Κορυφώνεται αυτές τις μέρες το «κυνηγητό» των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για το εορταστικό καλάθι της νοικοκυράς, καθώς φέτος στο παιχνίδι έχει επανατοποθετηθεί μεγάλο μέρος του ανενεργού δικτύου της Μαρινόπουλος, μέσω της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Κορυφώνεται αυτές τις μέρες το «κυνηγητό» των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για το εορταστικό καλάθι της νοικοκυράς, καθώς φέτος στο παιχνίδι έχει επανατοποθετηθεί μεγάλο μέρος του ανενεργού δικτύου της Μαρινόπουλος, μέσω της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης.
Όπως αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» αναλυτές της αγοράς τροφίμων, ο γενικός κανόνας θέλει τις ημέρες προ των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς να καταγράφονται οι καλύτερες επιδόσεις στα έσοδα της λιανικής τροφίμων και ποτών. Ειδικά για τη φετινή εορταστική περίοδο η αίσθηση που επικρατεί είναι ότι το «γιορτινό καλάθι» στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα διατηρήσει τη συγκρατημένη τάση της περσινής χρονιάς, εξέλιξη που θεωρείται μάλλον θετική, αφού δεν αναμένεται πτώση στην κατανάλωση.
Μια μέση εκτίμηση είναι ότι οι συνολικές εορταστικές δαπάνες των νοικοκυριών θα κυμανθούν σε περίπου 450 ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αναμένεται να ξοδευτεί στα είδη διατροφής για το γιορτινό τραπέζι.
Μολονότι, λοιπόν, η αγορά της λιανικής τροφίμων «βλέπει» μια σταθερότητα στην κατανάλωση, οι επιχειρηματικές εξελίξεις που έλαβαν χώρα και αφορούν την εξαγορά της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτη, βάζουν ξανά φέτος στη διεκδίκηση του χριστουγεννιάτικου τζίρου ένα σημαντικό αριθμό καταστημάτων που πέρυσι στο αντίστοιχο διάστημα δεν λειτουργούσε.
Ως εκ τούτου, οι αναλυτές υπολογίζουν ότι συνολικά η οργανωμένη λιανική, δηλαδή τα σούπερ μάρκετ, θα εμφανίσουν ενισχυμένο τζίρο σε σχέση με τα περσινά Χριστούγεννα, της τάξεως του 1%-1,5%, ενισχύοντας συνολικά τον τζίρο του 2017.
Η αγορά τροφίμων
Ωστόσο, τόσο μεταξύ των ισχυρών αλυσίδων όσο κυρίως των μικρών της λιανικής τα πράγματα είναι δύσκολα. «Δεν είναι ότι η πίτα μεγάλωσε. Είναι ότι η πίτα διανέμεται εκ νέου στην αγορά» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές, προσθέτοντας ότι «το συνολικό δίκτυο των σούπερ μάρκετ μεγάλωσε, ωστόσο κυνηγά τον ίδιο τζίρο με πέρυσι».
Η εκτίμηση για θετικό κλείσιμο στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ βασίζεται κυρίως στο γεγονός της διεύρυνσης της παρουσίας της Σκλαβενίτης, μέσω της εξαγοράς της Μαρινόπουλος. Όμως συνολικά η αγορά λιανικής τροφίμων συμπεριλαμβανομένων και των παραδοσιακών σημείων (μπακάλικα, αρτοποιεία, φούρνους, λαϊκές κτλ.) αναμένεται να κλείσει αρνητικά.
«Η πορεία της Σκλαβενίτης κυρίως σε Κεντρική και Νότια Ελλάδα διαφαίνεται ικανοποιητική. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις επιθετικές κινήσεις των άλλων ισχυρών αλυσίδων κρατά τη συνολική εικόνα του κλάδου, “κλέβοντας” τζίρο από τους μικρούς παίχτες» αναφέρουν οι αναλυτές της αγοράς.
Η μάχη των προσφορών
Μέσα σε αυτό το ιδιαιτέρως ανταγωνιστικό κλίμα, το «πνεύμα των Χριστουγέννων» των αλυσίδων μεταφέρεται στον καταναλωτή μέσω έντονων προσφορών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το τελευταίο τρίμηνο του έτους οι ισχυροί παίχτες επιδίδονται σε σκληρή μάχη προσφορών και πριμοδότησης τιμών επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια φέτος- ενδεχομένως και τα περισσότερα των τελευταίων ετών- σε στοχευμένες εμπορικές ενέργειες διαφόρων μορφών, όπως: κουπόνια, απευθείας μείωση τιμής στο ράφι, επιστροφή έως και 50% του κόστους κτλ. μέχρι και τη διάθεση «προπληρωμένων επιταγών», το οποίο χαρακτηρίζεται και ως χρήσιμο δώρο για τις γιορτές, προκειμένου να ενισχύσουν τους τζίρους τους. Πάντως, σε επίπεδο έτους η συμμετοχή των πωλήσεων των υπό προώθηση προϊόντων στα συνολικά έσοδα του κλάδου των σούπερ μάρκετ ξεπερνά το 20%, με το καλάθι της νοικοκυράς να μεταλλάσσεται σε καλάθι «προσφορών», εντείνοντας ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό στον κλάδο.
Επιπλέον χρέωση για την πλαστική σακούλα
Σε συντελεστή φορολόγησης 24% υπόκειται το περιβαλλοντικό τέλος για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς, που θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου, γεγονός που στην πράξη για τον καταναλωτή μεταφράζεται σε επιπλέον χρέωση κατά 33%, καθώς γίνεται και μια αναγκαστική στρογγυλοποίηση προς τα πάνω. Ειδικότερα, με βάση τα προβλεπόμενα του Ν. 4496/2017 από την 1η Ιανουαρίου 2018 το περιβαλλοντικό τέλος για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς προσδιορίζεται στην τιμή των 3 λεπτών και από την 1η Ιανουαρίου 2019 το περιβαλλοντικό τέλος προσδιορίζεται στην τιμή των 7 λεπτών. Σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία, «τα ποσά του περιβαλλοντικού τέλους αναγράφονται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ». Συνυπολογίζοντας λοιπόν τον ΦΠΑ 24% η τιμή διαμορφώνεται σε 0,0372 ευρώ και 0,0868 ευρώ αντίστοιχα. Ωστόσο, λόγω της ελάχιστης υποδιαίρεσης του ευρώ 0,01 ευρώ η συνολική χρέωση δεν μπορεί να είναι εν τέλει μικρότερη από 0,04 ευρώ και 0,09 ευρώ αντίστοιχα.
Συνεπώς το τέλος των 3 λεπτών επί της ουσίας είναι 4 λεπτά και τα 7 γίνονται 9. Και εάν το ποσό του ενός λεπτού φαντάζει αρχικώς μηδαμινό, εάν συνυπολογιστεί σε ετήσιο επίπεδο ενδεχομένως να αλλάζει η προοπτική προσέγγισης του ζητήματος. Και αυτό γιατί, με γνώμονα ότι οι σχετικές έρευνες υπολογίζουν ότι στην Ελλάδα ετησίως χρησιμοποιούνται 250-350 σακούλες ανά άτομο, το ετήσιο κόστος για πλαστικές σακούλες ανά καταναλωτή θα κυμαίνεται από 10 έως 14 ευρώ για το 2018 και από 22,5 έως 31,5 για το 2019.
Στον βαθμό που δεν υπήρχε «ΦΠΑ φόρου», τότε τα αντίστοιχα ποσά διαμορφώνονται για το 2018 από 7,5 έως 10,5 ευρώ και για το 2019 από 17,9 ευρώ έως 24,5 ευρώ.