Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 11 Δεκεμβρίου 2017 12:13

«Πράσινο φως» στην PEARL για είσοδο στο δίκτυο του ΟΣΕ

Νέα δεδομένα στις σιδηροδρομικές μεταφορές δημιουργεί η είσοδος και τρίτης ιδιωτικής εταιρείας που θα εκτελεί εμπορευματικό μεταφορικό έργο στο δίκτυο του ΟΣΕ, ενέργεια που διαμορφώνει συνθήκες μετεξέλιξης της Ελλάδας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Φάνη Ζώη 
[email protected]

Νέα δεδομένα στις σιδηροδρομικές μεταφορές δημιουργεί η είσοδος και τρίτης ιδιωτικής εταιρείας που θα εκτελεί εμπορευματικό μεταφορικό έργο στο δίκτυο του ΟΣΕ, ενέργεια που διαμορφώνει συνθήκες μετεξέλιξης της Ελλάδας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) άναψε το «πράσινο φως» την περασμένη Τετάρτη για τη λειτουργία της Piraeus Europe Asia Rail Logistics (Pearl) μετά την ολοκλήρωση και του δεύτερου σταδίου ελέγχων.

Η εξέλιξη αυτή φέρνει αλλαγές στον σιδηροδρομικό χάρτη της Ελλάδος και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Σε αυτή την κατεύθυνση άλλωστε οδηγεί και η επενδυτική επιλογή ύψους 300 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ στο (1.650 στρεμμάτων) Θριάσιο Πεδίο ως και η σιδηροδρομική σύνδεσή του, μήκους 17 χλμ περίπου, με τον Λιμένα Πειραιά (Ν. Ικόνιο), καθιστώντας τον Πειραιά πύλη της Μεσογείου προς την Κεντρική Ευρώπη.

Η επιλογή αυτή δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την αναστροφή του μηδενικού σχεδόν σιδηροδρομικού εμπορευματικού έργου, έργου που μέσω των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων θα δώσει την αναμενόμενη προστιθέμενη αξία στη χώρα μετά την πλήρη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.

Για την ολοκλήρωση των έργων του βασικού σιδηροδρομικού άξονα είναι γνωστές οι δεσμεύσεις της ΕΡΓΟΣΕ προς την Ελληνική Πολιτεία έως το 2020, με την ιδιαιτερότητα όμως της παράλληλης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Οι σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα είναι σχετικά ανεπτυγμένες σε αντίθεση με τις εμπορευματικές που υπολείπονται σημαντικά (μερίδιο μόλις 1,2% στο σύνολο των εμπορευματικών μεταφορών, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το 2013, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 17%).

Εξάλλου, η είσοδος της Ρearl στη σιδηροδρομική αγορά φέρεται να είναι συνδεδεμένη με τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ που θα διεξάγει η ΓΑΙΑΟΣΕ για το Θριάσιο μέχρι την άνοιξη του 2018 με σκοπό τη δημιουργία Κέντρων συναρμολόγησης μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας, ούτως ώστε μέσω Ελλάδος να πραγματοποιείται η μεταφορά τους προς την ευρωπαϊκή αγορά.

Η εταιρεία (Pearl S.A.) με έδρα τον Πειραιά, σύμφωνα με πληροφορίες, λειτουργεί υπό την COSCO, ενώ διευθύνων σύμβουλος είναι ο καθηγητής Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, γνώστης της αγοράς του σιδηρόδρομου, αλλά και της ελληνικής γραφειοκρατίας, δεδομένου ότι είχε διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΣ, από το 2016, έχει χορηγήσει άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης για εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή/και πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου στην εταιρεία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Κύριος μέτοχός της είναι η αγγλική εταιρεία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Limited, που σύμφωνα με πληροφορίες ελέγχει μέτοχος της COSCO Hellas. Κύριες δραστηριότητες της Pearl αναμένεται να είναι:

α) οι εθνικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων και οι υπηρεσίες παροχής σιδηροδρομικής έλξης,

β) οι εθνικές και διεθνείς πολυτροπικές, διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές, η οργάνωση-διενέργεια και εκτέλεση οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών και

γ) η οργάνωση-επίβλεψη και επιστασία φορτοεκφόρτωσης και διακίνησης-διανομής, η εξυπηρέτηση αναγκών μεταφορικών ή και ναυτιλιακών εταιρειών σε σταθμούς υποδοχής (εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικούς σταθμούς, αεροδρόμια, λιμάνια).

