«Ή θα ηγηθείς ή θα χάσεις-Lead or Lose» είναι ο τίτλος μιας εκτενούς αναφοράς σχετικά με το όραμα για την ψηφιακή Ευρώπη μέχρι το 2030, όπως αποτυπώνεται από τους CEO κορυφαίων εταιρειών και εκπροσώπους οργανισμών από τον χώρο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, σε συνεργασία με τoν ΕΤΝΟ και την Accenture. Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι ρίσκων και ευκαιριών για τον πλανήτη, τους ανθρώπους και την ευημερία τους. Ή θα ηγηθεί λοιπόν στον ψηφιακό 21ο αιώνα ή θα χάσει. Μέχρι στιγμής πάντως χάνει.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
«Ή θα ηγηθείς ή θα χάσεις-Lead or Lose» είναι ο τίτλος μιας εκτενούς αναφοράς σχετικά με το όραμα για την ψηφιακή Ευρώπη μέχρι το 2030, όπως αποτυπώνεται από τους CEO κορυφαίων εταιρειών και εκπροσώπους οργανισμών από τον χώρο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, σε συνεργασία με τoν ΕΤΝΟ και την Accenture. Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι ρίσκων και ευκαιριών για τον πλανήτη, τους ανθρώπους και την ευημερία τους. Ή θα ηγηθεί λοιπόν στον ψηφιακό 21ο αιώνα ή θα χάσει. Μέχρι στιγμής πάντως χάνει.
Ειδικά την προηγούμενη δεκαετία η Ευρώπη έχανε 100 εκατ. ευρώ κάθε μέρα σε τηλεπικοινωνιακά κέρδη εξαιτίας της έλλειψης καταλυτών καινοτομίας, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ και την Ασία. Από την άλλη πλευρά, ο ευρωπαϊκός ψηφιακός δρόμος μέχρι το 2030 περνά μέσα από τρία βασικά συστήματα, το οικοσύστημα του Internet of Everything, το οικοσύστημα ενός αξιόπιστου τηλεπικοινωνιακού δικτύου και το οικοσύστημα των αναδιαμορφωμένων θεσμών.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει αξία ύψους 4 δισ. ευρώ την ημέρα, εκ των οποίων τα 2 δισ. ευρώ θα συγκεντρωθούν ως αξία για την κοινωνία. Περιλαμβάνει τα οφέλη για τους καταναλωτές, όπως για παράδειγμα εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για τους Ευρωπαίους πολίτες, πλεονεκτήματα για την κοινωνία και το περιβάλλον, όπως η βελτίωση της υγείας, την ασφάλεια και την προστασία του κλίματος, καθώς και οφέλη για την εργασία με τη δημιουργία θέσεων εργασίας, λιγότερους τραυματισμούς και ατυχήματα. Οι ψηφιακές λύσεις (για παράδειγμα data analytics) αποτελούν ήδη το 20%-30% του ΑΕΠ στις κορυφαίες έξι οικονομίες της Ευρώπης. Και αυτό το μερίδιο θα αυξηθεί. Υπολογίζεται πως η οικονομία του διαδικτύου θα αυξηθεί έως και 13 φορές πιο γρήγορα απ’ ό,τι η οικονομία στο σύνολό της, με την αύξηση του ψηφιακού ΑΕΠ να αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της συνολικής οικονομικής ανάπτυξης μεταξύ 2010 και 2020.
Ωστόσο, όπως παραδέχεται ο Gavin Patterson CEO της BT, είναι δύσκολο να κάνουμε τόσο μακροπρόθεσμες προβλέψεις ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας, γιατί συνήθως υπερτιμούμε ή υποτιμούμε τα γεγονότα. Η Proximus, τονίζει πως υπάρχει τεράστια ευκαιρία για τη δημιουργία μιας ψηφιακής Ευρώπης. Η βιομηχανία μας μπορεί να παίξει έναν κεντρικό ρόλο παρέχοντας τις θέσεις εργασίας τού αύριο, τις αξίες τού αύριο και τις μελλοντικές ευκαιρίες ανάπτυξης. Αρκετά πιο πέρα προχωράει ο Jose Maria Alvarez-Pallete, Chairman and CEO της Telefonica, λέγοντας πως πρέπει να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με την ψηφιακή τους ζωή. Συνεργασίες και συγχωνεύσεις, ενίσχυση του ανταγωνισμού και των μακροπρόθεσμων επενδύσεων σε υποδομές, καθώς και τη δημιουργία κοινών θεσμών κατάλληλων για την ψηφιακή εποχή.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του IDATE DigiWorld, τα έσοδα από υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών της Ε.Ε. θα αυξηθούν κατά 0,1% το 2017 και θα φθάσουν τα 222,6 δισ. ευρώ., εκ των οποίων τα 112,6 δισ. θα προέλθουν από την κινητή, που αποτελεί έναν από τους βασικούς συντελεστές των εσόδων της Ε.Ε. Αναφορικά με το 5G οι αναλυτές της IDATE DigiWorld περιμένουν μέχρι το 2025 να ηγηθεί η Ασία με 960 εκατ. συνδρομητές.