Εντείνεται ο ανταγωνισμός στην ακτοπλοϊκό κλάδο, καθώς νέα ταχύπλοα πέφτουν στο νερό, ενώ και νέες γραμμές ανοίγουν, όπως η γραμμή Ραφήνα-Ηράκλειο Κρήτης. Το αντιμετωπίσιμο ακόμη ως ένα βαθμό κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων δίνει τα περιθώρια στους «τολμηρούς» να σχεδιάζουν νέες επενδύσεις σε πλοία και να μπαίνουν σε έναν σκληρό ανταγωνισμό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στην ακτοπλοϊκό κλάδο, καθώς νέα ταχύπλοα πέφτουν στο νερό, ενώ και νέες γραμμές ανοίγουν, όπως η γραμμή Ραφήνα-Ηράκλειο Κρήτης. Το αντιμετωπίσιμο ακόμη ως ένα βαθμό κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων δίνει τα περιθώρια στους «τολμηρούς» να σχεδιάζουν νέες επενδύσεις σε πλοία και να μπαίνουν σε έναν σκληρό ανταγωνισμό.
Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή ήταν αρκετά αποκαλυπτικό αναφορικά με τη μεγάλη μάχη που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μεταξύ των «μικρών» της ακτοπλοΐας και ειδικότερα των ακτοπλοϊκών εταιρειών Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου και SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου. Η σύγκρουση των δύο ναυτιλιακών εταιρειών, που ξεκίνησε από τη Ραφήνα και επεκτείνεται τώρα στον Πειραιά, έχει φτάσει στα άκρα, καθώς στο ΣΑΣ αντηλλάγησαν και βαριοί προσωπικοί χαρακτηρισμοί, ωστόσο αυτό που αφορά όλο τον κλάδο είναι το κατά πόσο αυτή η δίνη που δημιουργούν οι δύο εταιρείες, με τη ναυμαχία τους, θα παρασύρει στον βυθό και άλλες ακτοπλοϊκές.
Το ΣΑΣ της Παρασκευής, μεταξύ άλλων, εξέτασε τα αιτήματα της Golden Star Ferries για την ετήσια δρομολόγηση των ταχύπλοων «ΣΟΥΠΕΡΣΠΗΝΤ» και «ΣΟΥΠΕΡΚΑΤ» από τον Πειραιά προς τις Κυκλάδες. Είναι δύο ταχύπλοα που, όπως έγραψε η «Ν», παρέλαβε πρόσφατα η Golden Star Ferries.
Στη δρομολόγηση αυτή αντέδρασε ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος, της SeaJets, η οποία έχει δρομολογημένα ταχύπλοα από Πειραιά για Κυκλάδες. Ο κ. Ηλιόπουλος χαρακτήρισε την πρόταση δρομολόγησης των δυο πλοίων της Golden Star Ferries «έωλη» και «αβάσιμη». Επίσης κατέθεσε και πολυσέλιδο υπόμνημα, σύμφωνα με το οποίο τα αιτήματα δρομολόγησης πρέπει να είναι απορριπτέα γιατί υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα, πολύ μετά την πάροδο των προθεσμιών που προβλέπει ο νόμος 2932/2001 για τις δηλώσεις τακτικής δρομολόγησης και ειδικότερα το άρθρο 4α του νόμου. Επίσης υποστήριξε ότι τα αιτήματα είναι προσχηματικά και μη νόμιμα, αφού δεν υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες που δεν καλύπτονται. Εξέφρασε επίσης τον προβληματισμό του κατά πόσο τα ταχύπλοα θα μπορούν να ταξιδεύουν τον χειμώνα στο Αιγαίο.
Ο κ. Γιώργος Στεφάνου, από την πλευρά του, υποστήριξε το ακριβώς αντίθετο, ότι η αίτηση δρομολόγησης είναι εντός της νομοθεσίας, καθώς πρόκειται για νέα πλοία που έρχονται στη χώρα και ποτέ στο παρελθόν σε ένα νέο πλοίο δεν του απαγορεύτηκε η δρομολόγηση. Επίσης απάντησε στον κ. Ηλιόπουλο ότι κρατά αρνητική στάση γιατί θέλει να διατηρήσει το μονοπώλιο στο Αιγαίο. Ο ιδρυτής της SeaJets του ανταπάντησε ότι τα περί μονοπωλίου είναι αστεία, σημείωσε ότι έχει παρουσία από το 1990 στην αγορά των ταχυπλόων σε αντίθεση με την Golden Star Ferries, που είναι «βρέφος» στον κλάδο αυτό, αφού μπήκε φέτος. Επίσης τόνισε ότι ο ίδιος συναντά πάντοτε την αντίδραση της Golden Star Ferries όταν σχεδιάζει οποιαδήποτε επιχειρηματική κίνηση στις γραμμές της Ραφήνας. Υπέρ της Golden Star Ferries μίλησε και ο δήμαρχος Σύρου Γιώργος Μαραγκός, καθώς θεωρεί ότι βελτιώνεται η επικοινωνία του νησιού με τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων, θέμα που έχει τεθεί πολλές φορές στο παρελθόν, καθώς η Ερμούπολη Σύρου είναι η διοικητική πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Να σημειωθεί ακόμη ότι ο Δημήτρης Στεφάνου που πήρε και αυτός τον λόγο, προανήγγειλε επενδύσεις της Golden Star Ferries. «Θα φέρουμε», είπε, «στην ακτοπλοΐα τα καλύτερα βαπόρια, θέλουμε την ανάπτυξη των νησιών μας».
