ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ της Airbus SAS έχουν κοινή γλώσσα συνεννόησης στη δουλειά. Την Αγγλική. Τα κομπιούτερ της κατασκευάστριας αεροσκαφών σε όλη την Ευρώπη, δεν έχουν.
Το λογισμικό που χρησιμοποιείται για τη διαχείριση, τον σχεδιασμό και την κατασκευή του Α380 των 555 θέσεων στο κέντρο κατασκευής της εταιρείας στο Αμβούργο, δεν είναι πλήρως συμβατό με το αντίστοιχο που χρησιμοποιεί η εταιρεία στα κεντρικά της γραφεία στην Τουλούζη της Γαλλίας, αναφέρουν νυν και πρώην στελέχη της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένου του υπευθύνου προγράμματος του Α380, μέχρι τον Σεπτέμβριο, Charles Champion.
Αυτός είναι και ο λόγος που μικρές αλλαγές στην ηλεκτρική καλωδίωση του A380 έγιναν χιονοστιβάδα και προκάλεσαν καθυστέρηση τουλάχιστον ενός χρόνου, για την παράδοση του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο, αλλά και την απώλεια 2,5 δισ. δολ. σε κέρδη.
Ο ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας, Christian Streiff, ενδέχεται να ανακοινώσει αύξηση του κόστους παραγωγής ή επιπλέον καθυστερήσεις για την παράδοση του Α380 τις επόμενες ημέρες. Το διοικητικό συμβούλιο της μητρικής εταιρείας της Airbus, European Aeronautic Defense & Space Co., συναντάται σήμερα στο Αμστερνταμ.
«Δεν είχαν συγκεκριμένη φόρμα για τα εργαλεία σχεδιασμού στο συνολικό σύστημα λογισμικού και αυτό ήταν το μεγάλο πρόβλημα», ανέφερε ο Hans Weber, CEO της Tecop International Inc., εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στο τομέα της αεροναυπηγικής με έδρα το Σαν Ντιέγκο των ΗΠΑ, συμπληρώνοντας: «Αυτά τα προβλήματα πάνε σε βάθος για την Airbus που δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε τεχνικά, αλλά ούτε και οικονομικά».
Η έλλειψη ενός συγκεκριμένου λογισμικού για την δημιουργία του Α380 της Airbus, που αποτελεί το μεγαλύτερο επίτευγμα στην ιστορία των 36 ετών της, καταδεικνύει ότι ο πρώην CEO, Noel Forgeard, απέτυχε να ενσωματώσει τα εθνικά τμήματα της εταιρείας σε ένα, για να ανταγωνιστεί την Boeing Co., επεσήμανε ο Weber.
H Airbus ιδρύθηκε το 1970, όταν η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και η Βρετανία ενώθηκαν για να αντιμετωπίσουν την κυριαρχία των ΗΠΑ στην κατασκευή επιβατικών αεροσκαφών, με την Boeing Co. Σήμερα η εταιρεία ελέγχεται από την EADS, της οποίας ο μεγαλύτερος μέτοχος είναι η DaimlerChrysler AG, το γαλλικό κράτος και η γαλλική εταιρεία μέσων, Lagardere SCA.
Oι μετοχές της EADS έχουν σημειώσει φέτος απώλειες 28%, φθάνοντας στα 23 ευρώ η μία, καθώς μερίδα επενδυτών έθεσε ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του Α380 και η Airbus αναγκάστηκε να ανασχεδιάσει το A350, καθυστερώντας επίσης την παραγωγή του. Η EADS, είπε στις 21 Σεπτεμβρίου ότι οι καθυστερήσεις του Α380 μπορεί να γίνουν ακόμη μεγαλύτερες και ότι θα κάνει σύντομα περισσότερες ανακοινώσεις για το θέμα.
Οι μετοχές της Boeing με έδρα το Σικάγο των ΗΠΑ, η οποία έκλεισε υπερδιπλάσιες παραγγελίες έναντι της Airbus φέτος, έχουν σημειώσει μέσα στο 2006 άνοδο 13%, φθάνοντας στα 79,41 δολ. η μία. Η Airbus ξεπερνούσε την Boeing σε παραγγελίες κάθε έτος την τελευταία πενταετία και παρέδιδε περισσότερα αεροσκάφη από την αμερικανική βιομηχανία αεροσκαφών κάθε έτος από το 2003.
Η Airbus δεν θα κάνει σχόλια για τα θέματα του λογισμικού της ή κάτι παρόμοιο, πριν τη συνέντευξη Τύπου του ανώτατου εκτελεστικού της διευθυντή, Streiff, δήλωσε η εκπρόσωπος της εταιρείας, Barbara Kraft. Η εταιρεία δεν σχολιάζει εσωτερικά μέμο, συμπλήρωσε η ίδια, αναφερόμενη στο δισέλιδο υπόμνημα των επικεφαλής της εταιρείας για τον σχεδιασμό του λογισμικού της.
Η Airbus σοκάρισε στις 13 Ιουνίου τους επενδυτές, όταν ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζει προβλήματα στην καλωδιακή εγκατάσταση του Α380 και πως μειώνει τις παραδόσεις του το 2007 σε εννέα αεροσκάφη, από 25 αεροσκάφη που προέβλεπε αρχικά. Επίσης η EADS είπε ότι οι καθυστερήσεις αυτές θα επηρεάσουν αρνητικά τα προ φόρων και τόκων κέρδη κατά 2 δισ. ευρώ (2,54 δισ. δολ.) από το 2007 έως το 2010.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα αεροσκάφος Α380 έχει συνολικά 300 μίλια καλωδίων, έναντι 170 μιλίων που έχει ένα Boeing 747, εξ αιτίας των κατασκευαστικών παραγγελιών από τις αεροπορικές εταιρείες για τις καμπίνες, συμπεριλαμβανομένων και των εξεζητημένων συστημάτων ψυχαγωγίας σε αυτές.
ΠΗΓΗ: Bloomberg News.