρθωσης μπορεί να αποδοθεί στο rebalancing των δεικτών μετά την πολυήμερη διακοπή των εορτών, αλλά όπως σημειώνει ο κ. Τσιλιγγίρης και στην παθογένεια μιας αγοράς που συνεχίζει να ταλανίζεται από υπερπροσφορά τονάζ καθιστώντας την υπερευαίσθητη στην εκάστοτε μεταβλητότητα της ζήτησης.
Ο εκπρόσωπος της Xclusiv Shipbrokers προσθέτει ότι η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε πολύ αδύναμη εικόνα, ενώ ο Ατλαντικός, παρότι σε ικανοποιητικά επίπεδα, δεν κατάφερε να ανακόψει τη συνολική πτώση. Εν γένει, καταλήγει ο κ. Τσιλιγγίρης, η εποχικότητα του Ιανουαρίου ευνοεί μια διόρθωση, αλλά σημείο αναφοράς για το τι μας περιμένει τη νέα χρονιά θα έχουμε, ως είθισται, μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά. Σε κάθε περίπτωση οι προσδοκίες για το 2018 είναι θετικές όπως σημειώνει και ο οίκος Fearnley Securities, ο οποίος σε σχετική μελέτη αναφέρει ότι στη διάρκεια του 2017 ολοκληρώθηκαν με επιτυχία αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου σε ναυτιλιακές εταιρείες συνολικού ύψους 4,5 δισ. δολ., έναντι 3 δισ. δολ. που κατεγράφησαν στη διάρκεια του 2016. Οι αναλυτές Espen Landmark Fjermestad και Peder Nicolai Jarlsby σημειώνουν ότι το 2017 οι προσπάθειες των επενδυτών εστίασαν περισσότερο στις αυξήσεις κεφαλαίου παρά στις προσπάθειες για επιμήκυνση του δανεισμού.
Εταιρείες με παρουσία χρόνων στις κεφαλαιαγορές όπως η Eagle Bulk, η Golden Ocean και η Scorpio Tankers, καθώς και νεοεισερχόμενες όπως η Songa Bulk και η GoodBulk, αξιοποίησαν την αγορά για να υποστηρίξουν το αναπτυξιακό τους σχέδιο. Όπως αναφέρει το Tradewinds, οι αναλυτές της Fearnley Securities υπολογίζουν ότι οι πλοιοκτήτες ναυτιλιακών εταιρειών με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προχώρησαν σε αγορές μετοχών αξίας 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένες κατά 33% σε σύγκριση με το 2016. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι σχεδόν το μισό των προαναφερόμενων κεφαλαίων κατευθύνθηκε στην DryShips του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου.
Κινητικότητα και κέρδη
Ιδιαίτερη κινητικότητα παρατηρήθηκε και στις ναυτιλιακές εταιρείες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι πλοιοκτήτες των οποίων εξασφάλισαν νέα κεφάλαια συνολικού ύψους 1,2 δισ. δολ.
Στην κορυφή της σχετικής λίστας είναι η Hapag Lloyd με 400 εκατομμύρια δολάρια και ακολουθεί η νέα εταιρεία MPC Container Ships με 350 εκατομμύρια δολάρια.
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς αερίου οι εταιρείες συγκέντρωσαν από επενδυτές περίπου 900 εκατ. δολ., με τις περισσότερες κινήσεις να παρατηρούνται στον τομέα των εταιρειών τύπου MLP όπου οι προτιμώμενες αυξήσεις κεφαλαίου ήταν δημοφιλείς, αναφέρουν οι αναλυτές.
Οι ίδιοι σημειώνουν ότι το 2017 ήταν ένας χρόνος πιο αισιόδοξος αναφορικά με την πορεία των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών σε σύγκριση με το 2016, ενώ για το 2018 τα σύννεφα είναι ακόμη λιγότερα πάνω από τον ναυτιλιακό κλάδο, καθώς οι προβλέψεις κάνουν λόγο για βελτίωση των κερδών.
Αυτό σημαίνει ότι η συνεχιζόμενη έλλειψη ελκυστικής τραπεζικής χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με τη σταθερή αύξηση της ζήτησης και την ταχεία συρρίκνωση του βιβλίου παραγγελιών πιθανόν να διαμορφώσουν συνθήκες ελκυστικές για την εκδήλωση μεγαλύτερου ενδιαφέροντος από την πλευρά των επενδυτών με την προσδοκία υπεραποδόσεων στη διετία 2019-2020, σημειώνουν οι αναλυτές της Fearnley Securities.