Rail Cargo Goldair

Ως γνωστόν, από τις αρχές του νέου έτους ξεκινά τη λειτουργία της η Rail Cargo Logistics Goldair με το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, ενώ κλειστά κρατούν τα χαρτιά τους για περαιτέρω ανάπτυξη οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι η Rail Cargo Goldair δημιουργήθηκε από την ένωση των κρατικών αυστριακών σιδηροδρόμων και της Goldair, η οποία είναι μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση.

Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας, ξεκινά τη λειτουργία της από τη Θεσσαλονίκη, συνυπολογίζοντας:

  • τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
  • τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,
  • την ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Βόρεια Σύνορα με τη διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή με ταυτόχρονη ανάταξη της τηλεδιοίκησης & σηματοδότησης.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Πάντως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμένει άγνωστο το πότε θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι που αποτελεί κομβικό σημείο για την ολοκλήρωση του δικτύου και την ανάπτυξης της αγοράς.

Όπως δήλωσε πρόσφατα ο κ. Φίλιππος Τσαλίδης, διευθύνων σύμβουλος της ιδιωτικοποιημένης πλέον εταιρείας, έχει στείλει επιστολή σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ζητώντας να μάθει πότε θα δοθεί το συγκεκριμένο τμήμα στην κυκλοφορία, αλλά απάντηση δεν έχει λάβει και υπάρχει μία σχετική απαισιοδοξία για το πότε θα γίνει αυτό.

Σε σχέση με τη δρομολόγηση τρένων, ο κ. Τσαλίδης ανέφερε πως είναι αδύνατον να έρθουν νέα υπεραυτόματα τρένα όπως εκείνα που λειτουργούν στην Ιταλία, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει ολοκληρώσει τα έργα στο διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά και τα έργα τηλεδιοίκησης και ETMS και ουσιαστικά προανήγγειλε την έλευση παλιάς γενιάς τρένων υψηλών ταχυτήτων.

Terminal ΟΣΕ - Θριάσιο

Την ίδια ώρα, ιδιαίτερα σφιχτό είναι το χρονοδιάγραμμα για τη δημιουργία του σιδηροδρομικού terminal του ΟΣΕ στο Θριάσιο, καθώς η σχετική σύμβαση θα πρέπει να υπογραφεί έως τις 31 Μαρτίου 2019, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο εν λόγω διαγωνισμός, ο οποίος δεν αναφέρεται στο εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών της ΓΑΙΑΟΣΕ στο Θριάσιο, αλλά στο σιδηροδρομικό terminal του ΟΣΕ στην ίδια περιοχή, θεωρείται μονόδρομος, ώστε το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου να μπορεί να λειτουργεί πλήρως. Ο ΟΣΕ είναι ιδιοκτήτης έκτασης περίπου 1.650 στρεμμάτων, που γειτνιάζει με το ακίνητο των 588 στρεμμάτων της Goldair. Σε αυτή, θα κατασκευαστούν οι απαραίτητες συμπληρωματικές υποδομές για το εμπορευματικό κέντρο (γερανογέφυρες, διαλογή και συναρμολόγηση εμπορευματοκιβωτίων, κ.λπ.), ώστε να υπάρξει διαχειριστής της συνολικής έκτασης και των υποστηρικτικών λειτουργιών.

Ο επενδυτής, που θα προκύψει από τον δεύτερο διαγωνισμό για το Θριάσιο, θα αναλάβει να ολοκληρώσει /συμπληρώσει τα έργα που προωθούνται από την ΕΡΓΟΣΕ στο Θριάσιο για τον «Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό» και «Σταθμό Διαλογής», τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης. Για παράδειγμα, θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20 εκατ. ευρώ. Θα αναλάβει, επίσης, να ολοκληρώσει σειρά έργων υποστηρικτικών λειτουργιών, όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα, κ.ά.). Τεχνικός σύμβουλος έχει οριστεί η Εθνική Τράπεζα και μεταξύ των προτάσεων που έχουν κατατεθεί είναι το έργο να προχωρήσει με μορφή ΣΔΙΤ.