Από την πλευρά των άλλων εταιρειών ο κ. Γιάννης Δεπάστας της Aegean Speed Lines, η οποία διατηρεί προς το παρόν ένα ταχύπλοο στο Αιγαίο, σημείωσε ότι η εταιρεία του παραδοσιακά δεν είναι αντίθετη στη δρομολόγηση άλλων πλοίων αρκεί να τηρείται η νομοθεσία και να εφαρμόζονται οι κανόνες του ΣΑΣ. Προχώρησε ωστόσο και σε μία δεύτερη επισήμανση. Όπως ανέφερε, «η γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων είναι η πιο “αδύναμη” γραμμή της ακτοπλοΐας με βάση την ετήσια επιβατική κίνηση. Αυτή λοιπόν η γραμμή από τον Μάιο του 2017 θα έχει σε κάθε νησί επτά προσεγγίσεις πλοίων ημερησίως και εάν υπολογιστεί και το ημερήσιο δρομολόγιο των Μινωικών Γραμμών, που θα συνδέει Πειραιά με Μήλο με Ηράκλειο, θα μιλάμε για εννιά πλοία». «Μήπως θα πρέπει όλοι να το ξανασκεφτούν» αναρωτήθηκε ο κ. Δεπάστας και πρόσθεσε ότι εάν αυξηθούν λίγο τα καύσιμα, υπάρχει κίνδυνος το 2019 οι δήμαρχοι της περιοχής να ζητούν με επιστολές τους από τον υπουργό να εντάξει τη γραμμή στις άγονες για να ενισχυθεί, υπονοώντας ότι τα οικονομικά αποτελέσματα της γραμμής θα είναι ζημιογόνα για όλους.\
Ο κ. Βασίλης Κάτσαρης της Hellenic Seaways ζήτησε να τηρηθεί η νομοθεσία και συμπλήρωσε ότι θα μπορούσαν τα ταχύπλοα να δρομολογηθούν σε διαφορετική ζώνη όπως έγινε και με τη δρομολόγηση του «Νήσος Σάμος» της Hellenic Seaways, που ξεκίνησε βραδινά δρομολόγια.
Τελικά το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) αποφάσισε να δοθεί αναβολή στο αίτημα της ακτοπλοϊκής εταιρείας Golden Star Ferries για την ετήσια δρομολόγηση (από 1/1/2018-31/10/2018) των δύο ταχυπλόων στη γραμμή από Πειραιά για Κυκλάδες. Το ΣΑΣ αποφάσισε να ερωτηθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κατά πόσο είναι σύννομο να εγκριθούν εκπρόθεσμα δρομολόγια ταχυπλόων που έρχονται για πρώτη φορά στην ελληνική ακτοπλοΐα, είτε λόγω αγοράς, είτε ναυπήγησης, όπως συμβαίνει με τα συμβατικά πλοία, τα οποία μόλις παραλαμβάνονται από την ακτοπλοϊκή εταιρεία έχουν δικαίωμα να κάνουν αμέσως δρομολόγια. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους θα καταθέσει την άποψή του την επόμενη εβδομάδα στον υπουργό Ναυτιλίας.
Παράλληλα το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ενέκρινε το αίτημα της Golden Star Ferries για δρομολόγηση δυο συμβατικών πλοίων από το Ηράκλειο προς τη Ραφήνα και το αντίστροφο με ενδιάμεσους σταθμούς νησιά των Κυκλάδων. Προϋπόθεση για τη δρομολόγηση, όπως ετέθη στη συνεδρίαση του ΣΑΣ, είναι η τήρηση των σχετικών κανόνων για τους χρόνους αφιξοαναχωρήσεων.