Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 29 Νοεμβρίου 2017 09:32

Έκλεισαν τα εργασιακά - Στο τραπέζι συντάξεις και επιδόματα

Με την κατάθεση μέσα στις επόμενες μέρες της ρύθμισης για τον τρόπο κήρυξης των απεργιών, οι οποίες στο εξής θα αποφασίζονται με το 50%+1 των μελών ενός πρωτοβάθμιου σωματείου, κλείνουν και τυπικά τα θέματα που αφορούν την ατζέντα των εργασιακών με τους πιστωτές.

Από την έντυπη έκδοση

Του Στέλιου Παπαπέτρου
[email protected]

Με την κατάθεση μέσα στις επόμενες μέρες της ρύθμισης για τον τρόπο κήρυξης των απεργιών, οι οποίες στο εξής θα αποφασίζονται με το 50%+1 των μελών ενός πρωτοβάθμιου σωματείου, κλείνουν και τυπικά τα θέματα που αφορούν την ατζέντα των εργασιακών με τους πιστωτές. Έτσι, τα μόνα ανοικτά θέματα που βρίσκονται πλέον στο τραπέζι των διαβουλεύσεων είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του επανυπολογισμού των συντάξεων, καθώς και το μεγάλο εγχείρημα της αναμόρφωσης του προνοιακού χάρτη της χώρας, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2018 και να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τον ερχόμενο Ιούνιο. Τα θέματα αυτά θα τεθούν επί τάπητος την Παρασκευή στη συνάντηση που θα έχουν με τα στελέχη των θεσμών η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου και η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου.

Όπως ανέφερε χθες, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συνάντησης με τους επικεφαλής των θεσμών, στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, τα εργασιακά δεν είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων καθώς έχουν κλείσει ζητήματα που αφορούν τις προϋποθέσεις για κήρυξη απεργίας και τα συνδικαλιστικά προνόμια, ενώ μένει να οριστικοποιηθούν τα θέματα του συνταξιοδοτικού, δηλαδή ο επανυπολογισμός των συντάξεων αλλά και η αναμόρφωση των οικογενειακών επιδομάτων.

Πιο συγκεκριμένα, ο τρόπος επανυπολογισμού των συντάξεων αφορά την καταβαλλόμενη ή καταβλητέα κύρια σύνταξη (δηλαδή το ποσό που προκύπτει μετά τις μειώσεις των μνημονίων) κατά την 12/05/2016, η οποία χορηγήθηκε με προγενέστερες του νόμου Κατρούγκαλου (Ν.4387/2016) διατάξεις.

Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, η κύρια σύνταξη θα αποτελείται από δύο μέρη: α) την εθνική σύνταξη, η οποία για 20 έτη ασφάλισης καθορίζεται στα 384 ευρώ και β) την ανταποδοτική σύνταξη. Για τον υπολογισμό των συντάξεων οι βασικές παράμετροι είναι οι συντάξιμες αποδοχές, τα έτη ασφάλισης και το ποσοστό αναπλήρωσης για έτος ασφάλισης του εργαζόμενου. Στην περίπτωση που το ποσό της ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης κατά την 12/5/2016 είναι μεγαλύτερο από το ποσό της κύριας σύνταξης που επανυπολογίστηκε, τότε η καταβαλλόμενη σύνταξη συνεχίζεται να καταβάλλεται και η διαφορά μεταξύ καταβαλλόμενης σύνταξης και επανυπολογισθείσης σύνταξης καταγράφεται και χορηγείται ως «προσωπική διαφορά».

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 του Ν.4472/2017, η προσωπική διαφορά που θα προκύψει από τον επανυπολογισμό θα περικόπτεται μέχρι και το 18% της διαφοράς μεταξύ της καταβαλλόμενης και της επανυπολογισθείσης σύνταξης.

Για παράδειγμα, εάν ένας συνταξιούχος λαμβάνει σήμερα 1.400 ευρώ (μικτά) μηνιαία σύνταξη και με τον επανυπολογισμό προκύψει σύνταξη 1.000 ευρώ (μικτά) μηνιαίως, τότε σήμερα καταγράφεται ως προσωπική διαφορά 400 ευρώ τον μήνα.
Έτσι από την 1/1/2019, σύμφωνα με τον Ν. 4472/2017, θα περικοπεί μέχρι και το 18% αυτού του ποσού, με αποτέλεσμα ο συνταξιούχος να λάβει μηνιαία σύνταξη 1.148 ευρώ.

Ιδιαίτερα ακανθώδες είναι και το θέμα που αφορά τα οικογενειακά επιδόματα αλλά και συνολικότερα τις προνοιακές παροχές. Επισημαίνεται ότι η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει αύξηση κατά 160 εκατ. ευρώ των κονδυλίων που διατίθενται για οικογενειακά επιδόματα, έτσι ώστε να ενισχυθούν οι παροχές για το πρώτο και δεύτερο παιδί. Σημείο τριβής εκτιμάται ότι θα αποτελέσει η πάγια θέση των δανειστών για αλλαγή των εισοδηματικών κριτηρίων. Η αναμόρφωση του προνοιακού χάρτη της χώρας θα λάβει υπόψη της και το πόρισμα της Παγκόσμιας Τράπεζας, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εξής παραμέτρους: α) την κοινωνική στόχευση αυτών των παροχών, β) τις προϋποθέσεις χορήγησής τους, γ) το δημοσιονομικό κόστος που συνεπάγονται αυτές οι παροχές, δ) τους φορείς που χορηγούν τα επιδόματα και ε) το θεσμικό πλαίσιο που διέπει όλο το σύστημα προνοιακών παροχών, αλλά και την κάθε μία παροχή ξεχωριστά. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δεν είναι ο μόνος δημόσιος φορέας που εμπλέκεται στο σύστημα προνοιακών παροχών, αλλά υπάρχουν άλλα 3 υπουργεία τα οποία έχουν άμεση σχέση με όλο το σύστημα της κοινωνικής πρόνοιας, στο οποίο εμπλέκονται παράλληλα και οι ΟΤΑ.